Spoločnosť Philips Lighting na medzinárodného veľtrhu EuroShop, ktorý sa koná od 5. do 9. marca v Düsseldorfe prezentuje najnovšie systémy prepojených svetiel, ktoré majú (okrem iného) „vylepšiť zážitok z nakupovania“.
EuroShop sa koná každé tri roky na výstavisku Messe Düsseldorf. Tohtoročného podujatia sa zúčastní 2 500 vystavovateľov z vyše 55 krajín, takže ide o významnú platformu riešení pre maloobchod.
Zaujímavým príspevkom v tejto oblasti je aj systém prepojených svietidiel od Philips Lighting, ktorý pre predajcov otvára nové možnosti manažmentu priestoru. Pod pojmom prepojené, máme v tomto prípade na mysli konektivitu a komunikáciu.
Riešenie obsahuje softvér, digitálne ovládače a LED svetelné panely s podporou centralizovaného riadenia všetkých svetiel v budove.
Nakupovanie s úsmevom?
Vďaka tomu je možné prispôsobiť osvetlenie tak, aby vytváralo akúsi emocionálnu pridanú hodnotu pri zachovaní energetickej efektivity. Podľa Philips Lighting tak zákazníci získajú „nezabudnuteľný zážitok z nakupovania“.
Prispieť k tomu majú aj systémy FreshFood a Philips StoreWise. FreshFood je systém prepojených LED svietidiel, ktorý zvýrazňuje jasné farby čerstvej zeleniny, ovocia, alebo mäsa. Philips Lighting na veľtrhu predstaví aj nový patentovaný dynamický efekt, ktorý aktivuje pohyb zákazníkov.
https://www.youtube.com/watch?v=uQw-o6bjrec
Podobný systém má firma vyvinutý aj pre butiky a predajne odevov, kde špeciálne osvetlenie dokáže lepšie prezentovať modely oblečenia rôznych farieb.
Systém prepojených LED svietidiel Philips StoreWise má zas slúžiť k stimulácii zážitkov z nakupovania, čo má motivovať k ďalším a opakovaným nákupom a lojalite zákazníkov. Takisto umožňuje riadiť inteligentné osvetlenie, znižovať náklady a zlepšovať vzhľad interiéru.
Otázkou je, nakoľko je takáto podprahová komunikácia so zákazníkmi korektná. Môže mať dokonca aj zatiaľ nepreskúmané negatívne dopady, ktorých mechanizmy dnes nepoznáme. Existuje napríklad štúdia, ktorá zistila, že LED osvetlenie mlieka v predajných pultoch zhoršuje jeho senzorické vlastnosti.
Aj čerstvé mlieko vystavené LED osvetleniu (v obaloch Tetra Pak osvetlenie zrejme nehrá rolu), malo subjektívne horšiu chuť, ako niekoľkodňové mlieko, ktoré LED osvetleniu vystavené nebolo. Na vine je údajne modrá časť svetelného spektra, ktorá aktivuje v mlieku riboflavín a ďalšie zložky a tie ovplyvňujú zloženie bielkovín a tukov.
Ak na svetlo reagujú potraviny, nemôžu ho fyziologicky vnímať aj ľudia (vieme, že áno), zvlášť ak pridáme rôzne „dynamizujúce“ techniky ?
Interiérová navigácia v osvetlení
Z iného súdka je technológia Indoor Positioning. Ide o prémiové riešenie, ktoré naviguje zákazníkov k hľadaným produktom s presnosťou do 30 cm. Zákazníci taktiež dostávajú informácie o akciách a nových ponukách a dokážu akciový tovar rýchlo vyhľadať. Všetko sa to deje pomocou aplikácie v smartfóne.
Philips Lighting oznámil, že ako prvý v Nemecku začal tento systém využívať supermarket EDEKA Paschmann v Düsseldorfe. V spolupráci s partnerom Favendo vytvoril Philips Lighting novú aplikáciu pre smartfóny, ktorá dáva zákazníkom prístup k lokalizačným službám, umožňujúcim nájsť všetky tovary na 2400 m2 predajnej plochy v obchode EDEKA Paschmann s presnosťou 30 cm.
„Vnútorný lokalizačný systém Philips prináša skutočnú hodnotu a ľahkú navigáciu pre zákazníka aj predajcu,“ hovorí Falk W. Paschmann, generálny riaditeľ spoločnosti EDEKA.
„Sme presvedčení, že tento systém má budúcnosť najmä vo väčších obchodoch a nie je určený len pre mladšiu klientelu. Zo služieb budú profitovať aj zákazníci bez smartfónov, pretože aj zamestnanci predajne môžu použiť aplikáciu pre rýchlejšie a spoľahlivejšie vyhľadávaní tovaru. Zároveň sa s týmto navigačným systémom zjednoduší aj dopĺňanie tovaru do predajných regálov“, doplnil šéf EDEKA.