Treaz sa pozrieme, ako sme na tom s emisiami novoprihlásených automobilov. Nulové emisie sú pritom jednou z najdôležitejších benefitov elektromobilov, aj keď prirodzene nie jedinou.
Minulý rok bol zlomový pre rozvoj trhu v EÚ s bezemisnými, resp. nízkoemisnými vozidlami. Údaje ACEA (Európskej asociácie výrobcov automobilov) tvoril podiel batériových elektromobilov na celkových registráciách viac ako 12 % a plug-in hybridov takmer 10 %. Počet predaných a registrovaných nových batériových vozidiel v tejto kategórii po prvý raz prekročil magickú hranicu milión kusov.
Ako je na tom Slovensko?
Skúsite uhádnuť, ako sme na tom my? Nebudeme vás napínať, Slovensko neskončilo na tom ako na MS v hokeji. Bolo to totiž ešte horšie.
V rebríčku krajín Európskej únie sa Slovensko v prijímaní elektrických vozidiel umiestnilo v roku 2022 na poslednom mieste. Podľa štatistiky SEVA predstavovali batériové elektromobily v kategórii M1 len 1,7 % podiel na celkových registráciách nových vozidiel a plug-in hybridné elektromobily dosiahli podiel 2 %.
Správa nás nešetrí: „Tento trend pokračuje aj ďalej v roku 2023, keď je Slovensko v EÚ na úplnom chvoste v podiele elektromobilov medzi novoregistrovanými osobnými vozidlami. V prvom štvrťroku dosiahol podiel elektromobilov iba 1,8 %, pričom druhý najnižší prírastok dosiahla Česká republika (2,4 %). Pre porovnanie s ostatnými krajinami nášho regiónu, podiel registrácií elektromobilov v Poľsku dosiahol úroveň 3,3 % a v Maďarsku 5,6 %.“
Tento rok sa na Slovensku zaregistruje zrejme len 2 800 elektromobilov, odhad dokonca zahŕňa aj individuálny dovoz. Pre mnohých môže byť zaujímavá informácia, že najväčšími subjektmi v prechode na nízkoemisnú resp. bezemisnú dopravu na Slovensku sú hlavne právnické osoby a firemné flotily. Majú na „svedomí“ až 75 % všetkých registrácií s najvyšším podielom v kategórii plug-in hybridov.
Vidíte, že je to s nami bieda a zrejme to bude tak ako vo všetkom – minútu pred dvanástou sa spamätáme a začneme konať. Tentokrát to však nebude jednoduché. Na Slovensku máme cca 2,5 milióna osobných vozidiel. Podiel elektromobilov nie je ani pol percenta (0,4 %). Ku koncu roka 2022 bolo u nás 6 000 elektromobilov.
Slovensko je na chvoste z pohľadu emisnosti nových vozidiel. Pozrite si tabuľku s priemernými emisiami CO2 z novoregistrovaných osobných vozidiel podľa krajiny za rok 2021.
krajina | g/ CO2/km |
Cyprus | 145,8 |
Estónsko | 142,6 |
Lotyšsko | 142,5 |
Bulharsko | 139,7 |
Slovensko | 139,2 |
Poľsko | 136,2 |
Česko | 135,9 |
Litva | 135,7 |
Slovinsko | 133,9 |
Maďarsko | 133 |
Chorvátsko | 129 |
Španielsko | 126,8 |
Rumunsko | 126,5 |
Taliansko | 124,6 |
Belgicko | 117 |
Európska únia | 116,3 |
Rakúsko | 116,2 |
Nemecko | 113,6 |
Francúzsko | 108,6 |
Fínsko | 98,3 |
Holandsko | 95,1 |
Dánsko | 92,6 |
Švédsko | 88,3 |
Island | 80,3 |
Nórsko | 27,6 |
Správa SEVA konštatuje, že sme sa ako členská krajina EÚ zaviazali prispieť ku klimatickej neutralite do roku 2050. „V rôznych právnych aktoch sme akceptovali viaceré záväzky vrátane cieľa dosiahnuť 15% podiel nízkoemisných a bezemisných vozidiel na celkovej registrovanej flotile do roku 2025. Podľa nedávno schváleného nariadenia EÚ regulujúceho emisné štandardy pre osobné a ľahké úžitkové automobily bude od roku 2035 možné registrovať vozidlá iba s nulovými emisiami CO2.“
Podľa nedávno schváleného zákona EÚ bude od roku 2035 ekonomicky výhodné uvádzať na trh len vozidlá s nulovými emisiami CO2. Času teda naozaj nemáme nazvyš, najmä ak vieme, že naše postavenie sa vôbec nezlepšuje. Slovensko je na konci tohto rebríčka dlhodobo. V porovnaní medzi rokmi 2020 a 2021 nám na Slovensku emisie dokonca narástli o ďalších 14,3 %, čo je presne opačný smer, ako vyžaduje legislatíva EÚ.