Reklama

Predaj elektromobilov v Nemecku sa náhle prepadol, dôvod je jasný

Zdroj | SAIC Volkswagen
Stanislav Vinc
Zdroj | SAIC Volkswagen
Zdroj | SAIC Volkswagen

Nemecký federálny úrad pre motorovú dopravu zverejnil štatistiky predaja vozidiel v krajine za rok 2024. Čísla ukázali výrazný pokles záujmu o plne elektrické vozidlá, ktorých podiel v predajoch oproti predchádzajúcemu roku klesol z 18,4 % na 13,5 %.

V reálnych číslach bolo v priebehu minulého roka v Nemecku registrovaných 380 600 plne elektrických vozidiel, čo predstavuje pokles o 27,4 %.

Porovnanie reálneho počtu novoregistrovaných elektromobilov pritom nie je spôsobené celkovým poklesom trhu. Celkový predaj nových vozidiel v Nemecku za rok 2024 dosiahol 2,8 milióna, čo predstavuje medziročný pokles len o 1 %. Predaj niektorých nemeckých značiek dokonca medziročne stúpal, najvýraznejšie Porsche (+ 9,9 %), Volkswagen (+ 3,4 %) či Opel (+2 %).

Obsah pokračuje pod reklamou

Naopak najväčší pokles zaznamenali značky Mini (-29,1 %), Smart (-28,4 %), MAN (-27,1 %) či Audi (-18,1 %). Spomedzi dovážaných značiek sa najviac zadarilo značkám Peugeot (+44 %) a Volvo (+39,3 %), ale aj Škode (+22 %), kdežto naopak záujem Nemci stratili o Fiat (-24,8 %) či Renault (-20,4 %). Značkou s najväčším podielom v nových registráciách bola opäť Škoda a to na úrovni 7,3 % z celkového trhu.

Výrazný pokles predaja elektromobilov v roku 2024 bol spôsobený ukončením štátnych dotácií, ktoré boli kupujúcim poskytované len do konca roka 2023. „Aj keď do predaja prichádzajú nové a atraktívne modely, predaje sú výraznejšie nižšie ako by očakával trh a ako by si želali politici,“ uviedol Constantin Gall z poradenskej spoločnosti EY pre Yahoo Finance. Pokles predaja spôsobený zastavením štátnych dotácií podľa neho pokračuje dodnes.

Pozrite si

6 najlacnejších aút aj po zvýšení DPH

Elektrické vozidlá sú pre kupujúcich atraktívne svojim výkonom a zrýchlením, tichou jazdou a pre časť z nich aj nulovými lokálnymi emisiami. Tieto benefity však nedokážu u mnohých vykompenzovať ich vysokú obstarávaciu cenu spôsobenú najmä vysokými nákladmi na výrobu ich batérií.

Tento rok však budú výrobcovia pod ešte väčším tlakom, aby splnili prísnejšie emisné regulácie dopadajúce na nich prostredníctvom predaja vozidiel. Očakávať tak môžeme ešte výraznejšie zdražovanie modelov so spaľovacími motormi a pokles cien elektromobilov, než tomu bolo v priebehu minulého roka.

V priebehu tohto roka by mal trh vo väčšej miere pociťovať tlak zákonodarcov na postupný ústup spaľovacích modelov, čo spôsobí trenie medzi ponukou a dopytom. Hoci nové registrácie osobných áut s naftovým motorom v Nemecku zaznamenali celkový pokles o 0,7 %, ich podiel na ročnom salde dosiahol 17,2 %, čo predstavuje mierny nárast oproti 17,1 % v predchádzajúcom roku. Zdá sa teda, že ak niečo v dohľadnom čase zmení záujem vodičov v prospech elektromobility, bude to predovšetkým silná ruka legislatívy. Ceny elektromobilov totiž neklesajú dostatočne rýchlo.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.