Analytické spoločnosti Canalys a IDC zverejnili odhadované počty predajov smartfónov za tretí štvrťrok 2020. Zmena používateľských návykov, ale aj koronakríza zamiešali poradím rebríčkov top výrobcov.
Celosvetový trh so smartfónmi vykázal v treťom štvrťroku mierne zlepšenie, medziročný pokles bol na úrovni o 1,3 % (IDC), resp. 1 % (Canalys). Celkovo sa počas tohto obdobia predalo 353,6 miliónov smartfónov (IDC), resp. 348 miliónov (Canalys). Rozdiely medzi oboma spoločnosťami robí mierne odlišná metodika získavania údajov a vyhodnocovania štatistík.
Veľkým ťahúňom bolo rýchlejšie oživovanie na viacerých kľúčových v rozvíjajúcich sa trhoch, napríklad India. Tá je mimochodom druhým najväčším trhom na svete. Silný rast sa zaznamenal aj v Brazílii, Indonézii a Rusku.
Naopak, silné trhy (Čína, západná Európa a Severná Amerika) zaznamenali prudký pokles v treťom štvrťroku 2020. Práve vďaka tomu a mesačnému oneskoreniu predstavenia novej série iPhone 12 zaznamenal Apple ako jediná spoločnosť pokles predajov.
Na prvom mieste sa ocitol Samsung, predal viac ako 80 miliónov smartfónov a mohol si pripísať 2,9%, resp. 2 % nárast oproti rovnakému obdobiu minulého roku.
Huawei stratil prvé miesto, klesol na druhú priečku vďaka predaným viac ako 51 miliónov kusov smartfónov. Čínsky výrobca zaznamenal obrovský prepad – až 22 %, resp. 23 %. Ide o dôsledok neustáleho tlaku USA a zavádzaniu sankcií v západnom svete.
Na treťom mieste sa objavilo Xiaomi. Spoločnosť predala 46,5 miliónov smartfónov (47,1 mil. podľa Canalys) a vďaka obrovskému nárastu o 42 %, resp. 45 % predbehla Xiaomi Apple.
Na štvrté miesto sa prepadol Apple. Predal 41,6, resp. 43,2 miliónov smartfónov, čo predstavuje 10,6 % pokles, resp. 1 % podľa Canalys. Obe analytické spoločnosti však očakávajú, že v ďalšom štvrťroku Apple dobehne straty.
Na piatom mieste sa nachádza čínska spoločnosť vivo. Výrobca predal viac ako 31 miliónov smartfónov a zaznamenal rast 4,2 %, resp. 6 % (podľa Canalys).
Ako sme spomínali v úvode, predalo sa o cca 1 % menej smartfónov ako za rovnaké obdobie v minulom roku. Nejde teda o dramatický pokles, vzhľadom na obmedzenie výroby a zmeny spotrebiteľskej nálady, za ktorou stojí pandémia nového koronavírusu.
Ak by Apple predstavil svoju novú sériu iPhonov načas, zrejme by sme tu nepísali o poklese, ale o medziročnom raste predaja. To isté platí, keby sme žili v ideálnom svete a medzi USA a Čínou by nezúrila obchodná vojna, ktorej jedným z dôsledkom sú sankcie voči Huawei.