Čínsky BYD na autosalóne v Ženeve predviedol zaujímavý model od svojej značky Yangwang. U8 je luxusné plug-in hybridné SUV schopné v prípade nutnosti plávať.
Yangwang U8 má zhruba 3,5 tony a ponúka veľmi dobré manévrovateľné schopnosti. Dokáže zaparkovať zboku, alebo sa otočiť o 360° na mieste vďaka štyrom elektromotorom.
Elektrické SUV s rámovou konštrukciou má nadštandardných 5 319 mm na dĺžku, 2 050 mm na šírku, 1 930 mm na výšku a jeho rázvor má 3 050 mm. Už na prvý pohľad zaujme masívnou prednou maskou, zapustenými kľučkami, profilom inšpirovaným novým Defenderom. Na streche môžete vidieť výstupky s viacerými senzormi.
Vozidlo je postavené na platforme e4 s hydraulickým systémom podvozku Disus-P. Ten umožňuje zmenu svetlej výšky v rozsahu 150 mm. Štyri elektromotory majú po 220 kW (!), každý z nich poháňa jedno koleso. Kombinovaný výkon U8 je 880 kW s točivým momentom 1 280 Nm. Zrýchlenie na stovku trvá neuveriteľné 3,6 sekundy, maximálna rýchlosť je až 200 km/h.
Takýto výkon potrebuje dostatočnú kapacitu. Yangwang U8 má batériu Blade s LPF článkami s kapacitou 49,05 kWh, zaistí dojazd do 180 km (CLTC). Keďže ide o hybrid, nachádza sa tu aj 2-litrový turbo motor. Ten plní úlohu generátora. So 75 l nádržou sa postará o kombinovaný dojazd 1 000 km.
Batéria podporuje rýchlonabíjanie s výkonom 110 kW, výrobca uvádza, že sa z 30 % nabije na 80 % za 18 minút. Yangwang U8 zvládne poskytnúť až 6 kW výkon pripojeným zariadeniam vďaka funkcii VTL. V teréne tak môže posádka napájať elektroniku až 25 hodín. Yangwang integroval do SUV 38 senzorov, vrátane 3 LiDAR-ov, 13 kamier, 12 ultrasonických a 5 mikrovlnných radarov.
U8 je naozaj terénne auto, nielen ozdoba pre pracháčov, nezľakne sa ani vody. Zvládne brodenie do hĺbky 1 000 mm, resp. až 1 400 mm so „šnorchlom“. Vozidlo má špeciálny režim na brodenie, sleduje hĺbku vody, preklzovanie kolies a okolie.
V prípade nebezpečenstva sa dá aktivovať režim pre núdzové plávanie. Ak je aktivovaný, systém vypne spaľovací motor, spustí kolesá na maximum, zavrie okná, prepne klímu na vnútorný okruh a otvorí strešné okno, z ktorého sa stane núdzový východ. Na hladine vydrží až 30 minút, plaviť sa dokáže rýchlosťou 3 km/h. Vo vode dokáže vďaka pohonu štyroch kolies urobiť tzv. tankovú otočku, obrat o 360° na mieste. Tá sa vraj využíva napríklad pri povodniach.
Interiér je nabitý technologickou výbavou. Pred posádkou vpredu sú do palubnej dosky integrované široké displeje s uhlopriečkou 23,6″. Vodič má pred sebou 50“ head-up displej a v strede palubnej dosky je 12,8“ displej infotainmentu.
Každý cestujúci vzadu má k dispozícii vlastný displej, je umiestnený do operadla predného sedadla. Komu sa zdá málo displejov, tak sa poteší ďalšiemu, ten sa nachádza vzadu v strednej opierke a plní úlohu lakťovej opierky. Z ďalšej výbavy môžeme spomenúť prémiový audiosystém s 22 reproduktormi, masážne sedadlá, rozprašovač vône či dokonca chladničku.
SUV sa momentálne predáva iba v Číne, hoci BYD nevylučuje jeho export na iné trhy „Toto vozidlo by sa možno mohlo dostať na určité európske trhy s obmedzenou distribúciou, ale nie nevyhnutne presne v jeho súčasnej podobe,“ povedal agentúre Reuters marketingový manažér BYD pre Francúzsko Guillaume Calvar. Momentálne spoločnosť skúma, aký má Yangwang U8 komerčný potenciál.
BYD uviedlo, že do konca januára predalo spolu 3 653 kusov U8. Ich cena nie je malá, v Číne začína na 1,098 milióne jüanov (asi 141 370 eur) od spustenia dodávok v novembri.