Reklama

Pravda alebo mýtus? Je štart-stop skutočne tichým zabijakom motorov?

Tomáš Šmidák

Ak ste si v priebehu posledných rokoch kupovali nové auto je viac ako pravdepodobné, že je vybavené systémom štart-stop. Tým otravným systémom, ktorý vám na každej „červenej“ vypne motor.

Na štart-stop sa sype hromada invektív zo strany vodičov, novinárov ale aj automechanikov. Ako však funguje? A je skutočne taký zlý a nebezpečný pre motor ako sa o ňom hovorí?

Štart-stop je systém automatického vypínania motora pri zastavení vozidla. Snímače najprv skontrolujú či motor beží na prázdno, či sa kolesá auta nehýbu a či má akumulátor systému dostatok energie na opätovné naštartovanie vozidla. Ak sú všetky tieto podmienky splnené motor sa vypne.

Obsah pokračuje pod reklamou
Zdroj | teddyleung

Prvýkrát sa tento systém objavil už v modeli Toyota Crown z roku 1974. Výrobca vtedy hovoril, že vďaka tomuto systému bude auto vedieť pri mestskej prevádzke dosiahnuť až 10 % úsporu paliva čo v podstate platí doteraz. V roku 1980 sa potom objavil štart-stop systém od VW Group v modeli Volkswagen Polo a základ tohto systému sa používa dodnes.

Systém štart-stop by mal podľa výrobcov ušetriť nielen palivo ale aj emisie, ktoré sa tvoria pri práci motora na voľnobehu. Pri automatických prevodovkách je zapnutý od naštartovania a funguje automaticky pri splnení vyššie spomínaných podmienok. Pri manuálnej prevodovke sa aktivuje zaradením neutrálu a pustením spojky.

Mnohé porovnávacie testy, ktoré sa problematike štart-stop systému zaoberali, zistili, že skutočne má priaznivé účinky na spotrebu aj produkciu emisií. Podľa normy NEDC totiž autá počas jazdy v meste stoja až 25 % času a síce systém nevypne motor vždy, no aj to málo pomôže. V závislosti od motorizácie tak môže systém znížiť vyprodukované emisie o 8 – 15 % a ušetriť približne 0,03 litra paliva na 100 km. Čo nie je vôbec vysoká hodnota, no každá úspora sa počíta.

Čo je teda pri štart-stope najväčší problém? Najväčšou formou opotrebovania pre motor auta je časté štartovanie. Ešte horšie to je v prípade, keď je motor studený. Štart-stop si teda postupe získaval zlú povesť, nakoľko to vyzeralo, že z dôvodu častých štartov poškodzuje motor a nenecháva ho poriadne zohriať.

Pravda je však niekde uprostred. Ak máte za sebou dlhú cestu alebo športové jazdenie kedy sa turbo zohrialo a štart-stop systém vypne motor ešte predtým ako ho stihnete vychladiť, nie je to dobré. Väčšina výrobcov však kvôli tomu vypla automatické spustenie štart-stopu po zvolení športovejších režimov vozidla.

Systém je ale prispôsobený na jazdu v meste. Po naštartovaní sleduje teplotu motora a nemal by sa zapnúť, až kým nie je zohriaty. Ak stojíte dlhšie a systém zistí, že teplota motora klesá pod určitú hranicu, motor opäť naštartuje, aby sa zabránilo jeho poškodeniu. Automobilky navyše rokmi zmodernizovali komponenty tak, aby boli prispôsobené tomuto systému a zvýšili tiež odolnosť ložísk, ktoré dokážu zvládnuť až 3x viac štartovacích cyklov.

Ako teda používať štart-stop systém? Pokiaľ plánujete dlhšiu cestu alebo športovejšiu jazdu, štart-stop si vypnite a predíďte tak poškodeniu turba či iných komponentov, ktoré sa nestihnú vychladiť. Pokiaľ ale jazdíte v meste, nechajte si ho pokojne zapnutý a šetrite tým tak peniaze aj prírodu. Systém je totiž inteligentný a nepoškodzuje motor o nič viac ako zlé zaobchádzanie s ním.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.