Elektromobilita je budúcnosť, o tom niet pochýb. Ušetriť na nákladoch za prevádzku automobilu sa však dá dnes aj inak. Na výber totiž máte okrem plne elektrických modelov aj mild-hybridy, full-hybridy a plug-in hybridy.
Prečo môže práve plug-in hybrid zaujať? Je spojenie dvoch svetov slepá ulička, alebo dobrý nápad? Pozrite sa s nami na dôvody, kedy dáva takéto spojenie zmysel.
Možno ste už aj vy rozmýšľali nad tým, ako by vaša jazda mohla byť úspornejšia. Ak ešte nie ste pripravení na plne elektrický automobil, šetriť môžete už pri tzv. mild-hybridoch či full-hybridoch. Ich cieľom je primárne znížiť spotrebu, reálne sú to skutočne úspornejšie modely, ktoré znižujú aj vaše prevádzkové náklady. Takéto automobily navyše pomáhajú automobilkám spĺňať prísne emisné normy, tak nebude prekvapením, keď tieto moderné technológie čoskoro nájdeme v takmer každom novom automobile.
Lenže potom je tu plug-in hybrid, ktorý dokáže vaše prevádzkové náklady znížiť ešte výraznejšie. Doslova vďaka „lacnému palivu z vlastnej zásuvky“, teda jazde čisto len na elektrinu získanú nabitím zo zásuvky, výrazne šetríte na krátkych trasách po meste, no pri ceste na dovolenku tankujete štandardne. Samozrejme ideálnou kombináciou je malé mestské elektrické auto a veľký rodinný hybrid na dlhšie dovolenkové trasy, ale nie každý si môže dovoliť kúpiť dve autá. Práve tu môže byť plug-in hybridné rodinné auto najefektívnejším riešením.
Poďme sa na plug-in hybridy pozrieť bližšie. Radi búrame mýty! Prečo? Lebo keď niečo dáva zmysel, bola by obrovská škoda, aby ste si výhody moderných technológií neužívali naplno už dnes. Samozrejme ak môžete. Plug-in hybridy sa tešia, nielen na Slovensku, stále väčšej popularite. Za prvých 10 mesiacov roka 2023 sa u nás, podľa údajov Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky (ZAP SR), registrovalo celkovo 2 554 plug-in hybridov. Ide o 113 % nárast v porovnaní s rokom 2022. A záujem pravdepodobne bude narastať. Mnohí však takéto automobily ani nezaradia do svojho hľadáčika, pretože si myslia, že sú „spojením toho najhoršieho z dvoch svetov“.
Čo je to plug-in hybrid?
Je dobré vedieť, čo sú to plug-in hybridy. Netreba si ich totiž mýliť s hybridnými automobilmi. Ako sme už v úvode spomenuli, plug-in hybrid je automobil, ktorý spája zväčša benzínový motor (výnimočne aj dieselový) s elektrickým, pričom obsahuje väčšiu batériu nabíjateľnú zo siete, podobne ako je to pri elektromobiloch. Zjednodušene môžeme povedať, že plug-in hybrid je spôsob skĺbenia elektrického a benzínového vozidla. Takýto automobil dokáže, po nabití, prejsť aj desiatky kilometrov len na elektrickú energiu, no stále má k dispozícii aj benzínový či naftový motor na prejdenie dlhších vzdialeností.
Výhodou je, že s takýmto automobilom môžete plnohodnotne jazdiť aj v zónach s nízkymi emisiami resp. v zónach s nulovými emisiami. Väčšina modelov si vie dokonca elektrickú jazdu „odložiť“ práve na takéto jazdy čisto len na elektrickú energiu. Navyše mnohé dokážu pri plánovaní trasy s takýmito zónami počítať a pri prejazde zónou využijú práve elektrický režim jazdy. Dnes má plug-in hybrid v ponuke väčšina automobilových výrobcov, takže viete si vybrať automobil, ktorý vyhovuje vašim požiadavkám aj na veľkosť či komfort. Plug-in hybrid však nie je pre každého, aj to je pravdepodobne dôvod, prečo sa stretávame s rôznymi predsudkami voči takýmto automobilom. Poďme sa na ne pozrieť.
