Reklama

Airbus UpNext DragonFly – ako môže vážka pomôcť pilotom lietadiel?

Zdroj | Airbus
Juraj Procházka
Zdroj | Airbus
Zdroj | Airbus

Demonštrátor Airbus UpNext DragonFly inšpirovaný neuveriteľnou schopnosťou videnia a inteligentnými letovými schopnosťami vážky vstúpil do posledných troch mesiacov testovacej fázy. V rámci nej budú testované jeho letové schopnosti, technológia automatického pristávania a asistenčný systém pre pilotov.

Biologicky inšpirované inžinierstvo – alebo biomimikry – stojí za viacerými inováciami Airbusu. Od „žraločieho“ dizajnu krídel, ktorý znižuje odpor u lietadiel A320, až po ukážkový model, ktorý napodobňuje lietanie snežných husí pre lepší výkon.

Pozrite si

Airbus navrhol lietadlo inšpirované vtákmi. Má byť 2x úspornejšie

Obsah pokračuje pod reklamou

Najnovším demonštrátorom používajúcim biomimikry je DragonFly, inšpirovaný vážkou, ako naznačuje jeho názov. Fenomenálny zrak vážky dokáže vidieť v zornom poli 360°, čo jej umožňuje rozpoznať orientačné body. Systémy, ktoré vyvíja a testuje Airbus, sú podobne navrhnuté tak, aby preskúmali a identifikovali prvky v krajine, ktoré umožňujú lietadlu „vidieť“ a bezpečne manévrovať vo svojom okolí. 

Zdroj | Airbus

Tieto vlastnosti môžu vytvoriť ďalšiu úroveň bezpečnosti pre lietadlá v núdzových situáciách. Ak by z nejakého dôvodu nastala málo pravdepodobná situácia, že posádka nie je schopná ovládať lietadlo, môže DragonFly presmerovať let na najbližšie letisko a umožniť mu bezpečné pristátie.  

Demonštrátor je vybavený špičkovou technológiou snímania a softvérom, ktorý je schopný riadiť operácie počas letu a pristávania. DragonFly sa zameriava na tri kľúčové oblasti, z ktorých každá vychádza z kombinácie dát zachytených počas letu a rozsiahleho súboru letových informácií na podporu inteligentného automatizovaného rozhodovania. Ak posádka nie je schopná ovládať lietadlo, palubná funkcia zistí problém a automaticky vyberie najvhodnejšie letisko na presmerovanie lietadla. 

Keďže vonkajšie faktory sú zložité a premenlivé, živá vážka skenuje svoje okolie a podľa toho prispôsobuje dráhu svojho letu. Demonštrátor DragonFly robí takmer to isté, pričom pri výbere miesta pristátia zohľadňuje vonkajšie faktory, ako sú letové zóny, terén a poveternostné podmienky. Na rozdiel od vážky, Airbus DragonFly tiež využíva komunikačné kanály medzi lietadlom, riadením letovej prevádzky a centrom riadenia prevádzky leteckej spoločnosti.

Pozrite si

Airbus chystá veľké lietadlá na kvapalný vodík

Zrak vážky funguje oveľa rýchlejšie ako ľudský, preto inžinieri z Airbusu v spolupráci s externými partnermi navrhli systém, kombinujúci senzory, algoritmy počítačového videnia a robustné výpočty navádzania, aby sa zjednodušilo pristátie za zníženej viditeľnosti alebo v náročných poveternostných podmienkach. 

Inovácie DragonFly by časom mohli umožniť lietadlu pristáť na akomkoľvek letisku na svete bez ohľadu na to, či je vybavené existujúcou technológiou, ktorá sa dnes používa na automatické pristávanie. Ďalším aspektom demonštrátora DragonFly je asistenčná technológia, ktorá pomáha posádke riadiť navádzanie, vrátane navigácie a sledovania.  

DragonFly aktuálne vstupuje do záverečnej testovacej fázy, ktorá potrvá tri mesiace. Testovacie lety umožnia Airbusu UpNext aktualizovať, alebo potvrdiť technológiu a následne ju integrovať do budúcich systémov. 

Zdroj
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.