- #E-mobilita
- 2 min.
- 19.9.2022
BMW obmedzí dojazd svojich elektromobilov. Bude vám táto hodnota stačiť?
Elektromobilita hýbe svetom a väčšinu potenciálnych zákazníkov, okrem výkonu a dĺžky nabíjania, zaujíma najmä dojazd. Ten by mal byť dostatočne dlhý, ale všetko závisí od kapacity batérie. Automobilka BMW chce hodnotu dojazdu fixne zastropiť.
BMW v poslednej dobe veľmi tvrdo pracuje na udržateľnosti, vyvíja novú technológiu pre elektrické vozidlá, ustupuje od kože v prospech vegánskej alternatívy a v interiéri používa recyklované materiály.
Aktuálny je aj prechod na cylindrické batériové články podobné tým Tesla 4680, ktoré budú oveľa efektívnejšie ako súčasné riešenia. BMW ich však nechce využiť na maximalizáciu dojazdu, naopak, chce obmedziť maximálny dojazd všetkých svojich elektromobilov.
Thomas Albrecht, šéf BMW Efficient Dynamics, priamo povedal, že nová generácia batériových článkov im umožní poskytnúť lepší dojazd až o 30 %, ale neprekročia hranicu 1 000 kilometrov. V automobilke majú pocit, že autá nepotrebujú väčší dojazd, najmä keď sa časy nabíjania zlepšujú.
1 000 km je dnes takmer nepredstaviteľná hodnota, aj keď niektoré pokusy o takýto dojazd tu už boli. Stále však pôjde o spôsob využívania elektromobilu. Autu v meste stačí dojazd aj 200 kilometrov, ale človeku, čo denne veľa našoféruje nemusí stačiť ani 800 km dojazdu.
Batérie Gen6 budú môcť na jednosmerných rýchlonabíjačkách nabíjať až o 30 % rýchlejšie, čo znamená, že budú schopné podporovať nabíjanie s výkonom približne 270 kW. Výhoda je aj v ich nižšej hmotnosti o 10 až 20 %.
Nové články budú dodávať čínske firmy CATL a EV v novom dizajne batériového bloku, ktorý je tenší a všestrannejší. Pokiaľ ide o životnosť nových článkov, BMW neuviedlo presné číslo, ale prichádzajúca legislatíva by mala zaručovať životnosť batérie. V USA sa bude vyžadovať, aby batérie po 10 rokoch ponúkali 80-percentný výkon.
BMW očakáva, že tieto vylepšenia dizajnu batérie budú mať za následok dokonca 50-percentný pokles výrobných nákladov, čo by malo viesť postupne k dostupnejšej cene elektromobilov, čo je jeden z ich súčasných problémov. Prvé auto s novou platformou a batériou by malo prísť v roku 2025.