Ak kapacita batérií limituje dojazd elektromobilov, podobne sú na tom aj lietadlá s elektrickým pohonom. S tými sa zatiaľ veľmi nestretneme, ale vyvíjajú ich viaceré spoločnosti, vrátane slovenského Aeromobilu.
Pri lietadlách pritom nie je jednoduché extenzívne zvyšovať kapacitu batérie, pretože tým rastie základná hmotnosť. Aj preto sa s elektrickými lietadlami neráta pri transkontinentálnych letoch, ani pri dlhých trasách všeobecne. Pri krátkych letoch by naopak mohol byť elektrický pohon výhodný.
Využiť to chce aj letecký startup Wright Electric, ktorý plánuje prepravovať v priebehu budúcich rokov cestujúcich menšími dopravnými lietadlami medzi nie príliš vzdialenými mestami.
K realite tento zámer približuje aj nedávno uzavreté partnerstvo medzi Wright Electric a leteckou spoločnosťou Jetex. Spoločnosti chcú prevádzkovať elektrické súkromné lietadlá na krátkych leteckých trasách zhruba do 530 km medzi mestami ako Dubaj, Muscat, Malaga a Casablanca. Trasu pritom zvládnu na jedno nabitie batérií.
Oznámenie partnerstva prišlo pol roka potom, čo spoločnosť Wright informovala, že v priebehu nasledujúceho desaťročia v spolupráci s leteckou spoločnosťou EasyJet plánuje spustiť lety osobných lietadiel na elektrický pohon.
Namiesto dlhého nabíjania výmena batérií
Generálny riaditeľ spoločnosti Wright Electric Jeff Engler povedal, že mnohé lety spoločnosti Jetex sú na krátke vzdialenosti a často sa opakujú, čo je ideálne pre schopnosti budúcich elektrických lietadiel.
Wright Electric má za cieľ dosiahnuť, aby do 20 rokov boli všetky krátke lety s nulovými emisiami. Ich lietadlá majú byť o 50% tichšie a prevádzka o 10% lacnejšia vďaka batériám s pokrokovou bunkovou technológiou.
Firma začne budovať nabíjaciu infraštruktúru pre batérie lietadiel v Dubaji a vo finálnej fáze by ju chcela zriadiť v 30 lokalitách, kde pôsobí spoločnosť Jetex.
Lietadlá budú pritom disponovať podstatne výkonnejšou batériou, než elektromobily. Pre pružné „tankovanie“ energie sa preto uvažuje o výmene batériových blokov v lietadle. Vybité batérie sa následne budú nabíjať už mimo lietadla.
Wright Electric tiež uvažuje o menších elektrických aerotaxíkoch s kapacitou 9 miest. Tie by sa mohli na trh dostať skôr ako 150 miestne lietadlá plánované na dopravu cestujúcich. Tieto malé lietadlá by mohli slúžiť pre súkromných používateľov, alebo napríklad pre aerokluby na vynášanie parašutistov do výšok.