Je plug-in hybrid neefektívny a zbytočne vozíte ťažkú batériu?
Azda najväčším argumentom „proti“ plug-in hybridným automobilom je ťažká batéria, ktorú vozíte navyše. Je to skutočne tak? Pravdou je, že plug-in hybrid obsahuje výrazne väčšiu batériu ako bežné či hybridné automobily. Aby ste si to vedeli predstaviť, tak zatiaľ čo v lepších hybridoch nájdete batérie s kapacitou okolo 2 kWh, plug-in hybrid má batériu zväčša s kapacitou okolo 15 kWh, najnovšie už aj 25,7 kWh (napríklad nový model Škoda Kodiaq). S takýmito batériami prichádzali síce prvé elektromobily, lenže dnes elektromobily ponúkajú batérie skôr s kapacitou okolo 70 kWh a viac. Batéria v plug-in hybride má skutočne hmotnosť 100 alebo aj 200 kg, ale je to prekážkou?
Áno môže byť, ak si kúpite plug-in hybrid, nenabíjate ho pravidelne zo siete a jazdíte s ním len v hybridnom režime, kedy sa batéria nabíja iba počas jazdy či rekuperáciou. Lenže, takýto scenár používania nie je štandardom, skôr zlým výberom kupujúceho. To je, akoby ste si do malého mesta s úzkymi uličkami kúpili namiesto malého mestského auta, veľké SUV so 7 miestami. Do mnohých uličiek by ste sa ani nezmestili a spotreba by bola neúnosne vyššia v porovnaní s malým kompaktným automobilom. Preto je dôležitý správny výber automobilu.
Mimochodom, treba myslieť aj na to, že vysokonapäťová batéria môže byť jednou z najdrahších častí vášho plug-in hybridu. Preto si vyberajte poistenie, ktoré ju môže chrániť v prípade havárie, požiaru alebo krádeže. Napríklad v Allianzi je o vašu vysokonapäťovú batériu či nabíjaciu výbavu v poistení MOJE AUTO dokonale postarané.
Ak máte možnosť plug-in hybrid nabíjať doma alebo v práci, denne jazdíte približne 50 km a dlhšie trasy jazdíte skôr sporadicky, hmotnosť batérie nebude problém. Naopak užijete si jej výhody pri plne elektrickej jazde. Navyše, ako sme sa presvedčili v mnohých testoch, dokonca nám to ukázalo aj naše redakčné plug-in hybridné BMW, s plug-in hybridom môžete dosahovať spotreby výrazne lepšie aj pri vybitej batérii. Napríklad s BMW X1 xDrive25e sme prešli trasu 199,2 km, z čoho dokonca väčšiu časť tvorili diaľnice, s priemernou spotrebou 5,4 l/100 km. Na začiatku trasy sme mali batériu úplne vybitú, i tak sa na trase nabila tak, že v elektrickom režime sme z celkovej trasy prešli desiatky km. Takúto priemernú spotrebu často nedosahujú podobne veľké SUV ani pri klasickej motorizácii. Stačí len, ak si vyberiete modernejší plug-in hybrid.
Zostaňme pri spomínanom plug-in hybride. Viete, koľko prejdeme na „plnú nádrž“? Pozrite sa na fotografiu prejdenej vzdialenosti od nášho posledného tankovania. Prešli sme 2 530 kilometrov, pritom nádrž má 45 litrov. Ako je to možné? Jednoducho! Nabíjali sme a využívali plug-in hybrid tak, ako je to ideálne. Pri bežných denných trasách sme jazdili čisto len na elektrický pohon. Ak máte denný nájazd okolo 60 kilometrov, ako v našom prípade, viete kľudne jazdiť len čisto na elektrický pohon. Je to, akoby ste vlastnili elektromobil. V práci alebo doma si následne váš plug-in hybrid nabijete. Ďalší deň je to rovnaký scenár, jazdíte len na elektrinu. Ak potrebujete vyraziť na dlhšiu trasu, prevetráte aj benzínový motor. Všimnite si, že sme z celej prejdenej vzdialenosti prešli až 1 730 kilometrov v elektrickom režime. To je takmer 70 % jazdy na elektrinu. Plug-in hybrid jednoducho dáva zmysel, ak ho pravidelne nabíjate a väčšia batéria nie je záťažou, naopak výhodou.
