Reklama

Cesta do Mníchova s Citroën ë-C4? Veľa nabíjacích staníc, nejednotný systém

Igor Neštrák

Po nedávno skončenom oktoberfeste sme sa rozhodli, že preveríme stav nabíjacej infraštruktúry v tejto krásnej metropole Bavorska. Aby to nebolo také jednoduché, cestu absolvujeme vo francúzskom elektromobile Citroën ë-C4, ktorý vo všeobecnosti nie je určený na dlhé presuny.

Cesta do Mníchova je dlhá 560 km, a ako isto už viete Citroën ë-C4 je vybavený akumulátorom s relatívne malou kapacitou. Celková kapacita akumulátora je 50 kWh, z toho využiteľných je len 45 kWh. Vo všeobecnosti možno povedať, že v súčasnosti pre dlhšie diaľničné presuny sa hodia hlavne elektromobily vybavené akumulátorom ktorého kapacita je minimálne 75 kWh.

Citroën ë-C4 je však vybavený relatívne úsporným elektrickým ústrojenstvom, to čo stráca na kapacite akumulátora dobieha na rýchlosti nabíjania a nízkej spotrebe. Maximálny možný nabíjací výkon, ktorý tento elektromobil zvládne je rovných 100 kW. Aj z tohto dôvodu pri plánovaní trasy sme vyberali nabíjacie stanice s minimálnym výkonom 150 kW. Až na jedno miesto ktoré nebolo vybavené výkonnejším nabíjaním ako 50 kW sme to dodržali.

Obsah pokračuje pod reklamou

Keďže Citroën ë-C4 má podľa WLTP normy písaný dojazd 357 km a reálne s týmto vozidlom na diaľnici dosahujeme priemerný dojazd v letných podmienkach 200 km rozhodli sme sa, že nabíjanie budeme absolvovať približne každých 150 km.

Trasa našej cesty vedie po diaľniciach Slovenska, Rakúska a Nemecka. Pre účely nášho výletu využijeme roamingové služby dvoch domácich najväčších poskytovateľov nabíjacích služieb. Budeme využívať roamingové služby Greenway a ZSE. Pred samotnou jazdou je vhodné si skontrolovať dostupnosť jednotlivých nabíjacích staníc na trase, ktorou bude prebiehať jazda.

Spoplatnenia roamingového nabíjania každá spoločnosť rieši iným spôsobom. Greenway má v zahraničí rovnaké ceny ako na Slovensku, avšak ZSE účtuje za každú hodinu nabíjania 25 €. Pri podrobnejšom pohľade na zoznam roamingových partnerov je zjavné, že obe spoločnosti ponúkajú dostatočné pokrytie pre celé Rakúsko. V Nemecku, konkrétne v okolí Mníchova má Greenway aktuálne málo zmluvných partnerov, v Nemecku využijeme služby roamingových partnerov ZSE.

V skoré októbrové ráno vyrážame na cestu. Trošku netradične máme akumulátor nabitý len na 70 % jeho kapacity. Pri elektromobiloch s nízkou kapacitou akumulátora, je pred dlhšou jazdou vhodné nabiť akumulátor na 100 %. My však vyrážame s menšou kapacitou a plánujeme teda počas cesty 4 zastávky na nabíjanie. Prvé kilometre cesty prebiehajú po slovenských diaľniciach. Aj napriek ohlasovaným kontrolám na štátnej hranici je priebeh bezproblémový a po niekoľkých minútach jazdy sa dostávame do Viedne.

Vo Viedni absolvujeme prvé nabíjanie, využívame služby partnera SMATRICS, ktorý má umiestnený dva nabíjacie stojany v blízkosti nákupného centra. Aj napriek tomu že sme absolvovali viac ako 120 km jazdy po diaľnici, nízke ranné teploty neumožňovali dosahovať maximálny nabíjací výkon. Viac ako 65 kW sme pri tomto nabíjaní z akumulátora nedostali. Odporúčame hlavne pri elektromobiloch, ktoré sú vybavené menším akumulátorom a čaká vás častejšie nabíjanie, voliť predovšetkým nabíjacie stanice, ktoré sú čo najbližšie k naplánovanej trase a zbytočne nestrácať čas zachádzaním mimo trasy.

