Reklama

Ďalšie 3 časté telefónne podvody na ľudí, nenechajte sa nachytať

Zdroj | Max Bender
Michal Sobek
Zdroj | Max Bender
Zdroj | Max Bender

Podvody sa nás číhajú na každom rohu. Treba byť jednoznačne ostražitý a aspoň poznať základné scenáre, ktoré podvodníci používajú na to aby z obetí dostali nejaké peniaze.

Medzi podvodmi celkovo kraľujú práve telefónne podvody (scamy). Sú to hovory, kde na druhej strane je podvodník, ktorý pomocou klamstiev a nepravdivých informácií chce z volajúceho dostať buď peniaze alebo iné citlivé údaje.

Pozrite si

3 najčastejšie telefónne podvody na ľudí, nenechajte sa už nachytať

Obsah pokračuje pod reklamou

Je veľmi pravdepodobné, že sa skôr či neskôr stretnete s telefónnymi podvodmi a najlepšie, čo môžete urobiť, je byť na nich pripravený. Už minule sme pre vás pripravili článok, v ktorom sme sa venovali trojici najčastejších scenárov, teraz sme sa pozreli na ďalšie tri tipy podvodov.

1.

Fiktívny únos

Tento scenár sa môže javiť ako z akčného filmu. Podvodník sa snaží v telefonáte obeť presvedčiť, že jej blízka osoba bola unesená a požaduje výkupné za jej prepustenie. V pozadí sa dokonca môžu ozývať zvuky kriku alebo plaču. Varuje, samozrejme, pred kontaktovaním polície. Hru tu môže zahrať aj sfalšovaný hlas pomocou umelej inteligencie.

Obeť by mala zachovať pokoj a spýtať sa podvodníka také otázky, na ktoré odpoveď by vedel iba ten, koho údajne uniesli. Obeť by sa mala nažiť konkrétneho blízkeho aj rovno kontaktovať. Je oveľa pravdepodobnejšie, že ide o podvodníka, ak sa obeť bude snažiť udržať na linke na dlhú dobu a zároveň ju presvedčiť, aby zaplatila.

2.

Pracovná ponuka

Kto by sa nepotešil skvelej pracovnej ponuke? Podvodník najčastejšie sľubuje dobrý plat a flexibilný pracovný čas. Zároveň obeti pošle šek alebo peňažný poukaz. Tvrdí, že táto platba pokrýva plat a ďalšie výdavky, ako je vybavenie alebo cestovné náklady. Podvodník potom obeť požiada, aby vložila šek a previedla časť peňazí na inú osobu.

Pracovná ponuka, ktorá sa zdá byť príliš dobrá na to, aby bola pravdivá, by mala vyvolať varovné signály. Rozhodne si treba dávať pozor na zamestnávateľov, ktorí sa ponáhľajú, aby obeť zamestnali, najmä ak ponúkajú platbu skôr, ako začne pracovať. Nikdy netreba prijímať šeky alebo peňažné poukážky od nového zamestnávateľa.

3.

Záznam hlasu obete

V tomto prípade podvodník zavolá svojej vytipovanej obeti s tým, že či ho počuje. Cieľom je prinútiť obeť, aby povedala áno. V tom prípade môže podvodník toto slovo zaznamenať a použiť ho na autorizáciu poplatkov z kreditnej karty obete alebo na prihlásenie sa do nejakých služieb, pretože s týmto nahratým záznamom môže manipulovať.

Pokiaľ sa toto stane, tak je potrebné sa vyhnúť slovu áno, resp. reagovať nejako inak. Ideálne je však hovor ihneď položiť, a to najmä v prípade, ak obeti volá cudzie číslo, teda volajúceho nemá uloženého v kontaktoch. Ak je podozrenie na podvod, treba skontrolovať aktivitu na kreditnej karte.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.