Londýnsky startup Page-Roberts tvrdí, že dokáže vylepšiť dojazd elektrických vozidiel (EV) o 30 percent pomocou netradičného dizajnu a konštrukcie. Kľúčom má byť vertikálne orientovaná batéria.
Patentovaný dizajn umiestňuje batériu namiesto montáže do podlahy, ako je to riešené v súčasnosti, zvisle do kabíny elektromobilu, medzi rad predných a zadných sedadiel. Firma síce priamo nevysvetľuje, ako môže orientácia batérie „po kante“ zlepšiť jej efektivitu, v každom prípade však tvrdí, že výsledky sú prelomové.
Page-Roberts uvádza, že EV s novým dizajnom má potenciál jazdiť o 30% ďalej na jedno nabitie, alebo môže mať menšiu batériu pri zachovaní rovnakého dojazdu ako súčasné vozidlá. Zároveň by sa vďaka novej konštrukcii mali znížiť výrobné náklady až o 36%.
Startup hovorí, že bežná konštrukcia s batériou v podvozku pridáva výšku, rázvor a „štrukturálne komplikácie“. Vertikálna orientácia batérie by mohla zlepšiť dizajn, používateľské skúsenosti a znížiť výrobné náklady na elektrické autá.
Elektromobil s vertikálne namontovaným akumulátorom umožňuje cestujúcim sedieť v kabíne nižšie (namiesto sedenia na vrchu akumulátora), mal by nižšiu hmotnosť a lepšiu aerodynamiku, čo samo osebe znižuje spotrebu energie.
Účinnosť sa premieta do kratšieho času nabíjania batérií s dlhším dojazdom, alebo do menších batérií, takže to pomôže znížiť tlak na nabíjacie stanice, uviedol technologický riaditeľ Page-Roberts Mark Simon.
Dizajn síce nie je určený pre konkrétny elektromobil, ale najlepšie má fungovať s menšími štvormiestnymi športovými vozidlami kvôli nízkej výške a krátkemu rázvoru.
Keď sú akumulátory zabudované v podlahe, býva priestor interiéru obmedzenejší a cestujúci majú vyššiu, nešportovú polohu sedenia. V niektorých prípadoch je zas EV s akumulátorom v podlahe o niečo vyšší, čo nie je dobré pre aerodynamiku.
Keďže elektromobily nemajú hnací hriadeľ, výfukové a palivové systémy, s dizajnom Page-Roberts môžu pasažieri sedieť mimoriadne nízko. Táto skutočnosť spolu s krátkym rázvorom by boli skvelou platformou pre športové autá alebo pre malé, cenovo dostupné elektromobily.
Vertikálna batéria má však aj niektoré nevýhody. Jednou z nich je zvýšené ťažisko, ale Page-Roberts tvrdí, že by bolo podobné alebo lepšie, ako v súčasných vozidlách, pokiaľ by kapacita batérie nepresiahla 75 kWh. Otázkou však je, ako by nový dizajn interiéru – so zadnými sedadlami otočenými proti smeru jazdy – prijali spotrebitelia.
Opačné garde, keď sú proti smeru jazdy otočené predné sedadlá a so zadnými sú orientované do „štvorky“ (ráta sa s ním pri autonómnych robotických autách), je v poriadku. Cestujúci si môžu aj zahrať karty, alebo družne debatovať. V dizajne Page-Roberts však sedia chrbtom k sebe, čo je pomerne neprirodzené.
Uvidíme, či potenciálne nižšie výrobné náklady a tým aj predajné ceny a prípadne dlhší dojazd prelomia konvencie v chápaní klasického dizajnu automobilov.