Prevádzkovatelia internetových služieb na seba postupne preberajú zodpovednosť za kontrolu pravdivosti šíreného obsahu. Najnovšie takzvaný „fact-checker“ pribúda už aj do vyhľadávača Google Obrázky.
Šírenie upravených fotografií nabralo vďaka popularizácii sociálnych sietí a hoaxov v posledných rokoch úplne nové obrátky. Takéto fotografie sa následne zobrazujú vo výsledkoch vyhľadávania aj pri hľadaní legitímnych kľúčových slov. Google preto používateľom pomôže rozoznať legitímne fotografie od fotomontáže.
Pod obrázkami vo vyhľadávači Google, ktoré vykazujú známky hoaxu a o ktorých má Google dostatok informácií, sa najnovšie začne zobrazovať značka „Fact check“. Po kliknutí na obrázok sa v jeho popise zobrazí informácia o jeho (ne)pravdivosti získaná od niektorého z overených partnerov spoločnosti.
Google sa pri overovaní pravdivosti obrázkov spolieha na otvorenú platformu ClaimReview a zdroje, ktoré spĺňajú dané kritéria spoločnosti. Na rovnakom princípe už dnes funguje aj overovanie faktov v hlavnom vyhľadávači Google a v službe Správy Google.
Google zdôrazňuje, že označenie obsahu nástrojom na overovanie faktov neovplyvňuje jeho hodnotenie. Výsledky vyhľadávania sa tak budú aj naďalej zobrazovať v rovnakom poradí, zoradené podľa relevantnosti a kvality zdroja.
Začiatkom tohto roka Google prispel sumou 6,5 milióna dolárov organizáciám, ktoré sa orientujú na overovanie faktov v snahe zamedziť šíreniu nepravdivých správ o novom ochorení COVID-19.
Nálepka overenia faktov by sa mala v službe Google Obrázky začať zobrazovať už v priebehu dnešného dňa. Novinka bude dostupná celosvetovo pre všetkých používateľov vyhľadávača.