Reklama

Ako som sa sťahoval s novým Fordom Ranger Wildtrak X [test]

Marek Šimunek

Ford Ranger nie je náhodou najpredávanejším pickupom v Európe, v ponuke modelov si totiž toho svojho nájde tak vodič hľadajúci veľkého pracanta, ako aj dobrodruh, ktorý chce občas utiecť pred civilizáciou.
Rovnako zameraný je aj nový Ford Ranger Wildtrak X, ktorý som mal na test. Aj keď som počas týždňa pred civilizáciou neutekal, dokonale som tohto oranžového krásavca využil. Počas testovania som sa totiž sťahoval.

Keď som si plánoval test nového Fordu Ranger Wildtrak X, ani som netušil, ako sa bude počas tohto týždňa hodiť. Test totiž vyšiel presne na obdobie, kedy som tonu drobností a väčších vecí musel premiestniť z bytu do rodinného domu. Preto ma hneď pri preberaní potešilo ťažné zariadenie, ktoré som zbadal v zadnej časti. K nemu sa však dostanem neskôr.

Obsah pokračuje pod reklamou

Testovaný Ranger Wildtrak X je doslova neprehliadnuteľný. Samozrejme na tom má podstatnú zásluhu aj farebná verzia, ktorá nesie označenie cyber oranžová. K tomuto typu auta sa dokonale hodí a Ranger vďaka žiarivo oranžovej nepôsobí tak fádne a bežne, ako v prípade ostatných farebných verzií. Je to jednoducho dokonalý pútač pozornosti.

Okrem farby však určite zaujme aj tým, že ako jeden z mála modelov Ranger je práve Wildtrak X priamo od výroby pripravený naozaj na zaťaženie. Už v sérii disponuje podvozkom na tlmičoch Bilstein a jeho podvozok je o 26 mm vyššie, ako v prípade bežných verzií a rozchod kolies je o 30 mm väčší. Zabudnúť pritom nemôžem ani na širšie blatníky, ktoré si hneď všimnete. Jednoducho je to presne ten typ auta, za ktorým sa budete otáčať.

Aj keď to na prvý pohľad nie je až tak vidieť, verzia Wildtrak X má okrem iného ešte aj ochranný kryt motora a prevodovky, či dokonca ochranný kryt 80 litrovej nádrže. Čo vidieť je, sú nášľapné prahy, ktoré oceníte pri nastupovaní a to nielen v prípade, ak bude celé auto zablatené. Je vyššie ako bežné SUV, takže stupienok v podobe nášľapných prahov sa pomerne často hodí.

Obrovská predná maska, ktorá v sebe nesie prvky amerických pickupov Ford F-150 je už pomerne známa a skrýva naozaj brutálne LED svetlá. Samozrejme, že v dnešnej dobe sme zvyknutí na LED osvetlenie v prípade našich áut, Ford Ranger Wildtrak X však ponúka niečo, čo v noci a v teréne naozaj oceníte. Okrem bežných diaľkových svetiel totiž nájdete vpredu aj výkonné prídavné LED svetlá. Počas bežnej jazdy v noci na cestách boli niekedy až príliš silné. Samozrejme im nechýbalo prepínanie diaľkových a stretávacích svetiel, ako aj vyrezávanie okoloidúcich vozidiel.

Ak budete svojho Rangera využívať aj v teréne, tak určite okrem iného oceníte aj ťažné oká v prednom nárazníku, ktoré nie sú iba tak na okrasu, ale reálne ich viete využiť. Rovnako nájdete oká aj v zadnej časti a samozrejme aj na korbe. Tie som ja počas testu využil najviac, keďže som pohodlne vďaka nim upevnil práčku a sušičku. Ani jedna sa počas transportu ani nepohla.

Bežne som však oveľa radšej využíval korbu na drobnosti a rôzne krabice. A to najmä preto, že úložný priestor disponoval elektrickou roletou, ktorú viete pohodlne ovládať aj prostredníctvom diaľkového ovládania. Ako sa mi podarilo zistiť, tak jej nechýba ani automatické zastavenie zatvárania, ak sa v jej dráhe objaví prekážka.

Navyše úložný priestor ponúka osvetlenie a samozrejme zástrčku nielen na 12 V, ale aj na 230 V. Dokonalé! Ak budete pravidelne nosiť niečo dlhšie, ako je surf, či rebrík, určite oceníte priečnik, ktorý viete posúvať v rámci celej korby a pre svoj dlhý predmet tak okrem strešných nosičov pomerne rýchlo vytvoriť ďalší oporný bod.

