Elektromobil je vozidlo poháňané elektrinou. Táto kategória zahŕňa plug-in hybridné, hybridné a plne elektrické vozidlá. Ideálne, nielen pre ekológiu, sú posledne menované.
V týchto vozidlách nedochádza k žiadnym výfukovým emisiám, pretože elektrina z batérie poháňa elektromotor, ktorý potom otáča kolesá.
Rozdiely medzi elektromotorom a spaľovacím motorom azda nemohli byť ani väčšie. Kým jeden je tichý, jednoduchý a neprodukuje žiadne emisie, ten druhý je hlučný, komplikovaný a tým pádom oveľa viac poruchovejší.
Časté štartovanie
Najväčšou formou opotrebovania pre motor auta je časté štartovanie. Ak sa tak často deje, keď nie je motor zahriaty, napríklad pri používaní štart-stop systému, motor sa vám za takéto používanie nepoďakuje.
Samozrejme, nič také sa v prípade elektromotora nedeje.
Nekvalitné pohonné hmoty
Už ste niekedy počuli, že by z batérie prúdila nekvalitná elektrina? Asi nie. Ale príbehov o nekvalitnom benzíne, nafte (či dokonca oleji) je viac než dosť. Opäť ďalší bod pre elektromotory, opäť ďalší klinec do truhličky spaľovákov.
Trenie
Motory na konvenčný pohon obsahujú rozvodové reťaze (alebo remene), piesty, ktoré sú neustále vystavené sile spaľovania, ako aj pohyblivé ojnice. Všetky tieto časti musia fungovať v harmónii, len tak sa dá vozidlo do pohybu. Ak ktorákoľvek z týchto častí zlyhá, nepohnete sa.
Elektromotory sa skladajú len z mála pohyblivých častí, najmä v porovnaní s typickým benzínovým motorom.
Spaľovák je podstatne komlikovanejší
Spaľovací motor sa skladá zo spaľovacej komory, sacích a výfukových ventilov, piestu, ojnice, kľukového hriadeľa a (zvyčajne) zapaľovacej sviečky. Aby sa mohol automobil pohnúť, musí motor nasať zmes benzínu a vzduchu, piest stlačí zmes (alebo vzduch) – zapaľovacia sviečka vytvorí vytvorí iskru a zmes exploduje. Piest sa znovu posunie nahor, výfukový ventil je otvorený a výfukové plyny unikajú.
Elektromotor v podstate pozostáva z dvoch elektromagnetov. Puzdro, stator, vytvára konštantné magnetické pole pomocou pripojeného jednosmerného prúdu. Vo vnútri je rotujúca cievka so železným jadrom, rotorom. Ak ním preteká prúd, stáva sa magnetickým – nerovnaké póly sa priťahujú, zatiaľ čo rovnaké póly sa odpudzujú. Tým sa uvedie rotor do pohybu.
Spaľováky sú náročné na údržbu
Klasický motor sa skladá z množstva komponentov, ktoré sú neustále zaťažované. Katalyzátory, zapaľovacie sviečky, piesty, dokonca aj piestne krúžky – to sú všetky položky, ktoré môžu nakoniec zlyhať na spaľovacom aute v dôsledku bežného opotrebovania.
Bežná údržba elektromobilov je oveľa menej náročná.
Spaľovací motor a elektromotor používajú na rovnaký účel, no ich konštrukcia a režimy prevádzky sú úplne odlišné. Porovnaním oboch typov pohonu sú zrejmé výhody elektromotora. Elektromotor má menej pohyblivých častí. Tie sú zároveň menej náchylné na opotrebovanie, čo má za následok nižšie náklady na údržbu.
Elektromotory sú oveľa efektívnejšie – až 80 % elektrickej energie sa môže premeniť na pohon, zatiaľ čo iba 20 % sa stratí vo forme tepla. Naproti tomu pri spaľovacom motore možno na pohon využiť len asi 25 % vytvorenej energie.