Nejeden z nás dnes už vlastní elektromobil s diaľničným dojazdom pokojne cez 300-400 km. Pre „petrolheadov“ je to pramálo, veď ich TDI zvládne 1 000 km bez prestávky, no pre nás je to akurát.
Našli sme spôsob ako sa dostať k moru veľmi, ale fakt veľmi lacno. Na to pritom nepotrebujeme ani nabíjací roaming, ani x registrácií u lokálnych poskytovateľov.
Riešením je IONITY, ktoré funguje aj na Slovensku a teda si registráciu vybavíte aj u nás. Ich európska sieť je pritom tak rozšírená, že plne postačuje na to, aby sa Slovák dostal pohodlne k moru, do Chorvátska, Talianska, Slovinska či nebodaj ešte ďalej, celkom pohodlne a hlavne pomerne lacno.
Ako na to?
Stačí sa zaregistrovať v sieti IONITY. Na Slovensku je síce iba niekoľko nabíjacích lokalít (4), no sú a majú 18 nabíjacích bodov s 350 kW výkonom! V zahraničí je ich ešte viac. A sú presne na cestách smerom k moru. Prečo ale spomíname IONITY? Lebo je to to najlacnejšie a zároveň najrýchlejšie nabíjanie aké sme našli. Ale o tom neskôr.
Do Talianska elektromobilom? Pohoda!
Ak si poviete, že chcete ísť napríklad do Benátok, alebo do destinácií ako Jesolo, Bibione či Lignano alebo Grado, pokojne sa môžete vydať cez Rakúsko a Taliansko. A to dokonca aj v prípade, že idete z Košíc! Doma sa nabijete a bez problémov to dáte do IONITY Dubnica alebo spodkom do IONITY Zvolen či Čaradice. Alebo rovno do IONITY Senec. Všetky cesty sú schodné, všade na vás čaká 350 kW výkon minimálne na dvoch (SC), ak nie na 4 či 6 stojanoch.
V Rakúsku máte neďaleko hraníc zas IONITY Göttlesbrunn pri diaľnici A4. Neskôr pri diaľnici A2 smerom na Graz je zas IONITY Pinkafeld. Ak by ste išli cez Semmering, tak cestou na Villach je IONITY St. Lorenzen. Ďalšie nabíjačky vás čakajú pred Klagenfurtom, IONITY Grafenstein a potom pri Villachu, IONITY Fürnitz. Vzdialenosti medzi stanicami sú zhruba 200 km.
V Taliansku na vás čakajú stanice ako IONITY Città Fiera Udine pri Udine, IONITY Bagnaria Arsa pri mestečku Palmanova či IONITY Portogruaro pri rovnomennom mestečku už neďaleko pobrežia. Ak by ste pokračovali ďalej na vychodné pobrežie, ďalšia stanica je IONITY Chioggia pri malebnom mestečku pod Benátkami (odporúčame navštíviť, nie stanicu, ale mesto). Ak by ste si to namierili hoc aj na západné pobrežie Talianska, aj tu máte cestou hneď niekoľko staníc IONITY. Vďaka 350 kW nabíjacím výkonom sa pritom viete (ak máte dostatočný podporovaný výkon) nabijete na 80 % kapacity veľmi rýchlo, v priebehu niekoľkých minút (10-15 minút) čo je čas tak akurát na toaletu, pretiahnutie kostí, vypitie kávy v pokoji…
Elektromobilom do Chorvátska? Nema problema!
A čo ak sa rozhodneme ísť elektromobilom k „slovenskému“ moru, k priezračnému Jadranu na chorvátskom pobreží? Cesta cez Slovensko je rovnaká ako do Talianska, prípadne z Košíc a okolia viete ísť priamo cez Maďarsko, kde tiež nájdete postačujúcu sieť IONITY. IONITY Gelej (smer Budapešť) priamo na M3-ke za Miškovecom môže padnúť vhod. Ďalšie sú pri Budapešti – IONITY Szigetszentmiklós a IONITY Kajászó. Pri Balatone nájdete IONITY Balatonkeresztúr v smere na Záhreb, ale aj cestou späť. Posledná IONITY stanica v Maďarsku je pred Letenye pri M7-čke.
Ak si ale chcete spraviť pauzu až v Chorvátsku, za hranicami je hneď IONITY Varaždin. Ďalšia je potom pred Záhrebom, IONITY Sop. Tu by ste sa mali poriadne nabiť, ďalšia stanica je až IONITY Gospić, škoda však až mimo diaľnice. Alebo potom smerom k severným destináciám až IONITY Kanfanar na Istrii. V smere na juh od Gospicu je ešte IONITY Zadar Tromilja, pri zjazde z diaľnice smerom k Zadaru. Poslednou stanicou je IONITY Rašćane pri diaľnici nad Makarskou. To je posledná stanica v Chorvátsku. Do takého Dubrovníka je to ale už len 150 km.
Ak by ste sa vybrali východnou trasou cez Rakúsko a Slovinsko, aj tu máte k dispozícii dostatok nabíjačiek. Vybrať si môžete IONITY Göttlesbrunn pri diaľnici A4. Neskôr pri diaľnici A2 smerom na Graz je zas IONITY Pinkafeld. Za Grazom je IONITY Kaiserwald. V Slovinsku je pred Mariborom IONITY Dobrenje Zahod smerom na Záhreb, jedna je ale aj cestou späť. Staviť ale pokojne môžete aj na IONITY Vrankovec, ktorá je už v Chorvátsku. Ďalšie stanice sú už rovnaké ako sme spomínali vyššie.
