V poslednom čase sa objavili analýzy porovnávajúce uhlíkovú stopu elektrických áut a hybridov nabíjateľných zo zásuvky s dieselovými a benzínovými autami, z ktorých ekologické autá nevychádzajú úplne dobre.
Presné výpočty s diskutabilnými číslami
Medzi najnovšie patrí štúdia nemeckého autoklubu ADAC robená v spolupráci s Výskumným centrom energie a životného prostredia v Heidelbergu. Argumentuje sa tým, že elektrické auto treba predsa najprv vyrobiť (tie „fosílne“ však tiež nerastú samé) a keď sa na jeho pohon použije elektrina z „nečistých“ zdrojov, je to úplne zle.
Celé to vyzerá ako „dobrý pokus“ fanúšikov tradičných pohonov. Pretože benzínové a dieselové motory nielenže treba takisto vyrobiť, ale keďže sú neporovnateľne zložitejšie ako elektromotory, je ich výroba oveľa náročnejšia. Áno, rozdiel je vo veľkosti batérie, ale nielen tam.
No a stanovenie energetického mixu, kde sa kalkuluje s vysokým podielom uhoľných elektrární tiež nie je časovo nemenné a v rôznych krajinách sa líši. Nezabúdajme, že „bezuhlíkovú“ elektrinu produkujú aj jadrové elektrárne a jej podiel na Slovensku po dokončení Mochoviec výrazne stúpne.
Bez ohľadu na spomínané súvislosti je (či skôr bude) elektromobilita výrazným prínosom pre kvalitu ovzdušia v mestách. Exhaláty spaľovacích motorov to nie sú len emisie CO2 , ale aj ďalších plynov a pevných častíc. A nezabúdajme ani na hluk, ktorý elektromobily produkujú na výrazne nižšej úrovni.
Na elektrinu v Martine
To, že emisie spojené s výrobou elektromobilov, prípadne s výrobou elektriny nie sú lokálne, sa počíta. V mestách môžu byť zaujímavým prínosom hlavne elektrická taxislužba, keďže taxíky najazdia viac kilometrov, než súkromné vozidlá. Jednu z prvých elektrických taxislužieb u nás chystá spoločnosť ALPHA GALAXY v Martine.
Firma 29.6. 2018 predstavila trojicu nových elektro taxíkov Nissan Leaf 2.0, ktoré by sa mohli stať ideálnym prostriedkom na mestskú prepravu namiesto používania vlastného auta. Každý z týchto elektro taxíkov má ambíciu ušetriť ovzdušiu minimálne jednu tonu emisií mesačne.
Prvé tri elektro taxi sú len začiatkom, firma chce postupne v rámci obnovy vozového parku nahradiť elektromobilmi všetky svoje taxíky.
Elektrická taxislužba má byť spustená v Martine a okolí v týchto dňoch. Pôjde o prvú bezemisnú taxislužbu v Turci a druhú na Slovensku. Výhody elektrického pohonu využívajú už viaceré taxislužby s označením „eko“, či „eco“, spoliehajú sa však na vozidlá s hybridným pohonom.
Pri prezentácii nových elektrických taxíkov Alpha bol zároveň verejne oznámený príchod aplikácie HOPIN do Martina. Cez ňu si budú môcť zákazníci taxík objednať a pri takejto objednávke získajú aj nižšiu cenu prepravy s nulovým štartovným poplatkom.
Verme, že elektrická taxislužba sa postupne rozšíri aj v ďalších mestách a prispeje tak k zlepšeniu životného prostredia. Zároveň poslúži aj ako názorná ukážka komfortu, ktorý prináša elektromobilita.