- #Aplikácie a hry
- 8 min.
- 25.2.2024
Helldivers 2 - chytľavá co-op akcia s bojom Super Zeme na planétach chrobákov
Nikdy nekončiace súboje ľudí zo Super Zeme proti vražedným chrobákom.
Sony skóruje v novej sérii live-service hier, ktoré ponúkajú co-op boje a rozličné misie.
Klasická Hviezdna pechota trochu inak
Helldivers bola jedna z chytľavých top-down akcií ešte v minulej generácii konzol, no Sony v nej šípila úspech pre dobré pokračovanie i rozvoj značky. Toto je titul, ktorým naskakuje distribútor na populárnu vlnu tzv. live service hier, kde v hlavnej roli nie je prepracovaný príbeh pre jedného hráča na 30-60 hodín ako sme tradične zvyknutí. V centre sú opakované súboje/misie plné tréningu, grindovania a plnenia úloh, ktoré sú na pohľad jednoduché, ale riešenie vám dá neraz zabrať. A čo je podstatné, zväčša budete mastiť oponentov v trojici či štvorici.
Ale po poriadku. Helldivers 2 môžete hrať bez znalosti prvého dielu a aby som vás lepšie navnadil, je to asi najlepšia hrateľná verzia a variácia na známe sci-fi Hviezda pechota (Starship Troopers). Pamätníci strednej generácie si asi spomenú na rovnomenný film z roka 1997, ktorý prekvapil spracovaním, solídnou vlnou násilia (o krvavé scény a useknuté končatín ľudí či chrobákov nie je núdza), ale v druhej polovici aj drsnou infiltráciou na mimozemskú planétu. Vojnová vrava akoby zo sci-fi verzie druhej svetovej sa ukázala v plnej kráse.
Herný variant na tento koncept skúšali viacerí autori (aj hry s názvom Starship Troopers), ale po 27 rokoch mám pocit, že už sa to konečne podarilo. Helldivers 2 zdieľajú s filmom dokonca aj parádnu propagandu, ktorá od prvých minút láka hráčov i obyvateľov do armády, aby sa pustili do boja s gigantickým hmyzom a zachránili Super Zem i možnosť pokojného života na nej. Hra sa však odohráva vo vesmíre, veľmi rýchlo dostanete možnosť vytvoriť si hrdinu, vesmírnu loď s vlastným názvom (mojá sa volá Eye of Eternity, ehm) a podniknúť „extrakčné misie“ na rozličné planéty a časti vesmíru, kde sa pustíte do chrobákov.
Moja loď, ich planéty, náš konflikt
Je azda škoda, že príbeh je v hre iba načrtnutý, resp. ide iba o nástrel sveta, kde vás chcú autori mať. Najprv absolvujete zhruba 15-minútový tutoriál, kde si osvojíte všelijaké možnosti (kotúle, lezenie, paľbu zo zbraní, vrhanie granátov) a najmä príkazy (stláčaním kombinácií šípiek si z orbitu voláte pomoc, náboje, zásoby, delostreleckú paľbu, oživujete kamarátov či iné taktické ťahy). Potom už putujete na loď a povinnosť volá.
Na vesmírnej lodi vás pustia k mape galaktickej vojny rozdelenej na sektory. Tam si vyberáte, čo budete plniť. Spočiatku som si myslel, že náplň hry je trošku fádna a pripomína battle royal hry, kde vás hra šmarí na rôzne miesta planéty, ale viac-menej vás dostane presne na miesta, kde vás chce mať a dookola budete riešiť to isté. Nie je to úplne tak – systém je síce podobný a zdieľa niektoré postupy ako napríklad časový limit 40 minút. Každá misia začína vaším pádom na planétu, v závere misie po splnení úloh príde nutnosť zavolať si modul, počkať dve minúty, potom sa naň nalodiť a absolvovať návrat na loď.
Ale herná náplň jednotlivých misií je odlišná, resp. snaží sa zapojiť rozmanité formy. Pálenie do hmyzu je povinný element, ale nie vždy hlavná úloha. Niekedy skutočne treba zabiť istý počet nepriateľov, inokedy prídu úlohy typu zničiť 2×60 vajec, infiltrovať základne alebo niečo nájsť. Planéty sú pomerne rozsiahle, na mapke sa snažíte zorientovať a nasmerovať kam treba – niekedy prejdete veľký kus plochy, kým prídete na kľúčové miesto.
