Reklama

CATL zrecykluje pre Volvo vyradené batérie, no nebude to „perpetuum mobile“

Zdroj | Volvo
Juraj Procházka
Zdroj | Volvo
Zdroj | Volvo

Vďaka nástupu elektromobility dopyt po Li-ion batériách raketovo stúpa, ale dostupnosť zdrojov na ich výrobu uhlíkovú stopu elektomobilov „trochu“ kazí.

Problém je, že dominantným dodávateľom lítia na svetových trhoch je Čína, pred Austráliou, Čile a Argentínou. To znamená, že lítium na výrobu batérií treba do Európy, alebo USA dovážať cez pol planéty.

Takáto logistika tvorí značnú ekologickú záťaž, nehovoriac o strategickej závislosti od Číny. Ďalší problém predstavuje kobalt pochádzajúci z Konžskej demokratickej republiky, ktorý je súčasťou Li-ion batérií s NMC chémiou. Aj preto dáva čoraz väčší zmysel staré batérie recyklovať a cenné materiály z nich opakovane využiť pri výrobe nových.

Obsah pokračuje pod reklamou
Pozrite si

Elektromobily s recyklovanými batériami – ekologická méta, aj nečistý biznis

CATL a Volvo Cars sa spojili, aby premenili staré batérie EV na nové. Obe spoločnosti podpísali 16. apríla memorandum o porozumení o strategickom partnerstve s cieľom prehĺbiť spoluprácu v oblasti trvalo udržateľného rozvoja. CATL, ako svetová jednotka vo výrobe batérií pre EV, aj doteraz dodával batérie pre elektromobily Volvo. Teraz však spolupráca získava nový rozmer.

Cieľom partnerstva je ďalej znižovať uhlíkovú stopu elektromobilov recykláciou kľúčových materiálov batérií. Ako jeden z prvých výrobcov automobilov, ktorí sa zaviazali k plne elektrickej budúcnosti, Volvo intenzívne pracuje na znížení svojej uhlíkovej stopy. Len pred niekoľkými týždňami zišlo z výrobnej linky posledné Volvo s naftovým pohonom.

Zdroj | Volvo

Volvo EX30

Podľa generálneho riaditeľa Jima Rowana Volvo predalo v roku 2023 viac ako 113 000 plne elektrických vozidiel, o 70 % viac v porovnaní s rokom 2022. Vlani elektrické autá predstavovali 16 % celkového predaja vozidiel značky Volvo a očakáva sa, že tento rok bude tento podiel ešte vyšší. Stimulátorom rastu majú byť nové elektrické modely, ako napríklad vlani predstavený model EX30.

Elektrické EX30 ovplyvňuje predaje už teraz. Volvo predalo v marci tohto roku 18 021 elektromobilov, v porovnaní s 12 621 pred rokom. Plne elektrické vozidlá tvorili pritom 23 % z celkového predaja.

Pozrite si

Búrame mýty: Batérie v elektromobiloch nie sú strašiakom

Volvo očakáva, že do konca budúceho roka budú elektromobily predstavovať 50 % z jeho predaja, keďže sa usiluje o čisto elektrickú budúcnosť do roku 2030. Počet vyradených batérií začne masívne narastať až v priebehu niekoľkých rokov, ale automobilka sa už dnes pripravuje na ich recykláciu v spolupráci s CATL.

Volvo XC40

Po rozobratí sa z batérií využije viac ako 90 % kľúčových materiálov ako nikel, kobalt, lítium a meď. CATL potom použije tieto materiály na výrobu nových batérií EV na pohon nových elektromobilov. Aj keď CATL hovorí o uzavretom výrobnom cykle, nepôjde o „perpetuum mobile“. Časť materiálov pri výrobe batérií bude naďalej potrebné dodávať z nových zdrojov.

Pozrite si

600 km za 10 minút? CATL odhalil batériu LFP s najrýchlejším nabíjaním

Obe firmy vytvoria efektívny a transparentný riadiaci mechanizmus, aby celý proces recyklácie a výroby spĺňal kvalitatívne požiadavky oboch strán a bude v súlade s právnymi a regulačnými požiadavkami rôznych regiónov sveta. Volvo a CATL podpísali v roku 2019 dlhodobú dohodu o dodávke batérií pre elektrické modely Volvo a Polestar.

Volvo si kladie za cieľ znížiť do roku 2030 emisie CO2 na jedno vozidlo o 75 %. Dosiahnutie tejto hodnoty bude predstavovať značnú výzvu a podarí sa len v prípade rýchleho nárastu podielu predaných elektromobilov. Vo výročnej správe za rok 2023 firma odhalila, že znížila priemerné emisie CO2 na vozidlo o 20 % v porovnaní s rokom 2018.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.