Reklama

V Európe zlacňujú elektromobily a zdražievajú spaľováky. Čo sa deje?

Zdroj | BMW
Stanislav Vinc
Zdroj | BMW
Zdroj | BMW

V cenníkoch viacerých európskych automobiliek bolo možné v uplynulých týždňoch zachytiť nezvyčajné pohyby. Ceny viacerých elektromobilov klesli, zatiaľ čo ceny modelov so spaľovacím motorom stúpli aj o niekoľko stoviek eur.

Automobilky sa touto cestou pripravujú na prísnejšie emisné pravidlá, ktoré vstúpia na území Európskej únie do platnosti od 1. januára 2025.

Na automobilky pôsobiace na území Európskej únie sa bude od nového roka vzťahovať nový emisný limit. Maximálne priemerne vyprodukované emisie novopredanými vozidlami sa namiesto 116 gramov na 100 kilometrov budú musieť zmestiť pod 94 gramov na 100 kilometrov. Prekročenie tohto limitu môže viesť k pokutám vo výške 95 eur za prebytok oxidu uhličitého v mierne g/km vynásobenej počtom predaných vozidiel.

Obsah pokračuje pod reklamou

„Nemôžem predať dostatok elektrických vozidiel a budem penalizovaný za moje spaľováky. Čo chcú, aby som vyrobil, koňské povozy?“, uviedol na parížskom autosalóne Luc Chatel, prezident francúzskej automobilovej lobby PFA.

Inými slovami, automobilky potrebujú výrazne zvýšiť podiel predaných bezemisných vozidiel, aby sa vyhli miliardovým pokutám. Zákaznícke rozhodovanie sa preto pokúšajú regulovať prostredníctvom cenovej politiky. Niektoré z nich pritom majú skutočne čo doháňať. V priemere tento rok zatiaľ tvoril predaj elektromobilov v EÚ len 13 % z celkového predaja nových vozidiel, uvádza Európske združenie výrobcov automobilov.

Automobilka Peugeot vo Francúzsku zdvihla ceny všetkých svojich modelov s výnimkou tých elektrických v niektorých prípadoch až o 500 eur. Skupina Renault zdražela viaceré spaľovacie modely, agentúra Reuters menuje napríklad model Clio SCE 65, ktorého cena stúpla o 300 eur. Volkswagen ako výrobca, ktorého by mali potenciálne pokuty zasiahnúť najvýraznejšie, sa rozhodol kupujúcich motivovať zlacnením elektromobilu VW ID.3, ktorý sa tak svojou cenou v Nemecku dostal pod hranicu 30-tisíc eur.

Pozrite si

Google vytiahol eso z rukáva, jeho AI generuje neuveriteľne realistické videá

Namiesto platenia pokút, ktorých výška by sa napríklad práve v prípade skupiny Volkswagen mohla vyšplhať až na 7,7 miliardy eur, sa možno automobilky rozhodnú voľné emisné kapacity nakúpiť od svojej konkurencie. Automobilka Suzuki sa už takýmto spôsobom stihla pre rok 2025 dohodnúť s automobilkou Volvo.

Implementácia prísnejších noriem od roku 2025 je súčasťou plánu Európskej únie na ceste k úplnému zákazu predaja vozidiel produkujúcich emisie od roku 2035. Niektoré automobilky sa však čoraz intenzívnejšie snažia tento plán európskych zákonodarcov zvrátiť.

„Oprava cieľa 100 % batériovo poháňaných vozidiel pre rok 2035 ako súčasť komplexného balíka na zníženie emisií CO2 by umožnila európskym výrobcov odviazať sa od závislosti na Čínu, pokiaľ ide o batérie“, uviedol Oliver Zipse generálny riaditeľ automobilky BMW. Uviedol, že nálada v Európe má „sklon k pesimizmu“ a región potrebuje nový regulačný rámec, aby zostal konkurencieschopný.

Európske automobilky aktuálne nie sú v najlepšej kondícii aj kvôli nízkej kúpyschopnosti v regióne a rastúcej konkucencii z Číny, ktorá dokáže vyrábať plne elektrické modely výrazne lacnejšie. Automobilku Volkswagen čaká v najbližších mesiacoch výrazné škrtanie nákladov v podobe zatvorenia minimálne troch závodov a prepustenia tisícov pracovníkov. Na opačnej strane tlak súčasnej situácie nevydržal bývalý generálny riaditeľ skupiny Stellantis Carlos Tavares, ktorý nečakane podal začiatkom decembra predstavenstvu spoločnosti svoju výpoveď.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.