Koľko to bude stáť?! Majland?
Ani náhodou. Na ukážku si zoberme takú cestu z Banskej Bystrice do Lido di Jesolo, jednej z dovolenkových destinácií v Taliansku. Cesta má trvať zhruba 9:15 hod. a prejdeme necelých 850 km. Cesta vedie cez Rakúsko a Taliansko, väčšina po diaľnici. Ak náš elektromobil má na diaľnici spotrebu 23 kWh/100 km, na jedno nabitie prejde 330 km. Diaľničných 330 km. Pri 80 % kapacity, na ktorú sa nabíjame na väčšine rýchlonabíjacích staníc, je to ale len 260 km.
Pri 850 km trase do Talianska budeme teda potrebovať stáť asi 3x. Počítajme, že na prvé nabitie prejdeme pohodlne 300 km. Do IONITY Göttlesbrunn je to 255 km. Tu sa nabijeme na 80 % a pokračujeme ďalej. Do IONITY Kaiserwald je to 223 km. Tu sa opäť nabijeme na minimálne 80 % kapacity a najbližšie budeme stáť buď pri Villachu, alebo ak pôjdeme šetrnejšie (alebo sa nabijeme na 90 %), zvládneme cestu až do IONITY Città Fiera Udine, čo je 280 km.
Keďže ale ideme kopcami, rekuperácia by nám mala tých 20 km ale pohodlne dať späť. Od Udine je Lido di Jesolo už len 110 km, takže tu nám stačí stáť iba pár minút. Akurát káva, WC a krátky odpočinok. Alebo môžeme kratšie stáť na IONITY Fürnitz pri Villachu, ktoré je len 225 km od Lido di Jesolo a máme vystarané.
Celkovo sme teda z Banskej Bystrice na talianske pobrežie stáli 3x. Do elektromobilu sme „natankovali“ zhruba 137 kWh (prvé nabitie z domu nepočítame, máme predsa fotovoltiku a nabíjame elektromobil zadarmo). Ak si na mesiac zaplatíme IONITY Power, predplatenú službu za 7,99 € na prvý mesiac, za 1 kWh zaplatíme 0,39 € čo je na 350 kW UFC nabíjačky extrémne dobrá cena.
137 kWh nás teda na IONITY vyjde len 53,50 €! Plus teda 7,99 € mesačný poplatok, takže celkovo 61,50 €. Ak by sme sa nabíjali za rovnakú cenu mimo domu, lebo tú fotovoltiku predsalen nemáme, potrebovali by sme 195 kWh energie čo by nás stálo cca 76 € a celkovo by sme zaplatili 84 €.
Podobne by sa to dalo pritom prepočítať aj na trase do Chorvátska, Slovinska, či ďalej v Európe. Za rovnaké ceny.
Pre zaujímavosť, ZSE Drive má pre všetky programy v roamingu cenu za 1 kWh na DC nabíjačkách nastavenú na 0,79 €. To je 2x viac ako IONITY. Namiesto 53,50 € by sme tak platili 108 €! GreenWay v cenníku nemá presnú sumu za roamingové nabíjanie, tá záleží od roamingových partnerov. Podľa mapy sme ale námatkovo skúsili 150+ kW DC nabíjačky cestou do Talianska a ich ceny boli od 0,77 € až po šialených 0,86 € za 1 kWh. To by znamenalo, že za cestu by sme minuli 105,50 €, resp. až 118 € pri tom nižšom nabíjaní, teda 137 kWh.
Lacnejšie by to nevyšlo ani s lokálnym poskytovateľom. Taký rakúsky Smartics si účtuje 0,65 €/1 kWh na DC nabíjačkách vo vlastnej sieti. To je takme dvojnásobná cena (presne o 66 % viac) oproti IONITY.
Diesel alebo elektro?
A teraz to najzaujímavejšie. Diesel (lebo vraj najšetrnejšie na peňaženku na dlhých trasách) alebo elektromobil?
Ak diesel spotrebuje 7 litrov nafty na 100 km na diaľnici, na trase do Lido di Jesolo budeme potrebovať zhruba 59,5 litra nafty. Tá aktuálne stojí 1,4 € za liter čo predstavuje sumu 83 €. Diesel to síce vie dať na jedno natankovanie, no neverím ľudom, ktorí tvrdia, že 850 km prejdú bez prestávky. Ak aj áno, sú to blázni a nezodpovední hazardéri.
Takže jediné, čo ušetria je čas. Ideme ale na dovolenku, takže sa nemáme kde ponáhľať. Ak jedno státie na IONITY počítame na 15-20 minút. Cesta sa „predĺži“ oproti nezastavovačom o zhruba hodinu. Oproti nám bežným cestujúcim, ktorí stojíme každé 2-3 hodiny, ale iba o maximálne 30 minút. To je pokojne čas, ktorý vieme stráviť v zápche, lebo sme nemali čas si pozrieť jej obchádzkovú trasu pri dlhšom státí pri nabíjaní.
A samozrejme, sú diesle, ktoré majú menšiu spotrebu. Sú však aj elektromobily, ktoré majú menšiu spotrebu. Ušetriť sa teda dá. Aj časovo, aj finančne. A áno, elektromobil stále stojí viac ako diesel, to ešte dlho bude. To je už ale na celkom iný článok. Upozorňujeme tiež, že nejde o platený článok IONITY, ale naše vlastné zisťovanie toho najlepšieho riešenia pre cestu elektromobilom na dovolenku do Talianska, Chorvátska, Slovinska či pokojne aj na francúzsku riviéru.