Nabíja sa pomaly, je to to horšie zo sveta elektromobilov?
Pravdou je, že väčšina plug-in hybridov dostupných aj na Slovensku má pomalšie AC nabíjanie. V porovnaní s elektromobilmi sa na verejných nabíjacích staniciach nabíja plug-in hybrid pomalšie. Pri plug-in hybride však nie je dôvod nabíjať ho vysokým výkonom a nabíjať ho externe je skôr vhodné len sporadicky. Ideálne je nabíjanie doma. Plug-in hybrid vám šetrí peňaženku pri vašej bežnej dennej rutine, na ceste do a z práce, na stretnutia, nákupy, krúžky a podobne. Aj pri pomalšom nabíjaní ho však viete mať ráno (alebo aj počas dňa) vždy pripravený s plnou kapacitou batérie. Aká je vaša denná rutina? Spomínali sme, že v našom prípade to je 60 kilometrov. Ak má váš plug-in hybrid batériu s využiteľnou kapacitou napríklad 14,2 kWh (ako v našom prípade), náš teoretický dojazd je až do 86 kilometrov. V praxi je to práve okolo spomínaných 60 kilometrov, a tak sa bežne stáva, že počas týždňa klasický benzínový motor ani nezapneme, nepotrebujeme ho.
Nabíjanie je v tomto prípade výkonom 7,4 kW. To znamená, že plnú batériu máme, pri nabíjaní z Wallboxu za 2 a pol hodiny. Ak by sme nabíjali z klasickej zásuvky, plnú batériu máme do 8 hodín (ideálne pre nočné nabíjanie). Sú však aj plug-in hybridy s nižším 3,7 kW výkonom nabíjania, naopak aj s vyšším 11 kW výkonom nabíjania. Avšak existujú aj plug-in hybridy, ktoré viete nabíjať aj výkonnejším DC nabíjaním s výkonom až 50 kW, rovnako ako mnohé elektromobily. Plnú batériu môžete mať kľudne za 20 minút. Plug-in hybrid s DC nabíjaním aktuálne ponúka napríklad Mercede-Benz, prichádza však aj do ponuky značiek Volkswagen či Škoda. Nabíjanie plug-in hybridov tak vôbec nie je pre majiteľa prekážkou.
Sú plug-in hybridy drahé?
Určite sa stretávate s tým, že plug-in hybridy sú drahé. Prvý pohľad do cenníkov mnohých výrobcov ukazuje, že skutočne si za plug-in hybrid priplatíte. Dávalo by to aj zmysel, máte tu totiž klasický motor, batériu aj elektromotor. V podstate máte dve „autá“ v jednom balení. Zažijete výhody elektromobilu na kratších trasách, na dlhších zase výhody klasických automobilov, ktoré „dotankujete“ za pár minút a nemusíte hľadať nabíjačky či stráviť nabíjaním dlhší čas. Toto síce stále platí, ale nožničky sa zužujú, mnohé elektromobily viete nabiť kľudne z 0 na 80 % kapacity batérie aj do 20 minút.
Pri kúpe plug-in hybridu treba však porovnávať porovnateľné. Zväčša ide o výrazne výkonnejšie modely, často z ponuky tie najvýkonnejšie. Preto nie je fér, porovnávať ich napríklad s menej výkonnými lacnejšími motorizáciami. Mnohé plug-in hybridy sú navyše štandardne s pohonom 4×4, aj preto, ak ich chceme porovnať s rovnakým modelom výrobcu, mali by sme myslieť aj na túto skutočnosť. Netreba zabúdať ani na fakt, že ak jazdíte s plug-in hybridom, šetríte už od jeho kúpy. Ako? Na registračnom poplatku.
