Reklama

Circle to Search nás môže zachrániť pred našou vlastnou hlúposťou!

Zdroj | Google
Števo Porubský
Zdroj | Google
Zdroj | Google

Circle to Search, nová funkcia Google na operačnom systéme Android zatiaľ veľa vody nenamútila, veď je to len od začiatku tohto roka a dodnes prišla len na niekoľko smartfónov, no môže nás zachrániť.

Pred našou vlastnou hlúposťou, lenivosťou a prehliadaním súvislostí. Funkcia totiž pomerne rýchlo a jednoducho dokáže hľadať napríklad obrázky. A práve tie dokážu ľudí ovplyvňovať najviac.

Zdroj | Google
Obsah pokračuje pod reklamou

Od počiatkov našej existencie milujeme obrázky, v Egypte to boli hieroglyfy, pomocou ktorých sa zapisovali slová, dnes podobné obrázky používame na komunikáciu v smartfónoch (emotikony). Zároveň sme vizuálny a nie nadarmo sa hovorí, že radšej raz vidieť ako stokrát počuť.

A to je aj naše smerovanie do záhuby. Nemáme na mysli emotikony, ale naše vnímanie reality pomocou obrázkov, či už statických v podobe fotiek a koláží, alebo dynamických v podobe animácií a videí. Sociálne siete sú potom plné obsahu, ktorý sme sa naučili konzumovať v sekundách očami. Stačí nám nadpis, obrázok a už si vytvárame realitu, ktorá môže byť na míle vzdialená tej skutočnej realite.

Tvorcovia obsahu to veľmi dobre vedia, vedia to aj algoritmy sociálnych sietí aj ich tvorcovia. Čím viac negatívneho a polarizačného obsahu, tým lepšie, pretože tým lepší je čas strávený na sieťach a tým viac času majú siete podávať nám reklamy všemožného druhu.

Ako funguje Circle to Search?

Ako sme už vyššie spomínali, je lepšia raz vidieť ako 100x počuť, takže tu je ukážka funkcionalít Circle to Search.

Fungovať to má pritom jednoducho – čokoľvek (okrem filmov a seriálov na streamovacích službách) sa objaví na displeji vášho smartfónu, môžete vyhľadať podržaním tlačidla home. Po pár sekundách sa objaví akoby zahmlenie displeja, na ktoré nakreslíte krúžok, či cez hľadaný obrázok len prejdete prstom. Circle to Search pochopí, že chcete niečo hľadať a hľadá primárne to, čo ste vyznačili, ak nenájde, hľadá fotku ako celok.

Výsledkom je výpis obrázkov buď identických so záberom, alebo konkrétny produkt, ale môže sa stať, že Circle to Search nenájde nič.

Ako nás Circle to Search môže zachrániť?

Po dlhom čase sme tak zablúdili na Facebook a začali scrolovať. Objavovali sa príspevky skupín, s ktorými sme nikdy nič nemali, nikdy nehľadali, nikdy nekomunikovali. Algoritmy siete sú z nás hotové, pretože nemajú históriu na základe čoho by vedeli podostrieť nejaký klikateľný obsah.

V rámci scrolovania sme ale objavili viacero príspevkov, ktoré by mohli byť zneužívané, alebo rovno už zneužité na iné účely. Nedávna nehoda v Bratislave, pri ktorej zahynul cyklista a druhý skončil v nemocnici… Polícia SR veľmi rýchlo zverejnila záber z nehody na svojom Facebookovom účte a fotografiu prebralo veľké množstvo médií. Circle to Search sme teda vyskúšali na tejto fotke. Systém ju okamžite našiel, našiel aj pôvodný zdroj, hoci neuviedol, že práve Polícia SR je zdrojom záberu. Škoda.

Každopádne sme našli obrovské množstvo médií, kde túto fotku použili. Keďže ide o pomerne čerstvú vec, záber nebol zverejnený v spojitosti so žiadnou inou udalosťou. Čo ale nie je, môže byť a o pár mesiacov uvidíme podobný záber v článku nejakého dezinformačného média, kde môže byť pokojne uvedené, že ukrajinský vodič zabil slovenského cyklistu. Samozrejme, nič toho nie je pravda, ale článok má nadpis a fotku priamo z nehody, „to predsa musí byť pravda“. Samozrejme, toto je pritiahnuté za vlasy, až do chvíle, keď si uvedomíte, že to môže byť raz aj pravda.

Skúsili sme vyhľadať aj jeden z veľmi známych očných klamov, kde mnohí môžu vidieť letieť UFO. Ide pritom len o fotografiu takmer utopeného auta vo vode a odraz ľudí stojacich na brehu, ktorý ale nejaký šikovník otočil hore nohami. Obrázok vyzerá ako UFO, v skutočnosti ale nie je. Circle to Search ukázalo kde všade obrázok bol už použitý. Tým, že ide o starý obrázok, výsledkov použitia je obrovské množstvo.

Obsah pokračuje pod reklamou

Tretím príkladom je obrázok akéhosi parkoviska vraj v Japonsku, kde podľa príspevku nejakého TorqueNews japonskí zamestnanci, ktorí prídu ako prví do práce parkujú čo najďalej od vchodu, pretože vraj majú veľa času a tí, ktorí prídu na poslednú chvíľu, aby mohli mať miesta bližšie k dverám, nech nemeškajú.

Schválne sme zakrúžkovali toto vraj japonské parkovisko (nikde v popise nebolo uvedené, že ide o ilustračný obrázok a ani nebol uvedený zdroj obrázka). Vysvitlo, že obrázok je z roku 2013 a patrí zjavne China Network. Má pritom ísť o jedno z najväčších parkovísk v krajine pre 1 000 áut. Čo je už pravdy na tom je otázne, no v roku 2013 to mohla byť pravda. Text v arabčine nie je tiež problém pre Google Chrome, na ktorý vás Circle to Search presmeruje.

Mimochodom, hoci sú Japonci veľmi úctiví a úslužní, nie sú hlúpi, aby parkovali ďaleko od dverí do práce a pešo im to malo ešte trvať hodnú chvíľu do práce. Naopak, v Japonsku je silná pracovná kultúra a kto príde prvý do práce je považovaný za pracovitého.

Circle to Search nie je dokonalý, nevie vyhľadať všetko na čo si zmyslíte a vidíte, no zvláda veľkú väčšinu toho, čo vidíte na sociálnych sieťach. Ak máte takú možnosť, využívajte ju. Zmúdrieme, pretože iba overené informácie majú cenu. Tie neoverené sa síce šíria rýchlejšie, lebo sú často bombastické, unikátne, jedinečné, nezvyčajné, no často sa z nich vykľujú klamstvá, zavádzania či polopravdy. Myslite na to, keď budete scrolovať sociálnymi sieťami a objaví sa pred vami príspevok neznámeho pôvodu, ktorý s radosťou zdieľal nejaký váš blízky či človek, ktorého sledujete.

Circle to Search je nástroj, ktorý nás môže zachrániť pred hlúpnutím, len ho musí Google nasadiť do čo najviac zariadení (aktuálne ho majú Pixely od modelu 7 a Samsung Galaxy od modelu S24) a zároveň ho musíme začať používať.

Aby sme nezabudli, Circle to Search vie vyhľadávať aj text, hudbu, QR a bar kódy či množstvo iných vecí. Je tiež prepojené s Google Assistantom a Google Gemini.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.