Reklama

Bývalí inžinieri zo SpaceX navrhli elektrické „delo“ pre wakeboarding

Zdroj | Arc
Juraj Procházka
Zdroj | Arc
Zdroj | Arc

Americký výrobca elektrických lodí Arc len nedávno ukončil dodávky svojho modelu elektrického člna Arc One z limitovanej edície a už pripravuje do sériovej výroby nadupanú novinku s názvom Arc Sport. Tento elektrický čln je navrhnutý tak, aby vytváral vlny, ktoré umožňujú surferom šantiť na vlnách pri wakeboardingu.

Wakeboarding je vodný šport, ktorý predstavuje kombináciu vodného lyžovania a surfingu. Spočíva v jazde na wakeboarde ťahanom loďou alebo lanovým vlekom po vodnej hladine.

Pozrite si

Candela P-12: Najrýchlejšia elektrická loď na svete prekoná auto, aj metro

Obsah pokračuje pod reklamou

Kým pri ťažkých nákladných lodiach je elektromobilita veľkou výzvou, jachty a motorové člny majú relatívne nízku hmotnosť a dokážu ťažiť z vysokého krútiaceho momentu elektrických pohonov. Arc Sport je druhým elektrickým člnom z dielne spoločnosti Arc. Firma nedávno ukončila dodávky  limitovanej edície svojho modelu Arc One (pozrite si ho videu) a druhý, pokročilejší model chce začať čoskoro sériovo vyrábať.

Zdroj | Arc

Spoločnosť Arc založili v roku 2021 bývalí inžinieri zo SpaceX, aby navrhli a postavili luxusný elektrický čln, ktorý by fungoval lepšie ako čokoľvek iné v danej triede. Rezervácie na elegantný model Arc One boli spustené v roku 2022 a prvý zákazníci ho získali začiatkom roka 2023. Posledný kus opustil montážnu halu koncom minulého mesiaca.

Arc však verí, že osloví masový trh novým elektrickým člnom Arc Sport, navrhnutým tak, aby umožnil aj športové vyžitie pri wakeboardingu. Podľa technických špecifikácií z firemnej webstránky má elektromotor Arc Sport výkon 570 koní (425 kW) a dosahuje trvalý krútiaci moment 1 579,5 Nm, respektíve špičkový až 2 685 Nm. Firma tvrdí, že ide o dvojnásobok krútiaceho momentu, aký dosahujú prémiové člny so spaľovacím motorom.

Zdroj | Arc

Motory na prove a na korme „uľahčujú pristátie lode“ v prístave, ale na otvorenej vode dosiahne plavidlo softvérovo obmedzenú maximálnu rýchlosť 34,7 uzlov, čiže 64 km/h. Energiu pre pohon dodáva masívna batéria s kapacitou 226 kWh. Arc síce neuvádza akčný rádius na jedno nabitie, ale hovorí, že s člnom môžete stráviť na vode celý deň a batéria sa nabije v noci. Pri danej kapacite na to však určite nebude stačiť bežná jednofázová zásuvka.

Elektročln Arc Sport s dĺžkou 7 m má trup vyrobený zo sklenených vlákien a na čalúnených lavicových sedadlách odvezie až 15 pasažierov. V ovládacej sekcii sa nachádza digitálny prístrojový panel, vybavený pokročilým softvérom. Na zábavu slúži veľký dotykový displej naľavo od volantu, spolupracujúci s audio systémom JL Audio.

Pozrite si

Elektrická jachta Zen50 – hybrid poháňaný slnkom, aj vetrom

Výkonný elektrický motor je dostatočne tichý na to, aby pasažierov nerušil pri konverzácii. Čln je vybavený aj samonavíjacou vežou s pevnou strechou s ťažnými bodmi a úložným priestorom pre surfovacie dosky a počítačom riadenou vodnou záťažou, pomocou ktorej možno nastaviť silu vĺn v brázde. Tieto vlny dokáže čln aj tvarovať.

Arc uvádza, že vývojový exemplár lode Arc Sport už brázdi vodné hladiny „najvyššou rýchlosťou“ a dodávky produkčného modelu sú plánované koncom tohto roka. Nadšenci wakeboardingu a elektrických lodí si ho môžu rezervovať už dnes, pokiaľ považujú počiatočnú cenu 258 000 USD za atraktívnu.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.