Jedným z najpopulárnejších spôsobov, ako v dnešnej dobe naštartovať podnikanie, je založenie vlastného e-shopu. Svoje kreatívne nápady tak môže zrealizovať ktokoľvek a v akejkoľvek oblasti.
Vďaka Shoptetu si sen o vlastnom podnikaní môže splniť ktokoľvek a aj človek bez IT znalostí môže mať online obchod sprevádzkovaný za pár dní. Na čo by ste však mali myslieť, aby si ho obľúbili aj zákazníci a pravidelne sa vracali?
Vzhľad obchodu zaujme okamžite
Prvou vecou, ktorú si návštevníci všimnú, je zvyčajne dizajn online obchodu. „Všetko by spolu malo ladiť – font, farby aj obrázky. Často vidím napríklad bannery, ktoré do konceptu nezapadajú,“ vysvetľuje produktový manažér Shoptetu Ondřej Mikoláš. Ak si na dizajn netrúfate, môžete pri príprave e-shopu spolupracovať s grafikom, ktorý vám aspoň na začiatku pomôže nastaviť základné pravidlá. Šikovných grafikov nájdete aj medzi Shoptet Partnermi.
Pri využívaní dizajnových prvkov nezabudnite ani na jednotnosť naprieč celým marketingom – či už sú to sociálne siete, bannery alebo rôzne letáky. „V ideálnom prípade by si mal každý zákazník všetko spojiť aj bez toho, aby bolo niekde vidieť logo.“
Veľký dôraz treba klásť na prehľadnosť e-shopu – a to tak v zmysle grafiky, ako aj organizácie e-shopu. Písmo sa musí dobre čítať, nesmie splývať s pozadím a nevypláca sa ani používanie fontov, ktoré znižujú čitateľnosť.
Čo sa týka organizácie e-shopu, kategória a štruktúra menu je asi zo všetkého najdôležitejšia. ,,Zákazník by mal na dva kliky nájsť svoju kategóriu a produkt, ktorý hľadá. Rozhodne by sa nemal cítiť ako v bludisku, pretože vtedy prichádza frustrácia a z obchodu odchádza,“ vysvetľuje odborník.
Mnoho e-shopov nevypĺňa parametre produktov alebo na webe túto kategóriu skrýva. Je to chyba. „Namiesto toho by ste mali nad týmto opisom rozmýšľať a doplniť čo najviac informácií. Zvýši sa tak dôveryhodnosť webu a dobrý opis bude mať vplyv aj na objednávky,“ dodáva odborník Shoptetu.
Už pri vyberaní výrobkov by mal mať zákazník informácie o ich veľkosti, materiáli, spôsobe použitia či starostlivosti o ne. Urobíte tak službu nielen jemu, ale aj sebe a svojim zamestnancom. Poctivo pripravené opisy totiž zväčša výrazne znižujú počet mailov či telefonátov, v ktorých sa vás potenciálni zákazníci na tieto veci pýtajú.
S pop-up oknami radšej opatrne
Jedným z prvých reklamných prvkov, ktoré zvykneme na stránke objaviť, sú vyskakovacie pop-up okná so zľavami či na zber e-mailových kontaktov. Tie často zaberajú celú plochu a objavia sa ihneď po kliknutí na stránku. Podľa Ondřeja Mikoláša je lepšie sa im najmä pri prvej návšteve vyhnúť.
„Zákazník ešte ani nevie, kde je a či na stránke nájde vôbec to, čo hľadá. V priebehu pár sekúnd je preto dôležité urobiť dobrý dojem a vinou pop-up okna ho väčšinou stratíte. Čím viac toho zákazník na začiatku musí odkliknúť, tým horšie.“
Namiesto zľavy praktický darček
Vo všeobecnosti Ondřej Mikoláš odporúča sa zľavám úplne vyhnúť alebo s nimi pracovať naozaj s citom. Môžu totiž e-shopu zbytočne znížiť maržu. Produkty, ktoré konkurencia neponúka, a výborný marketing často zaručia aj nákup bez zľavy.
Ak chcete dať zákazníkovi niečo navyše, je podľa neho lepšie pridať čosi, čo priamo súvisí s tým, čo predávate. „Ak sú to šraubováky, skúste dať zákazníkovi ako darček pár zaujímavých šraubov a opíšte, na čo slúžia a ako ich možno využiť. Tým, že zákazníka budete edukovať a pomôžete mu produkt používať, máte zaručenú pozitívnu recenziu.“
Nebojte sa skúšať
S mnohými vylepšeniami vám môže pomôcť platforma, na ktorej si e-shop založíte. Shoptet si za svoj domov vybrali už desaťtisíce e-shopov v Česku aj na Slovensku, a to aj vďaka rôznym doplnkom. Vylepšenia e-shopu tak nemusíte sami kódovať, stačí si len vybrať a použiť ich. Zaplatíte mesačný poplatok v hodnote pár eur a následne si vyhodnotíte, či doplnok splnil svoje poslanie alebo nie.
Môžete tak vyskúšať napríklad upozornenie na nedokončenie nákupu, platbu v cudzích menách či automatické rozosielanie e-mailov. „Automatizovanými e-mailmi môžete požiadať o hodnotenie, feedback, poslať link na sociálne siete alebo poslať ďalšie zaujímavé tipy na to, ako s produktom pracovať,“ vysvetľuje Ondřej Mikoláš. Výbornými doplnkami sú podľa neho aj Retino či MessageOK, vďaka ktorým je reklamácia vybavená rýchlo a s ohľadom na zákazníka.
Viac času na podnikanie, ľahšia práca s e-shopom
Platforma, na ktorej obchod máte, by vám mala čo najviac uľahčovať prácu tak, aby ste mali čas na vlastný biznis a na svojho zákazníka. Presne to je cieľom Shoptetu.Množstvo vylepšení, ktoré uľahčujú fungovanie e-shopu, môžete mať vďaka doplnkom okamžite bez veľkých nákladov na kódovanie.
Zaujímavé rady a tipy od top odborníkov sa dozviete vďaka Shoptet Univerzite, a keď si neviete poradiť, môžete sa obrátiť na zákaznícku podporu v češtine alebo slovenčine či na facebookovú skupinu Shoptet poradna, kde si vymieňajú skúsenosti tisícky e-shoperov. Prvý mesiac máte navyše zadarmo, takže si môžete jeho fungovanie vyskúšať na vlastnej koži.