Za hustého dažďa prichádzame k ďalšiemu nabíjacie stojanu, ktorý je v tomto prípade umiestený na čerpacej stanici OMV hneď na zjazde z diaľnice. Táto čerpacia stanica je vybavená 4 nabíjacími stojanmi, z ktorého každý dosahuje maximálny výkon 300 kW. Akumulátor Citroënu ë-C4 sa jazdou po diaľnici už dostatočne zahrial a je vidieť, že dosahujeme omnoho vyššie nabíjacie výkony ako v prípade prvého ranného nabíjania vo Viedni. Nabíjanie ukončujeme po 17 minútach od jeho spustenia.

Pozrite si

Najpredávanejším automobilom v Európe je Tesla Model Y

Ultrarýchle nabíjacie stanice na našej trase nie sú tak ideálne rozmiestnené, aby nám vychádzala vzdialenosť medzi každým nabíjaní presne 150 km. Naše ďalšie nabíjanie nás čaká približne po prejdení 90 km. Nasledujúca nabíjacia stanica je umiestnená v blízkosti nákupného centra, priamo na parkovisku McDonald’s. V tomto prípade ide o dva nabíjacie stojany, z ktorého každý je vybavený výkonom 150 kW.

Čo sa týka samotného spustenia a priebehu nabíjania, tak služby rakúskeho SMATRICS v podaní roamingu GreenWay fungujú bez problémov, nabíjanie je možné spustiť len cez RFID kartu. Na tomto mieste trávime približne 23 minút, počas ktorých do akumulátora bolo dodaných 23 kWh elektrickej energie. Čaká nás už len posledné nabíjanie, ktoré bude prebiehať na nabíjacej stanici v blízkosti hraničného prechodu s Nemeckom.

Je tu mesto Braunau, ktoré leží na rieke Inn. Posledná rakúska nabíjacia stanica sa nachádza priamo na parkovisku miestneho automotoklubu a je vybavená konektorom CCS s maximálnym výkonom 50 kW. Keďže do Mníchova to máme približne 130 km na tejto nabíjacej stanici trávime približne 25 minút. V tesnej blízkosti sa nachádza rozsiahle nákupné centrum, voľný čas využívame na menšie občerstvenie a spestrenie čakania na nabíjanie. Citroën ë-C4 je nabitý na 80 % svojej kapacity, vyrážame do Mníchova.

Po krátkej ceste vidiekom sa dostávame na legendárne nemecké diaľnice, ktoré sú známe svojou neobmedzenou maximálnou rýchlosťou. Hneď v prvom momente je nám jasné, že na nemeckých diaľniciach Citroën bude ťahať za kratší koniec. Jednoducho maximálna konštrukčná rýchlosť tohto vozidla je len 150 km/h a pri neobmedzených maximálnych rýchlostiach, ktoré na nemeckých diaľniciach vo veľkej miere panujú sa môže občas stať, že toto vozidlo je prekážkou na ceste. Našťastie aj napriek neobmedzenej maximálnej rýchlosti väčšina domácich vodičov udržiavala rýchlosť 110 až 130 km/h, občas sa objavilo podstatne rýchlejšie vozidlo. Každopádne pri prebiehaní musí byť vodič obozretný a niekoľkokrát si skontrolovať spätné zrkadlo aby sa nestalo, že bude obmedzovať výrazne rýchlejšie vozidlo v ľavom pruhu.

Na pravé poludnie prichádzame do Mníchova. Je sobota, cesty sú prázdnejšie, jazda prebieha plynulo. Samotný Mníchov a jeho okolie je veľmi slabo pokryté roamingovými nabíjacími stanicami spolupracujúcimi s GreenWay. Aktuálne jediná výkonnejšia nabíjacia stanica sa nachádza u partnera Shell Recharge, bohužiaľ po príchode zisťujeme, že oba nabíjacie stojany s výkonom 175 kW sú neaktívne. Po komunikácii s prevádzkarom čerpacej stanice sme sa dozvedeli, že tento nabíjací stojan je často nefunkčný. Keďže po ceste k hotelu máme možnosť využiť ďalšieho partnera pokračujeme v jazde ďalej.

