- #Bezpečnosť na internete
- 3 min.
- 7.9.2024
3 najčastejšie telefónne podvody na ľudí, nenechajte sa už nachytať
Telefóny a smartfóny sú tu, samozrejme, na to, aby sa z nich telefonovalo. To je ich primárny účel. Avšak medzi takými hovormi môže byť aj niekto, kto vám rozhodne nechce dobre.
Medzi podvodmi celkovo kraľujú práve telefónne podvody (scamy). Sú to hovory, kde na druhej strane je podvodník, ktorý pomocou klamstiev a nepravdivých informácií chce z volajúceho dostať buď peniaze alebo iné citlivé údaje.
Navyše americká štatistika ukazuje, že v roku 2023 boli na základe takýchto podvodov Američania okradnutí až o čiastku 2,7 miliardy dolárov, čo je skutočne alarmujúce číslo.
Aj keď si poviete, že mňa nemôže nikto oklamať, tak to si mysleli aj tí, ktorí na tieto podvody doplatili. Podvodníci počas rokov vylepšili svoje schémy tak, aby zneli veľmi presvedčivo, pričom umelá inteligencia im to len uľahčuje.
Je pravdepodobné, že sa skôr či neskôr stretnete s telefónnymi podvodmi a najlepšie, čo môžete urobiť, je byť na nich pripravený. Toto je trojica najčastejších scenárov.
Partner/člen rodiny v núdzi
Toto je veľmi populárny spôsob, ako zo svojich obetí dostať peniaze, najčastejšie ho používajú na staršie osoby a dôchodcov. Podvodník sa predstaví ako vnuk potenciálnej obete, ktorý má finančné problémy a požiada ju o peniaze. Cieľom podvodu je oklamať obeť, aby si myslela, že posiela peniaze rodinnému príslušníkovi v núdzi.
Tu sa treba jednoznačne dopytovať po nejakom potvrdení, že skutočne ide o rodinu obete. Ideálne je hovor zložiť a kontaktovať priamo niekoho, na koho by mohol sedieť daný popis, resp. požiadať podvodníka o videohovor.
Výhra v lotérii
Kto by nechcel mať hovor, že vyhral lotériu, že? Podvodníci sa sústreďujú na to, aby to bolo niečo veľkolepé, čo obeť skutočne nadchne a hneď nezloží. Avšak ako to bude podvodník vysvetľovať, tak vysvitne, že je nutné vopred zaplatiť nejakú daň z výhry alebo za spracovanie.
Treba mať na pamäti, že relevantné stávkové kancelárie a lotérie nikdy nepožadujú vyplatenie dane z výhry vopred. Treba byť voči takýmto telefonátom skeptický aj vtedy, ak sa do nejakých súťaží a lotérií potenciálna obeť skutočne zapája. Danú stávkovú kanceláriu si treba aj nezávisle preveriť z oficiálnych zdrojov.
Banka
Hovor z banky by sme mali brať vždy vážne, no nikdy nevieme, či sa na druhej strane neskrýva podvodník. Ten sa najčastejšie predstaví ako zamestnanec banky, ktorý tvrdí, že na bankovom účte obete dochádza k podozrivej aktivite a že potrebuje overiť totožnosť majiteľa tak, že požaduje údaje do internetového bankovníctva.
Hoci je pravda, že banka môže v naliehavom prípade kontaktovať svojich klientov o potenciálnej hrozne, nikdy však nežiada takéto citlivé údaje. Tie má vedieť len majiteľ daného účtu a nikto iný. Ak si niekto nie je istý, či bol hovor skutočne pravý, stačí kontaktovať banku na jej oficiálnej infolinke.