Reklama

Americký prezident Joe Biden zaviedol 100 % clo na čínske elektromobily

Zdroj | NIO
Stanislav Vinc
Zdroj | NIO
Zdroj | NIO

Čínske automobilky postupne zaplavujú európsky trh lacnými elektromobilmi, ktorým nedokážu vzhľadom na vyššie výrobné náklady európske automobilky konkurovať. Spojené štáty v záujme ochrany svojich domácich automobiliek zasiahli včas.

Americký prezident Joe Biden podpísal zvýšenie importných poplatkov na čínske elektromobily, ako aj solárne panely či batérie, z pôvodných 25 % až do 100 %.

„Neférové obchodné praktiky Číny týkajúce sa transferu technológií, duševného vlastníctva a inovácií, ohrozujú americké podniky a pracovníkov. Čína tiež zaplavuje globálne trhy umelú nízkymi vývozmi“, uvádza sa v oficiálnej správe Bieleho domu. Americký prezident v stanovisku uvádza, že chce zvýšením cla vytvárať pracovné miesta v kľúčových sektoroch a ochrániť budúcnosť a bezpečnosť Ameriky.

Obsah pokračuje pod reklamou

Doteraz sa všetkých áut importovaných z Číny do Spojených štátov týkala 25 % daň, ku ktorej sa pripočítavala 2,5 % daň platná pre všetky vozidlá vyrobené v zahraničí. Aj pri 27,5 % navýšení ceny však čínske vozidlá dokázali často konkurovať tým americkým, či dokonca ich cenu aj podliezť. Pri 100 % navýšení to už bude prakticky nemožné.

Pozrite si

Vláda USA sa obáva, že ich špehujú čínske autá, zahájila vyšetrovanie

Stopercentné zdanenie sa týka elektromobilov ako takých, pri lítiových batériách, železe, hliníku a ochranných prostriedkoch clo stúpne zo 7,5 % na 25 %, pri solárnych paneloch a polovodičoch je to nárast z 25 % na 50 % a na kritické materiály, ktoré doteraz zdaňované neboli, bude odteraz platiť importné clo vo výške 25 %. Väčšína nových hladín vstúpi do platnosti ešte tento rok.

Zatiaľ čo americké obchodné asociácie a odborové organizácie zmeny v colných poplatkoch vítajú, ekonómovia, zahraničí výrobcovia a samozrejme aj samotná Čína, zmeny ostro kritizujú. Čínske ministerstvo obchodu uviedlo, že „príjme rozhodné opatrenia na obranu svojich práv a záujmov“, čo pravdepodobný značí súdny spor pred Svetovou obchodnou komorou alebo odvetu v podobe zavedenia podobných poplatkov v Číne.

V reakcii na zmeny zverejnil čínsky štátny spravodajský kanál úvodník, v ktorom Spojené štáty obvinil z „podkopávania spravodlivého obchodu a ochrany životného prostredia“. „Je iróniou, že Spojené štáty sú krajinou, ktorá propaguje otvorenú ekonomiku a voľný obchod, ale jej činy sú proti jej slovám. Sľubuje tiež, že sa nesnaží oddeliť od Číny a brániť rozvoju Číny, ale jej praktiky hovoria o inom príbehu“, uvádza čínsky portál.

Zatiaľ čo v Európe sú už čínske elektromobily pomerne dobre dostupné a niektoré značky dokonca aj oficiálne zastúpené, v Spojených štátoch to zatiaľ normou nie je. Nové importné zaťaženie sa tak paradoxne zatiaľ najviac dotkne etablovanej značky Volvo a jej dcérskej športovej značky Polestar patriace do čínskej skupiny Geely, ktoré na americkom trhu ponúkajú modely Volvo S90 vo verzii PHEV a elektromobil Polestar 2.

Volvo v reakcii pre portál Electrek uviedlo, že si váži voľný obchod a otvorené trhy, no zároveň pripomenulo svoju miliardovú investíciu do nového závodu v Južnej Karolíne, kde vytvorí „tisíce pracovných miest“ pre výrobu elektromobilov pre americký a globálny trh. V rovnakom závode sa bude vyrábať aj nový model Polestar 3, no samotná dcérska automobilka k tomu dodáva, že v súčasnosti nové zvýšenie ciel ešte prehodnocuje.

„Ako globálna spoločnosť so sídlom vo Švédsku, kótovaná na burze NASDAQ v New Yorku a pôsobiaca na 27 trhoch, veríme, že voľný obchod je nevyhnutný na urýchlenie prechodu k udržateľnej mobilite prostredníctvom zvýšeného zavádzania elektromobilov“, uviedla automobilka.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.