Dokonalo si zamilujete aj bočný schod na korbu, vďaka ktorému viete úplne jednoducho manipulovať s vecami na korbe. Zadné plato hravo využijete aj ako pracovný stôl, pričom nechýbajú ani otvory na uchytenie náradia, alebo dosiek. K dokonalosti už spomeniem iba takú drobnosť, ako je sektorové osvetlenie. Jednoducho viete okolo auta nechať svietiť potrebné svetlá, aby ste aj v noci mohli bez obáv pracovať. Geniálne!

Osobne sa priznám, že som mal mierne predsudky k „dvojlitrovému“ srdcu nového Wildtrak X, najmä po skúsenostiach s Broncom, ktoré predsa malo o dva valce viac, ale po 800 spoločných kilometroch, ktoré som z veľkej miery strávil s prívesom za autom musím povedať, že tento motor mu bohato postačuje. Jeho kombinácia s 10 stupňovým automatom je naozaj veľmi dobrá. Snáď len počas rozbehu by som privítal, ak by bol o niečo kultivovanejší.

Inak však už počas jazdy ma prekvapil naozaj tichým chodom a samozrejme aj spotrebou. Predsa len 10,1 l/100km, čo bol môj priemer po 800 spoločných kilometroch je viac ako dobrý výkon. Vďaka 10 stupňovému automatu si počas ustálenej rýchlosti motor krásne pradie v nízkych otáčkach a to aj napriek zaťaženiu a prívesu.

Obsah pokračuje pod reklamou

Samozrejme Ford Ranger Wildtrak X disponuje aj kompletným systémom pohonu všetkých kolies, ktorému nechýba ani uzávierka diferenciálu, či redukovaná prevodovka. Najzákladnejší je pohon len zadnej nápravy, pričom vo väčšine prípadov budete využívať možno inteligentný pohon všetkých kolies, ako v prípade niektorých moderných SUV.

Pre rôzne povrchy je k dispozícii aj systém Terrain Management, ktorý disponuje niekoľkými predvoľbami podľa využitia. Nájdete tu okrem normálneho a Eco režimu aj režim pre ťahanie ťažkého nákladu, klzký povrch, piesok, blato a skaly. V teréne vám navyše pomôže aj nový posilňovač riadenia, ktorý výrazne zníži polomer otáčania.

Ja som však počas svojho týždňa s novým Fordom Ranger Wildtrak X ocenil úplne iné kvality. Za ním som mal väčšinu času pripnutý príves a Ford s ním nádherne komunikoval. Automaticky rozpozná pripojený príves, či skontroluje jeho osvetlenie. Hravo tak bez vystúpenia viete, či vám na prívese svietia všetky svetlá, tak ako by mali.

Navyše som si doslova zamiloval 360° zobrazenie okolia prostredníctvom kamier. Tá zadná totiž dokonale sníma ťažnú guľu, takže nie je problémom priamo nacúvať pod guľu. Navyše sa automaticky vypnú snímače mŕtveho uhlu a zadné parkovacie senzory, keďže máte za sebou príves. Už len keby to tak veľmi nedával Ranger vedieť. Vždy totiž po naštartovaní opakovane pípa a informuje o tom, čo všetko vypol.

Počas jazdy však samozrejme nechýba celý zástup asistenčných systémov, ako je napríklad adaptívny tempomat, ktoré adaptívnosť viete dokonca vypnúť, alebo systém pre sledovanie jazdných pruhov. Ten sa snaží udržať auto v jednom jazdnom pruhu miernymi zásahmi do riadenia. Antikolízny systém dokáže pomôcť v kritickej situácii a samozrejme nechýba ani systém upozornenia na premávku za vozidlom.

Čo sa však samotného komfortu jazdy týka, naozaj nemám Fordu Ranger Wildtrak X čo vytknúť. Na ceste sa správa sebavedome a pre cestujúcich aj komfortne. A to do takej miery, ža ak by som chcel aktuálne investovať 61000 eur do nového auta, Ranger Wildtrak X by bol horúcim kandidátom. Nielen preto, ako vyzerá a aké možnosti využitia ponúka, ale aj preto, že život s ním je jednoducho zábava a viete, že nech sa vyberiete kdekoľvek, vždy ho využijete naplno.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.