Osobné elektromobily a hybridy môžu výrazne vylepšiť životné prostredie v mestách, ale na celkový objem emisií oxidu uhličitého na planéte budú mať len malý vplyv. Tieto emisie a tiež znečisťovanie životného prostredia zlúčeninami dusíka a síry v podstatnej miere ovplyvňujú nákladné a úžitkové vozidlá a autobusy.
Len nedávno bol široko medializovaný údaj o devastujúcom príspevku najväčších nákladných lodí k emisiám znečisťujúcich látok. Išlo o recykláciu výskumu z roku 2009, kedy Daily Mail uverejnil informáciu, že 16 najväčších nákladných lodí uvoľní viac znečistenia ako všetky autá na celom svete.
Pravda, reč bola hlavne o oxidoch NOx a SOx, ale nemení to nič na skutočnosti, že lodná doprava patrí k najväčším znečisťovateľom.
Nuž, elektrifikovať monštrá s pohonom o výkone 50 MW a viac, nie je možné pomocou batérií dobíjaných zo siete. Východiskom by bol malý jadrový reaktor, aké sa využívajú pri ľadoborcoch a jadrových ponorkách, ale to je príliš riskantná voľba. Schodnejší bude – aspoň u veľkých lodí – prechod na motory na skvapalnený zemný plyn (LNG).
Elektrobusy majú zelenú
Na súši by pomohli ekologické pohony pre kamióny, autobusy, stavebné a poľnohospodárske stroje. Posun vidieť aj v tejto oblasti – spomeňme elektrické, alebo vodíkové ťahače a nákladné autá Daimler-Benz, Tesla, Nikola, Toyota a ďalšie.
Zaujímavým prínosom bude aj elektrifikácia mestských a diaľkových autobusov.
V tejto oblasti patrí k priekopníkom americká firma Proterra, ktorá už v minulosti zaujala pokročilými elektrobusmi a technológiou ich rýchlonabíjania.
Teraz Proterra prichádza s riešením elektrifikácie vozidiel Proterra Powered, ktoré je určené pre výrobcov ťažkých a úžitkových vozidiel. Firmy tak budú môcť využiť výsledky vývoja spoločnosti Proterra v oblasti batérií, technológie elektrických pohonov a štandardizovaných systémov rýchlonabíjania.
Proterra už spolupracuje so svetovými OEM výrobcami, ako sú Daimler, Van Hool a Alexander Dennis, aby predstavili vozidlá, poháňané 100% batériovou technológiou Proterra. Výsledkom bude ekologicky čistá a tichá preprava.
Proterra a Thomas Built Buses, popredný výrobca školských autobusov v USA a dcérska spoločnosť Daimler, predstavili nový vysoko výkonný elektrický školský autobus Saf-T-Liner® C2 Jouley. Pre svoj prvý elektrický autobus si vybral riešenie od Proterry aj belgický výrobca Van Hool.
Okrem batériových a pohonných systémov sprístupní Proterra ďalším výrobcom aj vysokovýkonné nabíjacie systémy. Takáto spolupráca dáva zmysel, pretože hromadná výroba elektrických autobusov môže v rozumnom čase vylepšiť kvalitu mestského ovzdušia.
Výrobné série na úrovni stoviek kusov sú dobrou reklamou, ale v praxi nezavážia. Našťastie, výrobe elektrických busov a ťažkých vozidiel sa venuje vo svete čoraz viac firiem, takže sa snáď už čoskoro zbavia exotickej aury. Že sa to dá, dokazuje príklad čínskej automobilky BYD.