To, že Google zobrazuje reklamy na základe vášho vyhľadávania asi viete. Vedeli ste však, že si viete podrobne pozrieť, čo všetko o vás Google zbiera z jednotlivých stránok?
Hovorí sa, že internet nezabúda a možnosť prezrieť si stránky, z ktorých o vás Google zbiera informácie, je toho dôkazom. Zistiť to môžete na základe zložky adssettings na Google.
Zobrazovanie reklám a odporučených stránok neplatí iba pri vyhľadávači Google, ale aj pri ostatných službách tohto giganta vrátane YouTube či aplikácií. Preto si viete v samotných nastaveniach vyhľadávača vypnúť možnosť prispôsobenia reklám. Ako uvádza Google, „reklamy sú založené na osobných údajoch, ktoré ste pridali do účtu Google, dát od inzerentov, ktorí spolupracujú s Googlom, a na odhade vašich záujmoch Googlom.“
Pre nás samých bolo prekvapenie si pozrieť, aké rôzne stránky sme si prezerali a aké informácie o nás Google má. Okrem veku a pohlavia, vám ukáže, ktoré konkrétne stránky využívajú inzerciu na Google a na základe vašej návštevy sa vám zobrazujú reklamy práve z týchto stránok. Tam to však nekončí.
Svoju podrobnú aktivitu si tiež viete pozrieť v časti myactivity. Tam si môžete pozrieť, v aký konkrétny čas ste navštívili aké stránky. Jednotlivé zložky vašej aktivity si viete odstrániť, rovnako ako prispôsobenie reklám na základe konkrétnej kategórie.
Google na základe vyhľadávania zistil obľúbené filmy, hry, žáner hudby, záujmy či konkrétne značky áut, o ktoré sa zaujímam. Zoznam je skutočne dlhý a vo väčšine prípadov aj totožný s reálnymi informáciami.
Výhodou je, že si tieto prispôsobivé reklamy môžete vypnúť a taktiež jednotlivé aktivity, ktoré o vás Google nazbieral, prispôsobiť či aktualizovať.
Google samozrejme nie je jediná sieť, ktorá o vás zbiera informácie. Sociálne siete či reklamné služby, o ktorých ani netušíte, nie sú výnimkou. Aj na to však máme riešenie. Reklamy z iných reklamných sietí môžete ovládať na portáli Your Online Choices.
Taktiež vás môže upokojiť, že Google osobné informácie nepredáva. To však neznamená, že sa nedajú zneužiť. Príklady káuz ako Cambridge Analytica hovoria za všetko.