Reklama

Alef Aeronautics Model A – lietajúce auto, aké by ste chceli

Zdroj | Alef Aeronautics
Juraj Procházka
Zdroj | Alef Aeronautics
Zdroj | Alef Aeronautics

Doprava po zemi aj vo vzduchu – lietajúce autá sa pomaly presúvajú z oblasti sci-fi do reality, aj keď ich príchod je možno pomalší a nenápadnejší, ako v prípade aerotaxíkov a všeobecne lietajúcich strojov s vertikálnym štartom a pristávaním (VTOL). Dôvodom je nielen vyššia technická náročnosť, ale aj nutnosť získať homologizácie pre obidva druhy dopravy. Príkladom môže byť aj slovenský AeroMobil.

Pozrite si

Videli sme AeroMobil 4.0, svetový unikát zo Slovenska

Napriek snahe dizajnérov technické limity spôsobujú, že lietajúce autá nevyzerajú veľmi elegantne. Kalifornský startup Alef Aeronautics však ukázal pozoruhodný nový pohľad na lietajúce auto eVTOL. Jeho Model A vyzerá ako naozajstný športiak – návrh vytvoril bývalý dizajnér Bugatti/Jaguar Hirash Razaghi – a originálna koncepcia obsahuje naklápaciu 2-osovú kabínu a režim horizontálneho letu, aký ste ešte nevideli.

Obsah pokračuje pod reklamou
Zdroj | Alef Aeronautics

eVTOL Model A poháňaný batériami používa štyri motory v náboji, aby sa mohol pohybovať po cestách. Uprostred minimalistického rámu je zavesená presklená jedno- alebo dvojmiestna kabína, ktorá je úplne izolovaná od vonkajšej karosérie. Pri nastupovaní a vystupovaní musíte otvoriť samostatné dvere v karosérii aj v kabíne.

Časti karosérie smerujúce nahor sú vyrobené z ľahkej 3D siete, pod ktorou je ukrytých osem vrtúľ s priemerom asi 61 cm v štýle oktakoptéry. Keďže zvonku sú vrtule takmer neviditeľné, Model A vyzerá skutočne ako športové auto.

Zdroj | Alef Aeronautics

Tým ale originálne nápady nekončia. Po kolmom štarte sa vo vzduchu stroj začne naklápať na bok, až sa otočí o konečných 90 stupňov, pričom boky karosérie slúžia ako krídla a premenia ho na futuristický dvojplošník. Kabína je na kardanovom závese, a zostáva vo vodorovnej polohe, aj keď sa rám lietadla nakláňa.

Tento pozoruhodný dizajn karosérie, vytvárajúcej aj sadu krídel, poskytuje dostatočný vztlak na to, aby Model A mohol efektívne lietať v cestovnom režime. Alef Aeronautics tvrdí, že Model A by mal mať dojazd 322 km na zemi, alebo dolet 177 km vo vzduchu. Vzhľadom na obmedzené priestorové možnosti na uskladnenie batérie sú to zaujímavé hodnoty. Prispieva k tomu určite aj nízka hmotnosť stroja.

Zdroj | Alef Aeronautics

Alef Aeronautics tvrdí, že od roku 2019 lieta na prototypoch plnej veľkosti a svojim investorom predviedol, ako tento stroj jazdí a lieta v plnom rozsahu.

Pozrite si

Dvojmiestny eVTOL SkyFly Axe je pekný, no pekne drahý

Jedným z mnohých problémov spojených so stavbou lietajúceho auta je splnenie bezpečnostných štandardov pri automobilovej nehode s podvozkom, ktorý je dostatočne ľahký na to, aby sa dal zdvihnúť. Pri strojoch eVTOL je to zvlášť náročné, pretože pri kolmom štarte sa nemôžu spoliehať na vztlak krídiel a celú váhu stroja musia dvíhať motory.

Zdroj | Alef Aeronautics

Mnoho vývojárov preto volí trojkolesovú platformu, ktorú je možné zaregistrovať ako motocykel, čím sa kritéria podstatne zmiernia.

Alef Aeronautics trvá na štvorkolke, hoci nie je šanca, aby Model A s ultraľahkým podvozkom prešiel homologizáciou ako auto. Alef zvolil inú „fintu“, označil Model A za „nízkorýchlostné vozidlo“, ktoré sa bude posudzovať v podstate ako upravený golfový vozík, určený pre jazdu po ulici. Tým sa minimalizuje povinná výbava. Na druhej strane bude obmedzená aj rýchlosť na cestách na 32-40 km/h.

Zdroj | Alef Aeronautics

Model A tak síce bude vyzerať ako poriadne „žihadlo“, ale na zemi to bude len „približovadlo na poslednú míľu“, ktoré vás ma dopraviť na miesto vzletu, alebo z miesta pristátia do cieľa.

Obsah pokračuje pod reklamou

Alef prijíma predobjednávky na Model A za 300 000 USD, pričom dodávky by sa mali začať v 4. štvrťroku 2025. Firma má však do budúcnosti ešte ambicióznejšie plány. Do roku 2035 chce vyrobiť verziu „Model Z“ pre 4 až 6 osôb, schopnú prejsť 483 km na cestách a okolo 350 km vo vzduchu. Pri vodíkovej verzii by sa obidve vzdialenosti zdvojnásobili. 

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.