Už dlhšie sme sa pohrávali s myšlienkou absolvovať cestu na letnú dovolenku plne elektrickým autom. Veď prečo nie. Súčasné predsudky a obavy z dojazdu či nabíjania nás neodradili.
Práve naopak, brali sme to ako výzvu a príležitosť overiť si, aká je realita. Cieľ? Talianske Lignano Sabbiadoro, vzdialené 650 kilometrov. A výsledok? Nabudúce ideme zas!
Príprava je základ
Jednou z najväčších výhod elektromobilu je možnosť „tankovať“ doma. V našom prípade sme vyrážali so 100 % nabitou batériou, ktorú sme pred odchodom doplnili z našej vlastnej fotovoltiky. Prvých približne 350 kilometrov sme tak mali prakticky zadarmo. Naša batéria má totiž 77 využiteľných kWh, pričom na ceste tam aj späť sme mali spotrebu tesne pod 20 kWh na 100 km. Aspoň tak nám ukázal palubný počítač.
Ale späť k ceste. Kľúčovým krokom pred cestou bol výber správneho nabíjacieho partnera. Po krátkom prieskume sme sa rozhodli pre sieť IONITY a ich program IONITY Power. Za mesačný poplatok 11,99 € (ktorý sa dá aktivovať aj na jeden mesiac) sme získali bezkonkurenčné ceny nabíjania: 0,39 €/kWh na Slovensku a v Rakúsku a 0,47 €/kWh v Taliansku. To sú ceny platné na DC/UFC nabíjacích staniciach.
Ak to porovnáme s cenami v roamingu napríklad od ZSE Drive, kde by sme za DC/UFC nabíjanie zaplatili až 0,79 €/kWh, je úspora obrovská. Poplatok za program sa nám vrátil hneď pri prvom nabíjaní v zahraničí. Toto sme ale počítali v samostatnom článku pred letom.
Cesta tam? Dve zastávky a žiadne zdržanie
Na 650 km dlhú trasu do Talianska nám vďaka nabíjaniu doma stačili dve zastávky. Naše celkové zdržanie bolo približne dvakrát 30 minút. Pre zaujímavosť, v rovnakom čase s nami vyrážalo aj druhé auto so spaľovacím motorom, ktoré si na polceste urobilo hodinovú prestávku na obed. Do cieľa sme ale dorazili prakticky naraz. Mýtus o výrazne dlhšej ceste elektromobilom bol teda hneď na začiatku vyvrátený.
Realita na nabíjačkách? Všetko je o ľuďoch
Mali sme šťastie, že na ani jednej nabíjacej stanici sme na začiatok nabíjania nečakali dlhšie ako 10 minút (čakali sme zo všetkých nabíjaní len 2x, inak sme nabíjali ihneď pri príchode k nabíjacej stanici). Videli sme však aj rodiny, ktoré čakali aj 40 minút. Dôvodom neboli vždy len plne obsadené stojany. V Udine (pri návrate späť) sme sa stali svedkami typického príkladu nezodpovednosti, keď vodič Jaguaru I-Pace blokoval plne nabitým elektromobilom stojan, zatiaľ čo trávil čas v nákupnom centre. I keď bol už 100 % nabitý, stále blokoval stojan, nakoľko uzamkol nabíjací konektor na svojom aute.
Iný prípad bol, keď na 6 plne obsadených stojanov IONITY čakalo ďalších cca. 8 elektromobilov s potrebou nabíjať. My sme boli druhý, takže sme nabíjali do spomínaných 10 minút. Tí, ktorí dorazili len o pár minút neskôr ako my, čakali na nabíjanie už desiatky minút. Dovolenkové obdobie v praxi.
Samotný proces nabíjania na IONITY je pritom veľmi jednoduchý. Stačí prísť k stojanu, cez aplikáciu si zvoliť ten správny a spustiť nabíjanie. Aplikácia si z karty zarezervuje 40 €, no finálne zúčtuje len reálne odobratú energiu.
Počas cesty sa nám stala aj jedna kuriózna situácia. Aplikácia omylom spustila nabíjanie na stojane v Grafensteine, kde sme už neboli, a tak sme začali platiť za nabíjanie niekoho iného. Hneď sme to stopli (išlo o sumu 3 €) a po rýchlej reklamácii nám IONITY peniaze bez problémov vrátilo. Aj takéto veci sa môžu stať, no podpora fungovala ukážkovo.
Cesta späť? Dvakrát dlhšie, ale…
Cesta domov bola o niečo dlhšia. Mali sme tri nabíjacie zastávky a teda väčšie čakanie, čo znamenalo celkové zdržanie približne o dve hodiny oproti ceste bez úplného zastavenia. To dá ale tak 1 % šoférov, ktorí si myslia, že sú najlepší šoféri na svete, rýchli, spoľahliví a neomylní. Opak je pravdou a aj na 500 km dlhej trase viete dostať mikrospánok. Zastávky sú tak nielen o zdraví, ale aj bezpečnosti.
Toto je najdôležitejší dôvod. Aj keď sa cítite bdelí, po dlhšom čase za volantom sa vaša schopnosť sústrediť sa a rýchlo reagovať dramaticky znižuje. Únava totiž spomaľuje vaše reflexy. Rozdiel jednej či dvoch sekúnd sa nemusí zdať veľký, no pri diaľničnej rýchlosti 130 km/h prejdete za jedinú sekundu viac ako 36 metrov. Dve sekundy zaváhania znamenajú, že prejdete takmer dĺžku futbalového ihriska bez akejkoľvek kontroly!
