Elektromobilov a hybridov do zásuvky je zatiaľ málo, takže ekologické dopady v podobe použitých batérií príliš nevnímame. Postupne sa však dostávajú do hlavného prúdu, takže v najbližších rokoch sa problém stane akútnym.
Je preto potrebné, aby mal priemysel pripravené scenáre na spracovanie starých batérií z elektromobilov čo najskôr. Jednou z ciest je darovať vyradeným batériám „druhý život“ v rôznych záložných zdrojoch, kde by mohli slúžiť ešte niekoľko rokov. Takýmto využitím sa zaoberá niekoľko automobiliek, napríklad Toyota.
Podľa dohody Toyoty so spoločnosťou Chubu Electric Power vznikol testovací systém batériových úložísk. Na základe získaných testov by mali firmy postaviť vo fiskálnom roku 2020 úložisko z použitých batérií o kapacite 10 MW. To zodpovedá 10 000 batériám z hybridných vozidiel.
Ani to však nie je definitívnym riešením, keď batérie dosiahnu „konečnú“. Potrebná bude ich recyklácia, pretože vyvážať tony drahých materiálov na skládky by bolo krajne nezodpovedné a neekologické.
Obidve firmy sa preto dohodli, že vytvoria mechanizmus na recykláciu použitých batérií za účelom získavania materiálov ako sú kovy vzácnych zemín a ich opätovného využitia.
Podobný projekt sa rysuje aj v Európe. Spoločnosti Fortum, BASF a niklová rafinéria Nornickel podpísali dohodu o zámere vybudovať klaster na recykláciu batérií do automobilov vo fínskom Harjavalte.
Cieľom je vyvinúť úspešný cyklus „uzavretej slučky“ na opätovné použitie kritických kovov ako je kobalt a nikel prítomných v použitých lítium-iónových batériách.
Batériové moduly s ukončenou životnosťou by sa demontovali, aby sa extrahovali cenné kovy potrebné na výrobu nových katódových aktívnych materiálov. Spoločnosť BASF plánuje spustenie závodu na výrobu prekurzorov batériových materiálov v Harjavalte vo Fínsku a v Nemeckom Schwarzheide.
Využitie kovov z recyklovaných batérií na výrobu batériových materiálov prinesie významné zníženie emisií CO2 pri výrobe elektromobilov. Ďalšie zníženie oxidu uhličitého sa dá dosiahnuť využitím elektriny z obnoviteľných zdrojov vo Fínsku v recyklačnom procese.
Fortum sľubuje, že nová hydrometalurgická technológia vyvinutá fínskou spoločnosťou Crisolteq (získal ju Fortum) umožní zvýšiť mieru zhodnocovania cenných materiálov v lítium-iónových batériách z 50% na viac ako 80%. Nejaký odpad teda zostane, ale vplyv na životné prostredie sa minimalizuje a zníži sa aj potreba ťažby surovín.