- #E-mobilita
- 4 min.
- 25.10.2023
Bezdrôtové nabíjanie elektromobilov na semaforoch? Testujú ho v Japonsku
Bezdrôtové nabíjanie elektromobilov je čosi, čo môže zvýšiť komfort ich používania, a možnosť bezdrôtového nabíjania priamo z cesty je sen mnohých fanúšikov elektromobility. Aj keď je tento sen stále vzdialený, súvisiace technológie už vyvíjajú, či dokonca testujú viaceré krajiny.
Mesto Kashiwanoha neďaleko Tokia je prvé v Japonsku, ktoré testuje bezdrôtové nabíjanie elektromobilov z vozovky, pričom nabíjačky sú umiestnené pred semaformi. Pilotný projekt v Smart City Kashiwanoha prevádzkujú univerzity v Tokiu a v Chibe spolu s deviatimi spoločnosťami. Nájdeme medzi nimi výrobcu pneumatík Bridgestone, aj výrobcov autodielov NSK a Denso. Kashiwa Smart City je modelové mesto pre experimenty s inteligentným dopravným systémom.
Pilotný projekt zahŕňa bezdrôtové nabíjanie za jazdy, ktoré funguje paradoxne viac-menej staticky. Tokijská univerzita vytvorila systém napájania za pohybu a teraz chcú vedci otestovať jeho odolnosť a schopnosť nabíjať elektromobily (EV) a plug-in hybridy (PHEV), ktoré po ňom jazdia, respektíve keď stoja na červenú. Prefabrikované nabíjacie cievky sú totiž zapustené do povrchu vozovky pred semaformi.
Bezdrôtové nabíjačky vysielajú energiu iba vtedy, keď je detekované vozidlo. EV a PHEV, ktoré majú v blízkosti pneumatík nainštalované špeciálne zariadenia na príjem energie cez elektromagnetický prenos, sa dobijú, keď spomalia. Desaťsekundová sekvencia nabíjania údajne poskytne energiu na dojazd približne 1 km.
Bezdrôtové nabíjanie EV testujú aj v Nórsku:
Podľa Tokijskej univerzity bude experiment prebiehať od októbra do 10. marca budúceho roku pod vedením ministerstva dopravy. Informácie o prenášanom výkone momentálne chýbajú, takže sa nedá overiť, či je údaj predĺženia dojazdu o 1 km za 10 sekúnd, alebo v prepočte 6 km za minútu nabíjania korektný. Vo všeobecnosti majú bezdrôtové nabíjačky výkon porovnateľný s domácim nabíjaním zo zásuvky.
Myšlienka je to však zaujímavá. Pokiaľ by sa takáto technológia bezdrôtového nabíjania dôsledne aplikovala vo veľkých mestách s množstvom svetelných križovatiek, mohlo by bezdrôtové dobíjanie „po častiach“ prispieť k citeľnému dopĺňaniu batérií elektrických vozidiel. Samozrejme, „zelená vlna“, umožňujúca plynulý prejazd križovatiek by efekt podstatne oslabila. Kľúčové by tiež bolo široké zavedenie prijímacích zariadení na bezdrôtové dobíjanie v elektromobiloch.
Otázne sú však ekologické dopady takýchto bezdrôtových technológií. Vzhľadom na podstatne vyššie straty oproti káblovým nabíjačkám dôjde pri masovom zavedení bezdrôtových nabíjačiek (nemáme na mysli len japonský projekt) k stratám obrovského rozsahu.
V situácii, keď riešime premrhané miliwatty z jalovo zapojených nabíjačiek mobilov, s nadšením vítame bezdrôtové nabíjanie elektromobilov, kde sú straty z titulu účinnosti určite o 6 rádov vyššie.
Napríklad nemecká firma Wiferion, ktorú nedávno kúpila Tesla, vyvinula bezdrôtový nabíjací systém s výkonom 12 kW a s účinnosťou 93 %. Znamená to, že 7% výkonu, alebo 840 W je stratených. Počas osemhodinového nabíjania predstavuje strata 6,72 kWh, čo nie je málo.