Počas presunu sa môžete aj desať ráz pustiť do vĺn nepriateľov (alebo oni na vás číhajú) a niekedy vás hmyzáci pekne preriedia. Ak niekto z hráčov padne, môže ho ten ďalší privolať, no musí sa podujať na sekvenčnú sériu (naťukať tlačidlá) a venovať jeden z modulov. Na začiatku ich máte desať, no keď sa minú, treba čakať aj dve minúty, kým sa možnosť privolania opäť objaví. A v misiách, kedy sa ide už časovo na hranu, to môže byť rozhodujúce.
Rovnaký štart, odlišný priebeh misií
Dĺžka misií je fakt rôzna: niekedy sme za 8 či 10 minút zmastili čo bolo treba, inokedy nám plnenie trvalo rozumných 15-20. Ale najmä niečenie vajec na jednej púštnej planéte bolo úspešné len tak-tak: vtedy sme boli relatívne nová skupina hráčov (traja na leveli 2), oťukávali sa s hernými systémami a často bol jeden mŕtvy každé dve minúty. Čo v praxi znamenalo, že vždy dvaja ťahali šnúru, bojovali s nepriateľmi a keď sa vyskytla šanca, privolali modul a oživili tretieho. A bum! Prešlo 30 sekúnd a zase sme boli len dvaja. Veľký extrém došiel ku konci misie, keď sme neraz zomreli obaja naraz, tretí odolával náporu nepriateľov a čakal 120 sekúnd, kým aspoň jedného z nás oživí.
Misia sa dlho zasekla na bode, že nám stačilo nájsť posledných 11 vajec, zničiť ich a upaľovať na planétu. Dlho to nešlo, až prišiel bod zlomu, priblížili sme sa úspešne a po jednom oživení sme boli blízko vajec, dorazili ich a… ešte si uvedomili, že nás čaká cca 5-minútová púť k modulu (čo nás stálo opäť pár životov a minút). A potom ešte čakanie na orbitálny modul, kedy sme už pálili posledné náboje do hmyzu naokolo. Intenzívny zážitok, ale misia úspešná za štyri hviezdičky (na konci sa totiž hodnotí vaše snaženie a viaceré kritéria).
Táto third-person akcia má dobré momenty, ale aj niektoré frustrujúce: malé zásobníky a stále nabíjanie zbraní ma teda neteší. Hoci niekto bude namietať, že takticky pomáha v akcii – nie všetko je automatika, na všetko existuje tlačidlo. Aj jednotlivé tlačidlá a ich sekvencie sú zvláštny nápad, ale opäť, dobre taktický. Je tu však veľa zbraní, postup dáva zmysel, hráči si určite nájdu vyžitie v spoločných ťaženiach na planétach – celkovo sa tu ladí spoločný postup a hra sa dynamicky mení podľa toho ako stovky tisíc hráčov súbežne napreduje.
Na druhej strane je škoda, že po týždni-dvoch už cítiť opakovanie hernej náplne. Je tu 5-6 druhov misií, 4-5 rozličných prostredí, ale nakoniec je to viac-menej to isté. Ešteže sa zvyšuje level vašej postavy a prídu aj nejaké vylepšenia na tých leveloch, inak by to bolo neustále repete. Prvé dni sú teda veľmi dobré a ku hre sa radi vrátite, ale čím ďalej, tým viac sa ukazuje opakovaná náplň.
V tom smere veľa závisí, či ste hráč samotár a budete mať šťastie na náhodné partie alebo do hry prídete rovno s vyrovnaným tímom. To môže zabrať – ak sa do Helldivers 2 pustí zohrané kvarteto, môže si užívať dlhé týždne. Ale stále platí, že veľa ukáže čas, ako budú autori hru a jej náplň aktualizovať. V čase vydania, resp. dva týždne po ňom udeľujeme skóre 75%.
Helldivers 2 vyšla 8. februára 2024 na PS5 a PC.
Výhody
- chytľavá akcia od tutoriálu i prvých misií
- co-op fungujú veľmi dobre, hráči si pomáhajú nonstop
- spoločný postup naprieč hrou dáva zmysel vašim výsadkom
- niektoré planéty majú dobré prostredia i dizajn
- postup po rebríčku levelov, výbava hráča i zbraní
Nevýhody
- planéty sú po čase prázdne a prostredia opakované
- druhy misií sa rýchlo zunujú
- niektoré zdĺhavé ťahy v ovládaní