Obsah pokračuje pod reklamou

V Mníchove priamo v centre na parkovisku miestneho auto klubu sa nachádza niekoľko nabíjacích stojanov vybavených prevažne pomalým AC nabíjaním. Je tu aj rýchle nabíjanie, s výkonom len 25 kW. Po zaparkovaní vozidla a spustení nabíjania sme po minúte nabíjania zistili, že nabíjačka sa neustále odpája. Aj po opätovných pokusoch bol výsledok vždy rovnaký. V Mníchove radšej využijeme roamingové služby spoločnosti ZSE a na základe údajov z aplikácie, sme si vybrali nabíjací stojan, ktorý je umiestnený pred lokálnou pobočkou energetickej spoločnosti EON, do ktorej skupiny patrí aj ZSE.

Roamingové služby a ich spoplatnenie v sieti ZSE sú špecifické tým, že nie sú oceňované množstvom nabitých kilowattov alebo nabíjacím výkonom, ale len samotným časom. To znamená, že za spomenutých 25 € možno nabíjať na rýchlych nabíjacích staniciach 60 minút bez ohľadu na nabíjací výkon. Citroën ë-C4 je vybavený akumulátorom s kapacitou využiteľných 45 kW, preto nám postačí absolútne aj nabíjací výkon 50 kW. Je však potrebné si dávať pozor na celkový čas strávený nabíjaním, účtovaná je každá začatá hodina nabíjania. Mníchov je husto pokrytý množstvom nabíjacích staníc, ide ale o rôznych poskytovateľov, čo si vo všeobecnosti vyžaduje registráciu u konkrétneho poskytovateľa nabíjacích služieb.

Svoje nabíjacie služby v Nemecku ponúka napríklad aj potravinový reťazec Lidl, ktorý rovnako ako na Slovensku umožňuje spoplatnené nabíjanie, kde je potrebné opäť sa zaregistrovať. Alternatívne sme sa pokúšali spustiť aj toto nabíjanie. Registrácia síce prebehla úspešne, nabíjanie pre problém s platobným systémom sa spustiť už nepodarilo.

V tomto bode sa presne ukazuje, ako je výhodné mať vlastnú sieť nabíjacích staníc ako napríklad Tesla so svojho sieťou Supercharger. Riešením sú aj jednotné nabíjacie karty, ktoré už v súčasnosti ponúka napríklad Hyundai, BMW alebo Mercedes. Jednou nabíjacou kartou dokážu zastrešiť viacero poskytovateľov nabíjacích služieb a nie je potrebné riešiť lokálnych prevádzkovateľov nabíjacích staníc.

Mníchov je tretie najväčšie mesto Nemecka, počet elektromobilov jazdiacich v tomto meste je stále relatívne malý na celkové množstvo vozidiel jazdiacich v uliciach. Medzi elektromobilmi prevláda model i3 od BMW, ktorému v tesnom závese sekunduje Tesla s Modelom Y a 3. Kvalita povrchu vozoviek je ukážková, možno aj to je jeden z dôvodom veľkého zastúpenia modelov Tesla. Počas návštevy tohto mesta odporúčame určite zavítať do múzea BMW súčasťou ktorého je aj BMW Svet, obsahujúci tematickú výstavu. V tesnej blízkosti sa nachádza krásny olympijský štadión, ktorý v roku 1972 hostil letnú olympiádu a jeho súčasťou je obrovský park a krytá plaváreň. Za zmienku určite stojí návšteva historickej časti mesta, ktorej hlavnou dominantou je námestie MarienPlatz.

Po troch dňoch strávených v tomto meste náš výlet končí a smerujeme späť na Slovensko. Pred odchodom sme Citroën nabili na 90 % a rovnakou cestou sa vraciame späť. Cestou späť sme nabíjali na rovnakých nabíjacích staniciach. Posledné nabíjanie nerealizujeme vo Viedni, ale až na Slovensku v Bratislave na nabíjacom stojane s výkonom 200 kW. Počas spomínaných troch dní sme najazdili 1262 km pri priemernej spotrebe 15,8 kWh. Pri ceste do zahraničia obzvlášť pri elektromobiloch vybavených malou kapacitou akumulátora je veľmi dôležité plánovanie trasy a vhodná voľba nabíjacích staníc. Sieť nabíjacích staníc v hlavnom meste Bavorska je síce rozsiahla, avšak stále tvorená obrovským množstvom lokálnych poskytovateľ. V mnohých prípadoch išlo o staršie nabíjacie stojany, ktoré nie vždy boli 100 % funkčné.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.