Reklama

Fortum, BASF a Nornickel spájajú sily pri recyklácii batérií

Zdroj | INSIDEEVs
Juraj Procházka
Zdroj | INSIDEEVs
Zdroj | INSIDEEVs

Elektromobilov a hybridov do zásuvky je zatiaľ málo, takže ekologické dopady v podobe použitých batérií príliš nevnímame. Postupne sa však dostávajú do hlavného prúdu, takže v najbližších rokoch sa problém stane akútnym.

Je preto potrebné, aby mal priemysel pripravené scenáre na spracovanie starých batérií z elektromobilov čo najskôr. Jednou z ciest je darovať vyradeným batériám „druhý život“ v rôznych záložných zdrojoch, kde by mohli slúžiť ešte niekoľko rokov. Takýmto využitím sa zaoberá niekoľko automobiliek, napríklad Toyota.

Pozrite si

Toyota dá batériám z elektromobilov a hybridov nový život

Podľa dohody Toyoty so spoločnosťou Chubu Electric Power vznikol testovací systém batériových úložísk. Na základe získaných testov by mali firmy postaviť vo fiskálnom roku 2020 úložisko z použitých batérií o kapacite 10 MW. To zodpovedá 10 000 batériám z hybridných vozidiel.

Ani to však nie je definitívnym riešením, keď batérie dosiahnu „konečnú“. Potrebná bude ich recyklácia, pretože vyvážať tony drahých materiálov na skládky by bolo krajne nezodpovedné a neekologické.

Obidve firmy sa preto dohodli, že vytvoria mechanizmus na recykláciu použitých batérií za účelom získavania materiálov ako sú kovy vzácnych zemín a ich opätovného využitia.

Zdroj | Toyota

Podobný projekt sa rysuje aj v Európe. Spoločnosti Fortum, BASF a niklová rafinéria Nornickel podpísali dohodu o zámere vybudovať klaster na recykláciu batérií do automobilov vo fínskom Harjavalte.

Pozrite si

Staré batérie z hybridov nabijú elektrobusy

Cieľom je vyvinúť úspešný cyklus „uzavretej slučky“ na opätovné použitie kritických kovov ako je kobalt a nikel prítomných v použitých lítium-iónových batériách.

Batériové moduly s ukončenou životnosťou by sa demontovali, aby sa extrahovali cenné kovy potrebné na výrobu nových katódových aktívnych materiálov. Spoločnosť BASF plánuje spustenie závodu na výrobu prekurzorov batériových materiálov v Harjavalte vo Fínsku a v Nemeckom Schwarzheide.

Zdroj | INSIDEEVs

Využitie kovov z recyklovaných batérií na výrobu batériových materiálov prinesie významné zníženie emisií CO2 pri výrobe elektromobilov. Ďalšie zníženie oxidu uhličitého sa dá dosiahnuť využitím elektriny z obnoviteľných zdrojov vo Fínsku v recyklačnom procese.

Pozrite si

BloombergNEF: Masívna elektrifikácia radikálne zníži emisie

Fortum sľubuje, že nová hydrometalurgická technológia vyvinutá fínskou spoločnosťou Crisolteq (získal ju Fortum) umožní zvýšiť mieru zhodnocovania cenných materiálov v lítium-iónových batériách z 50% na viac ako 80%. Nejaký odpad teda zostane, ale vplyv na životné prostredie sa minimalizuje a zníži sa aj potreba ťažby surovín.

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.