Reklama

Čo zvýši dojazd elektromobilov o 30%? Vertikálna batéria!

Zdroj | Page-Roberts
Juraj Procházka
Zdroj | Page-Roberts
Zdroj | Page-Roberts

Londýnsky startup Page-Roberts tvrdí, že dokáže vylepšiť dojazd elektrických vozidiel (EV) o 30 percent pomocou netradičného dizajnu a konštrukcie. Kľúčom má byť vertikálne orientovaná batéria.

Patentovaný dizajn umiestňuje batériu namiesto montáže do podlahy, ako je to riešené v súčasnosti, zvisle do kabíny elektromobilu, medzi rad predných a zadných sedadiel. Firma síce priamo nevysvetľuje, ako môže orientácia batérie „po kante“ zlepšiť jej efektivitu, v každom prípade však tvrdí, že výsledky sú prelomové.

Pozrite si

Ideálne batérie elektromobilov? Riešením môže byť „sendvič“

Page-Roberts uvádza, že EV s novým dizajnom má potenciál jazdiť o 30% ďalej na jedno nabitie, alebo môže mať menšiu batériu pri zachovaní rovnakého dojazdu ako súčasné vozidlá. Zároveň by sa vďaka novej konštrukcii mali znížiť výrobné náklady až o 36%.

Zdroj | Page-Roberts

Startup hovorí, že bežná konštrukcia s batériou v podvozku pridáva výšku, rázvor a „štrukturálne komplikácie“. Vertikálna orientácia batérie by mohla zlepšiť dizajn, používateľské skúsenosti a znížiť výrobné náklady na elektrické autá.

Elektromobil s vertikálne namontovaným akumulátorom umožňuje cestujúcim sedieť v kabíne nižšie (namiesto sedenia na vrchu akumulátora), mal by nižšiu hmotnosť a lepšiu aerodynamiku, čo samo osebe znižuje spotrebu energie.

Zdroj | Page-Roberts

Účinnosť sa premieta do kratšieho času nabíjania batérií s dlhším dojazdom, alebo do menších batérií, takže to pomôže znížiť tlak na nabíjacie stanice, uviedol technologický riaditeľ Page-Roberts Mark Simon.

Dizajn síce nie je určený pre konkrétny elektromobil, ale najlepšie má fungovať s menšími štvormiestnymi športovými vozidlami kvôli nízkej výške a krátkemu rázvoru.

Keď sú akumulátory zabudované v podlahe, býva priestor interiéru obmedzenejší a cestujúci majú vyššiu, nešportovú polohu sedenia. V niektorých prípadoch je zas EV s akumulátorom v podlahe o niečo vyšší, čo nie je dobré pre aerodynamiku.

Zdroj | Page-Roberts

Keďže elektromobily nemajú hnací hriadeľ, výfukové a palivové systémy, s dizajnom Page-Roberts môžu pasažieri sedieť mimoriadne nízko. Táto skutočnosť spolu s krátkym rázvorom by boli skvelou platformou pre športové autá alebo pre malé, cenovo dostupné elektromobily.

Vertikálna batéria má však aj niektoré nevýhody. Jednou z nich je zvýšené ťažisko, ale Page-Roberts tvrdí, že by bolo podobné alebo lepšie, ako v súčasných vozidlách, pokiaľ by kapacita batérie nepresiahla 75 kWh. Otázkou však je, ako by nový dizajn interiéru – so zadnými sedadlami otočenými proti smeru jazdy – prijali spotrebitelia.

Pozrite si

Najkrajší Opel v histórii je na elektrinu, je to model Manta GSe

Opačné garde, keď sú proti smeru jazdy otočené predné sedadlá a so zadnými sú orientované do „štvorky“ (ráta sa s ním pri autonómnych robotických autách), je v poriadku. Cestujúci si môžu aj zahrať karty, alebo družne debatovať. V dizajne Page-Roberts však sedia chrbtom k sebe, čo je pomerne neprirodzené.

Uvidíme, či potenciálne nižšie výrobné náklady a tým aj predajné ceny a prípadne dlhší dojazd prelomia konvencie v chápaní klasického dizajnu automobilov.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.