Zatiaľ to tak nevyzerá, ale nad ropnými poliami sa pomaly zmráka. Naznačuje to aj smerovanie niektorých veľkých ropných spoločností – príkladom je Shell – k alternatívnym palivám. Nemotivuje ich k tomu síce pravdepodobne starosť o životné prostredie, ale tlak vlád na dekarbonizáciu dopravy a energetiky, výsledok to však nemení.
Shell plánuje vyrábať biopalivá ako letecký benzín a naftu z poľnohospodárskych plodín a obnoviteľnej energie a rozšíriť v komerčnom rozsahu elektrolyzéry na výrobu vodíka bez použitia fosílnych palív. V prípade ropnej spoločnosti ide o dosť neobvyklý postup, lebo „špinavý“, takzvaný „šedý“, prípadne „hnedý“ vodík zo zemného plynu je minimálne 3x lacnejší, ako „zelený“ vodík z vody a elektriny zo slnka a vetra.
Globálna skupina Shell si však stanovila za cieľ dosiahnuť do roku 2050 nulové emisie a prvé projekty spúšťa už teraz. Koncern požiadal o dotácie na vykonávanie prác z Európskej únie a z nemeckých fondov určených na dekarbonizáciu. Fabian Ziegler, šéf spoločnosti Shell Deutschland, uviedol, že firma chce minúť na výrobu eko palív niekoľko stoviek miliónov eur ročne.
Shell v rafinérii Rheinland v nemeckom Wesselingu plánuje využívať zelenú elektrinu a biomasu na výrobu syntetických kvapalných palív bezuhlíkovým spôsobom. Takéto palivá by mohli časom nahradiť bežné letecké palivo a naftu. Závod s produkciou 100 000 ton palív ročne by sa mal stavať v roku 2023 a vyrábať by mohol od roku 2025.
Biopalivá a „sivý“ vodík sú pre rafinérske spoločnosti relatívne prirodzenou alternatívou k fosílnym palivám, ale Shell ide v iniciatívach nad obvyklý rámec. Plánuje totiž vybudovať elektráreň a elektrolyzér na výrobu vodíka s výkonom 100 megawattov s názvom Refhyne II.
Už prvý projekt Refhyne, na ktorom sa Shell takisto podieľa, bude mať najväčší elektrolyzér v Európe s výkonom 10 MW a bude produkovať 1 300 ton vodíka ročne. Refhyne II s desaťnásobným výkonom už vyrobí slušné množstvo „zeleného“ vodíka.
Aby sa vodík dal považovať za „zelený“, musí sa vyrobiť pomocou elektriny z obnoviteľných zdrojov. Shell už začal zabezpečovať veterné elektrárne na mori, ktorých elektrinu by mohol pri elektrolýze využívať.
Vďaka akvizícii spoločnosti Next Kraftwerke, ktorá je prevádzkovateľom virtuálnych elektrární, získa Shell prístup k agregovaným elektrárňam na biomasu a solárnym elektrárňam. Konečné rozhodnutie o výstavbe Refhyne II má padnúť tento rok, výroba by sa mohla začať koncom roku 2025, uviedol F. Ziegler.
Shell nemá plány s výrobou vodíka len vo Wesselingu. S ďalšími partnermi chce budovať elektrolyzéry na vodík aj v Hamburgu a v Holandsku. Okrem toho chce koncern budovať aj distribučné a dodávateľské reťazce pre vodík na čerpacích staniciach, ale zameria sa aj na výstavbu nabíjacích staníc pre elektromobily. Batériové elektromobily a plug-in hybridy nebudú koniec-koncov v najbližších rokoch na cestách raritou, narozdiel od vodíkových áut.