Hnutie YouTubers Union spája sily s nemeckou odborovou organizáciou IG Metall v spoločnej kampani FairTube, ktorou chcú spoločnosť YouTube prinútiť vytvoriť lepšie podmienky pre tvorcov, ktorí sa tvorbou videí na YouTube živia.
YouTube má za posledné roky za sebou niekoľko veľkých škandálov, ktoré sa primárne týkali tvorcov videí na tejto platforme. V roku 2017 platformu zachvátila takzvaná “Adpokalypsa”, kedy YouTube masívne demonetizoval videá mnohých tvorcov bez vysvetlenia, často aj bezdôvodne. Tvorcovia tým prichádzali o nemalé zisky z reklamy, zatiaľ čo YouTube zaťal zuby a s tvorcami nekomunikoval.
Podobné problémy už niekoľko krát spôsobil automatický systém porušovania autorských práv, ktorý nesprávne označoval originálne videá ako nelegálne kópie a umožnil podvodníkom nárokovať si práva na videá, ktoré im nepatria. V týchto situáciách ešte stále prebiehajú súdne spory, v ktorých musia skutoční autori bojovať o práva na svoje diela a ušlý zisk.
Po Adpokalypse vzniklo hnutie YouTubers Union, ktoré však samé o sebe nemá dostatočnú silu a prostriedky bojovať proti takému gigantovi, akým je YouTube. Hnutie YouTubers Union sa preto spojilo s najväčšou európskou odborovou organizáciou IG Metall, ktorá hnutiu poskytne zdroje, skúsenosti a politický vplyv. YouTubers Union na oplátku poskytne svoje znalosti o samotnom YouTube.
Výsledkom je kampaň FairTube, ktorá spoločnosti kladie niekoľko podmienok aj s relatívne prísnym dátumom, do ktorého musí YouTube na podmienky reagovať. Spoločnosť má čas do 23. augusta 2019, teda ešte 24 dní.
FairTube primárne žiada spoločnosť YouTube o to, aby zverejnila všetky kategórie a kritériá, ktoré rozhodujú o monetizácii a propagácií videí. V prípade demonetizácie chcú tvorcovia vedieť, ktoré časti videa konkrétne porušili podmienky platformy.
V prípade porušenia podmienok chcú tvorcovia komunikovať so skutočnými a kvalifikovanými osobami, ktoré im pomôžu problémové časti vo videách napraviť. YouTuberi chcú mať taktiež možnosť bojovať proti rozhodnutiam spoločnosti, ktoré negatívne ovplyvnia ich fungovanie a zarábanie na platforme.
YouTube zatiaľ na kampaň FairTube nereagoval, no dlho to tak zostať nemôže. Do hnutia YouTubers Union sa pridalo 1 200 nových členov len za tri dni, od kedy bola kampaň FairTube spustená. Vďaka prostriedkom IG Metall majú YouTuberi silu proti spoločnosti bojovať aj právnymi prostriedkami.