Neohovoriac o mikrospánku. Je to krátka strata vedomia na 2 až 5 sekúnd, ktorá prichádza bez varovania. Vodič si ju často ani neuvedomí, no následky môžu byť fatálne. Pravidelné prestávky, čerstvý vzduch a pohyb sú najlepšou prevenciou. Unavený mozog tiež robí horšie rozhodnutia. Môžete zle odhadnúť vzdialenosť, rýchlosť iných áut alebo spraviť chybný manéver pri predbiehaní.
Zabudnúť netreba ani na to, že naše telo nie je stavané na neustále sedenie. Dlhé hodiny v jednej polohe majú negatívny vplyv na nás, aj keď si to hneď neuvedomujeme. Najviac trpí chrbát, krčná chrbtica a nohy. Krátka prechádzka a ponaťahovanie sa počas prestávky rozprúdi krv a uvoľní stuhnuté svaly. Navyše neustále sledovanie cesty (hlavne na monotónnej diaľnici) a svetiel v noci či šere spôsobuje únavu očí. Prestávka, počas ktorej sa pozriete do diaľky alebo si na chvíľu zatvoríte oči, im pomôže zregenerovať sa.
Keď už spomíname diaľnicu. Monotónna jazda po nej môže viesť k takzvanej „diaľničnej hypnóze“, keď šoférujete automaticky, ale vaše vnímanie okolia je výrazne otupené. Prestávka preruší monotónnosť a pomôže vášmu mozgu „reštartovať sa“. Vrátite sa za volant sviežejší a pozornejší. Navyše, keď do cieľa dorazíte mentálne oddýchnutý a nie úplne vyčerpaný, začiatok dovolenky alebo návrat domov bude oveľa príjemnejší.
Takže áno, cestovali sme domov dlhšie, ale aj tu považujeme prestávku nie za stratený čas, ale investíciu do bezpečnosti a zdravia nielen nás, ale aj posádky. Cieľom cesty nie je len ísť, ale doraziť v poriadku a bezpečne.
Čo hovoria čísla? Spotreba a náklady
Pozrime sa najskôr na naše nabíjania, aby ste mali presnú predstavu o nákladoch. Toto je detailný prehľad všetkých našich nabíjacích zastávok počas celej dovolenky. Všetky nabíjania prebehli v sieti IONITY. Cestou tam sme absolvovali dve zastavenia, počas dovolenky jedno v Porto Gruaro pred cestou a cestou späť sme stáli trikrát.
Nabitie o… | Cena | Cena za kWh | |
IONITY Kaiserwald (AT) | 44,3 kWh | 17,28 € | 0,39 € |
IONITY Fürnitz (AT) | 46,2 kWh | 18,02 € | 0,39 € |
IONITY Portogruaro (IT) | 42,08 kWh | 19,78 € | 0,47 € |
IONITY Città Fiera Udine (IT) | 31,42 kWh | 14,77 € | 0,47 € |
IONITY Grafenstein (AT) | 49,9 kWh | 19,46 € | 0,39 € |
IONITY Pinkafeld (AT) | 34,35 kWh | 13,40 € | 0,39 € |
Nabíjanie spolu | 248,25 kWh | 102,71 € | 0,41 € |
Mesačný poplatok | 11,99 € | ||
SPOLU | 114,70 € |
Poďme sa pozrieť na tvrdé dáta z celej cesty tam aj späť (spolu cca 1 300 km). Na verejných nabíjačkách sme dokopy nabili 248,25 kWh a minuli 114,70 € (vrátane mesačného poplatku za službu nabíjania). To predstavuje sumu v priemere 0,46 € za 1 kWh elektrickej energie. Domáce nabíjanie 77 kWh batérie považujeme za „bezplatné“, hoci FVZ na streche nebola zadarmo. Takmer celú batériu sme totiž pred cestou nabili priamo zo slnečnej energie.
Z prepočtov nám vychádzajú tieto priemerné hodnoty:
- Priemerná spotreba: 19,09 kWh/100 km (palubný počítač ukazoval 19,8 kWh)
- Priemerné náklady: 8,82 €/100 km
Keď si tieto náklady prepočítame na ekvivalent nafty pri cene napríklad 1,65 €/liter (v zahraničí celkom bežná suma, dokonca aj podhodnotená), je to akoby naše plne naložené SUV malo spotrebu len cca. 5,3 l/100 km. Bežne má však plne naložené SUV tejto veľkosti, pri prevažne diaľničnej rýchlosti, spotrebu okolo 7 l/100 km, čo pri tejto cene nafty by bolo 11,55 € na 100 km. To je o štvrtinu viac. Tu ale záleží, samozrejme, akú máte skutočnú spotrebu.
Elektromobilom k moru? Určite áno!
Naša prvá dovolenka elektromobilom dopadla nad očakávania. Ako ukázali čísla, náklady na „palivo“ boli vďaka správnemu plánovaniu na úrovni veľmi úsporného malého dieselového auta. Cesta bola menej únavná a s vedomím, že po zvyšok roka jazdíme za zlomkové náklady (cca. 3,4 €/100 km bez fotovoltiky pri domácom nabíjaní alebo cca. 1 €/100 km pri využití fotovoltiky a domáceho nabíjania), nás ani prípadné hodinové zdržanie nemôže odradiť. Cestou na dovolenku a späť sa predsa nikam neponáhľame.
Ak zvažujete cestu elektromobilom na dovolenku, naša rada znie: nebojte sa toho. Stačí si len vybrať správneho partnera na nabíjanie a cesta bude pohodlná, ekonomická a prekvapivo príjemná. Nemôžeme si pomôcť, ale pravidelné prestávky urobili z našej cesty pocit, že sme vždy dorazili do cieľa oddýchnutejší, ako kedykoľvek predtým.