Väčšina mladých, ktorí sa narodili po roku 1990 si už asi éru platní nepamätá. Zásluhu na tom majú digitálne formáty, na čele s kompaktnými diskami CD a neskôr vreckové prehrávače MP3 (a iných) audiosúborov.
Tie, spolu s rozmáhajúcim sa streamingom hudby cez internetové služby, paradoxne zasadili životu nebezpečný úder práve CD nahrávkam. V niektorých krajinách, najmä v Japonsku sú už CD na ústupe.
Ďalším paradoxom je, že aj keď sa vinylové platne dostali na pokraj zabudnutia, nikdy sa neprestali vyrábať úplne. Malá, zato solventná komunita audiofilov na kvalitný analógový záznam nedala dopustiť a dožadovala sa albumov na platniach.
Aj keď sa vám to možno nezdá, je to skutočne tak. Z pohľadu newtonowskej fyziky je zvuk spojitý analógový signál, ktorý, ak ho dokážeme verne zachytiť v drážkach platní, je najdokonalejším záznamom. Naopak, aj ten najlepší digitálny záznam, hoci aj v HD rozlíšení, je vždy len viac, alebo menej degradovanou kópiou originálu.
Nie je isté, či je za tým nostalgia, alebo pribúda hudobných fajnšmekrov, ale predaj vinylových platní rastie už sedem rokov po sebe dvojcifernou mierou. Aj to je dôvodom, že spoločnosť Sony Japan obnovila produkciu platní po takmer 30-ročnej prestávke.
Predaj platní v Japonsku sa v období od roku 2010 do roku 2016 zvýšil osemnásobne. Aj keď 799 000 dosiek nepredstavuje významný trhový podiel, trend je zrejmý.
V USA sa vlani predalo 17,2 miliónov platní, pričom 70% zákazníkov tvorili ľudia mladší ako 35 rokov.
Vinyl v roku 2017 pokračuje v triumfálnom návrate do mainstreamu s rekordným predajom od konca osemdesiatych rokov minulého storočia. Tento trend podporuje množstvo nových gramofónov, ktoré sa súbežne objavujú na trhu.
Popularitu platní oživuje aj pocit, že takýto záznam je fyzicky uchopiteľný, hmatateľný a zberateľské forma obalov platní poskytuje omnoho väčší priestor pre výtvarné umelecké vyjadrenie, ako iné druhy fyzických médií – CD, alebo kaziet. Nehovoriac o dátových súboroch z internetu.
Návrat k vinylu však nie je jednoduchý. Nikkei Asian Review oznámila, že spoločnosť Sony sa usilovne snaží nájsť starých nahrávacích technikov pre záznamové zariadenia na výrobu vinylových matríc.
Určite to nakoniec nedopadne tak, že by lisované gramoplatne vytlačili digitálne médiá. Ale v hig-endových zostavách si gramofóny nájdu svoje miesto a medzi audiofilmi a hudobnými fanúšikmi budú platne súčasťou hudobných zbierok a knižníc čoraz častejšie.