Čoraz častejšie sme svedkami toho, že spoločnosti skúšajú, resp. rovno prechádzajú zo svojich spaľovacích motorov na tie poháňané batériou. Najnovšie sa do tohto púšťa aj nemecko-švajčiarska spoločnosť Liebherr.
Tá prevádzkuje stavebné stroje a prvýkrát vo svojej v 40-ročnej histórii sa odhodlala vymeniť dieselový motor za elektromotor. Chce sa tak zbaviť emisií a nastúpiť už na rozbehnutý vlak s elektrickým pohonom.
Prvým prípadom je rýpadlo repower R 9400 E, ktoré už aktuálne pracuje v bani Fortescue’s Christmas Creek v západnej Austrálii. V tomto prípade išlo o prestavbu dieselového pohonu na ten elektrický, a to počas štandardnej životnosti stroja.
Oliver Weiss, výkonný viceprezident výskumu a vývoja, inžinierstva a výroby spoločnosti Liebherr Mining, uviedol, že modulárna konštrukcia zariadení Liebherr umožňuje prestavať existujúce dieselovo poháňané rýpadlá na nové konfigurácie s nulovými emisiami, ako napríklad elektrické hnacie ústrojenstvo.
Liebherr sa pri prestavbe spojil s ťažobnými klientmi Fortescue, pričom inžinieri z oboch spoločností pracujú na tom, aby elektrické rýpadlo zvládlo každodennému vyťaženie v bani. V súčasnosti rýpadlo R 9400 E prechádza intenzívnym testovaním.
Druhým príkladom elektrifikácie strojov spoločnosti Liebherr je kompaktný kolesový bager s názvom L 507 E. V tomto prípade už nejde o prestavbu stroja so spaľovacím pohonom, ale stroj mal mierne pozmenenú architektúru, aby mohol čerpať energiu z batérie.
So štandardným modelom L 507 so spaľovacím motorom zdieľa väčšinu svojich pozitív, teda obrovskú presklenú kabínu, integrované cúvacie kamery a dokonca aj maximálnu rýchlosť na úrovni 30 km/h. Výdrž batérie bude taktiež slušná, výrobca sa zmieňuje o 8 hodinách práce na jedno nabitie. Batériu je pritom možné nabiť na 100 % za jeden a pol až tri hodiny.
Bager Liebherr L 507 E bol oficiálne predstavený už v lete 2023 a od októbra je možné si ho predobjednať. Spoločnosť zatiaľ nevystavila žiaden plán prvých zákaziek, no je možné, že sa tento stroj dostane aj na americký trh.