Zostaňme pri plug-in hybridnom BMW X1 xDrive25e, ktorého spoločný výkon je 180 kW/245 koní. Ak by ste si registrovali nový benzínový alebo dieselový automobil s takýmto výkonom, váš registračný poplatok by bol 360 eur. V prípade plug-in hybridu platíte polovicu, čiže počítate s koeficientom 0,2 namiesto 0,4. Ale pozor! Pri plug-in hybride platíte len za benzínový alebo naftový motor (výkon elektromotora sa nezapočítava), a tak je poplatok ešte nižší. V prípade BMW X1 xDrive25e je tak poplatok za 100 kW benzínový motor s koeficientom 0,2 len vo výške základného poplatku 33 eur. Pozrite sa, aký poplatok by ste zaplatili za plug-in hybrid, ktorý by vyhovoval vašim potrebám?
Šetríte však aj na každom kilometri prejdenom v čisto elektrickom režime. A úspora je to nezanedbateľná. Ak si uvedomíme, že doma z bežnej siete nabíjate za 0,19 centov/kWh (náš prípad ceny energie vrátane distribučných poplatkov), tak vás každých prejdených 100 kilometrov vyjde výrazne lacnejšie. Uveďme si príklad. Dlhodobo jazdíme so spotrebou pod 20 kWh/100 km, ale aby bolo počítanie jednoduchšie, berme do úvahy spotrebu 20 kWh/100 km. Takto za každých 100 km zaplatíme 3 eurá a 80 centov! V redakcii máme aj benzínový automobil rovnakej kategórie a s porovnateľným výkonom. Tu sa spotreba pohybuje na úrovni 7,5 l/100 km. Pri cene benzínu 1,60 eur/l nás jazda vyjde 12 eur/100 km. Každým prejdeným kilometrom tak s plug-in hybridným modelom (v porovnaní s čisto benzínovým) šetríme 8 eur a 20 centov, čo je úspora takmer 70 %.
Pri prejdení 1 000 km by to bolo už 82 eur, pri prejdení 10 000 km spolu 820 eur, no pri prejdení 100 000 km (čisto v elektrickom režime) môže byť úspora 8 200 eur! A že úspora môže byť reálna? Pozrite si, koľko kilometrov sme prešli z prvých najazdených 10 000 km. Elektrická jazda tvorila v našom prípade 55 % všetkých jázd.
Poviete si, kedy sa mi investícia do plug-in hybridu vráti? Záleží, u koho si plug-in hybrid kúpite a či je zaň vôbec príplatok. Napríklad spomínané plug-in hybridné BMW sme si v redakcii vybrali aj preto, že jeho cena je dokonca nižšia v porovnaní s benzínovou či dieselovou motorizáciou. Totiž, ak sa pozriete na cenník, tak zistíte, že za BMW X1 xDrive23i s výkonom 160 kW/218 koní zaplatíte 49 260 €. Dieselové BMW X1 xDrive23d s výkonom 155 kW/211 koní vychádza na 50 060 €. Za Plug-in hybridné BMW X1 xDrive25e so spoločným výkonom 180 kW/245 koní zaplatíte podľa cenníka 48 260 €.
Pri kúpe plug-in hybridu je pritom dobré myslieť aj na kvalitné poistenie. Predsa len máte batériu a nabíjaciu sústavu, ktoré nie je v prípade poškodenia lacné opraviť. Cenu poistenia si môžete vypočítať v online kalkulačke poistenia auta od Allianzu.”
Ak máte možnosť nabíjať a ešte nie ste pripravení na plnohodnotný elektromobil, plug-in hybrid môže byť pre vás ideálnou voľbou. Výhodou je, že je vždy pripravený aj na dlhšie trasy, bez toho, aby ste museli rozmýšľať, kde sa nabijete. Na každej trase do práce, z práce či na stretnutia alebo za rodinnými povinnosťami vám však dokáže plug-in hybrid poriadne šetriť vašu peňaženku. A že je drahší? Porovnávajte porovnateľné, vyberajte, čo je výhodné. Pre mnohých môže byť plug-in hybrid ideálnou voľbou, ako skĺbiť výhody elektromobilu a bežného automobilu. Jednoducho takto si viete užiť výhody oboch svetov naraz.