Spoločnosť Aptera z kalifornského San Diega predstavila plány na revolučný elektromobil na solárny pohon Aptera 2 Series už v polovici prvej dekády tohto storočia. Už táto verzia elektrickej trojkolky mala ultraľahký, vysoko efektívny a futuristický dizajn.
Žiaľ, prvý pokus nevyšiel, keď startup nedokázal získať dostatok financií. Spoločnosť spustila predobjednávky pre obyvateľov Kalifornie, ale v júli 2011 prestala prijímať vklady a 12. augusta 2011 Aptera oznámila, že zákazníkom vráti všetky peniaze. Jej zakladatelia sa však nevzdali a založili úspešnú spoločnosť zaoberajúcu sa batériami.
O desaťročie neskôr sú však zakladatelia spoločnosti Aptera späť v hre, pripravení svoju víziu úspešne dokončiť.
Koncom minulého roku predstavili nový dizajnový prototyp elektrického vozidla s dojazdom 1 600 km (1000 míľ) vďaka mimoriadne efektívnej konštrukcii. Napriek relatívne malej a lacnej batérii môže vysoko efektívne vozidlo prekonať extrémne veľké vzdialenosti. Prispeje k tomu aj energia solárnych panelov. Treba to brať s určitou rezervou, ale tvorcovia novej Aptery tvrdia, že pre bežné denné dochádzanie do práce dokáže väčšinu potrebnej elektriny poskytnúť samotný solárny panel.
Firma tvrdí, že solárne panely sú dimenzované tak, aby zo slnečnej energie dokázali vo väčšine regiónov zaistiť ročný akčný rádius viac ako 11 000 míľ (17 700 km). V Európe by to síce bolo vo väčšine krajín len 12 300 až 13 000 km ročne a v Škandinávii ešte menej, ale každá kWh zdarma sa hodí.
Aptera Sol netrpí bežným hendikepom úsporných trojkoliek, pri ktorých sa výrobcovia snažia o maximálnu efektivitu, ale menej úsilia venujú vývoju pohodlného a estetického interiéru. Dobrým príkladom je Arcimoto FUV, s ktorým by ste asi diaľkové trasy absolvovali neradi.
Aptera Sol má však solídne navrhnutý interiér, pasažieri sedia vedľa seba, nie za sebou ako v Arcimoto FUV. V stredovej konzole je umiestnená veľká obrazovka infotainmentu, čo vozidlo približuje moderným štandardom. Napriek aerodynamickému dizajnu vozidla je interiér prekvapivo priestranný.
Vnútri je dostatok miesta pre dvoch cestujúcich a pomerne veľký batožinový priestor, ktorého využitie dobre vidieť v nasledujúcom videu. K dispozícii je dokonca možnosť zmeniť vozidlo na malý karavan so stanom pripevneným k zadným dverám, čím sa rozšíri a predĺži batožinový priestor a umožní kempovanie.
Trojkolky sa nedajú úplne korektne porovnávať s klasickými štvorkolesovými autami, pretože podliehajú odlišným predpisom. Technicky ide skôr o motocykle, a preto sa na ne uplatňuje iný súbor bezpečnostných noriem pre motorové vozidlá. Tým sa na jednej strane znížia výrobné náklady, na druhej strane však trojkolky nemusia spĺňať také prísne bezpečnostné normy ako typické automobily.
Aptera však tvrdí, že pri vývoji vozidla išla nad rámec minimálnych požiadaviek a Aptera Sol sa údajne vyznačuje porovnateľnou, ba aj vyššou bezpečnosťou ako väčšina dnešných vozidiel na cestách. Prispieva k nej kabína inšpirovaná pretekárskymi vozidlami Formule 1, pokročilá technológia airbagov, použitie kompozitov absorbujúcim energiu a konštrukcia z ocele a hliníka.
Elektrická solárna trojkolka nebude práve najlacnejšia, ak uvážime, že ide o dvojmiestne vozidlo, ale svojich priaznivcov si určite nájde nielen medzi technologickými nadšencami.
Aptera už prijíma predobjednávky a dodávky chce spustiť koncom roku 2021. Základná verzia s dojazdom 400 km má stáť 25 900 dolárov (20 000 EUR, zrejme bez DPH) a „plnokrvník“ s deklarovaným dojazdom 1 600 km (1 000 míľ) má cenovku 44 900 dolárov (cca 36 800 EUR).