Reklama

Bratislava jazdí na vodíkových autobusoch

Zdroj | DPB
Richard Pliešovský
Zdroj | DPB
Zdroj | DPB

Prvý august nie je len prvým dňom druhého mesiaca prázdnin, tohtoročný 1. august sa zapíše do histórie aj inak. Dopravný podnik Bratislava (DPB) vyšle do ulíc prvé vodíkové autobusy.

Technológia bola úspešne vyskúšaná už koncom minulého roka. Autobus na vodíkový pohon bol rýchly a mimoriadne tichý.

Pôjde o štyri vodíkové busy, ktoré budú premávať na linke 75 spájajúcu Krasňany a Dolné hony. DPB nešetril na ich výbave, takže ak si pôjdete vyskúšať, aký je to pocit sedieť či stáť v najnovšej technologickej vychytávke v doprave, jazdu vám spríjemní výkonná celovozidlová klimatizácia, pokročilý informačný systém, tónované sklá, ale i praktické USB porty.

Obsah pokračuje pod reklamou

Dopravný podnik nezabudol ani na pohodlie pre vodičov. Tí budú mať k dispozícii ergonomické sedadlo s prehľadnou palubnou doskou, ako aj osobnú chladničku. Samozrejmosťou sú kamery, ktoré im poskytnú aktuálny prehľad o situácii v interiéri a okolo celého autobusu.

Pozrite si

Je vodík nádejnou budúcnosťou, či nočnou morou dopravy?

Vodíkový pohon má niekoľko výhod. Okrem ekologického aspektu je to aj rýchle tankovanie a dlhý dojazd. Výrobca tvrdí, že je až 500 km, reálne skúsenosti hovoria, že sa dá počítať so vzdialenosťou do 350 km. Vodíkový pohon je v porovnaní s elektrickým ekonomicky výhodnejší, dopravca totiž nemusí budovať drahú nabíjaciu infraštruktúru.

DPB aktuálne jazdí na tzv. sivý vodík, ktorý sa vyrába v Slovnafte ako vedľajší produkt, teda niečo podobné ako LPG. V budúcnosti sa prejde na ekologickejší zelený vodík. Ten sa vyrába pomocou elektrolyzérov štiepením vody, pričom energia na výrobu je získavané z obnoviteľných zdrojov (slnko, vietor). Takáto výroba však ešte nie je zvládnutá do takej miery, aby dávala (aspoň vzdialene) ekonomický zmysel.

Zdroj | DPB

DPB má vysúťažených 40 vodíkových autobusov. Za dodanie prvých kusov sa postarala zmluva o nenávratnom finančnom príspevku z Integrovaného regionálneho operačného programu, ktorú Dopravný podnik podpísal s MIRRI SR. Aj osud zvyšných 36 kusov bude závislý na financiách získaných z eurofondov.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.