Reklama

5 značiek elektromobility, ktoré vyleteli do výšin, no už zhasínajú

Zdroj | Juice/Unsplash
Richard Pliešovský
Zdroj | Juice/Unsplash
Zdroj | Juice/Unsplash

Podnikanie, to nie je len vyvážanie sa na drahých esúvečkách, prepychové dovolenky a zlaté tehličky v trezore. Podnikanie je riskantné, čo potvrdzujú štatistiky, ktoré hovoria, že štyri z piatich podnikateľských projektov rýchlo skrachuje.

Je to smutné, ale nič netrvá večne. Pozreli sme sa na to, ktoré značky z e-mobility majú problémy a zrejme v dohľadnej dobe skončia.

Práve e-mobilita je ťahúňom, ktorý dokáže generovať slušné zisky. Jedna vec však je ukázať zaujímavý projekt v crowdfundingovej kampani, druhá je udržať startup v činnosti a čiernych číslach niekoľko rokov. Začiatky sú ťažké, zvlášť ak vám konkurencia dýcha na chrbát. To však nie je problém zákazníkov. Ak si kúpite napríklad e-bajk za 5 000 €, určite vás nepoteší informácia, že výrobca skrachoval a záruku vám nemá kto kryť, dokonca ani vyrobiť a dodať náhradné diely.

Obsah pokračuje pod reklamou
1.

Proterra

Proterra, ktorá vyvíja batériové systémy pre autobusy (ale aj iné vysokovýkonné elektrické vozidlá), vyhlásila bankrot začiatkom tohto mesiaca. Je poslednou krachujúcou spoločnosťou v segmente elektrických vozidiel. Vyhlásenie konkurzu bolo prekvapením, spoločnosť bola totiž slušne zavedená a patri medzi tie úspešné príklady.

Vznikla v roku 2004 keď začala poskytovať elektrický tranzitný autobus, čo bol sektor, ktorý mal dobré predpoklady na rast. Získal milióny dolárov od významných podporovateľov (napr. Daimler) a uzavrel dohody s mnohými mestami.

Zdroj | Proterra

V roku 2015 Proterra diverzifikovala a rozhodla sa vyvinúť vlastnú batériovú technológiu a pohonné jednotky. Stala sa z nej spoločnosť s tromi obchodnými líniami: batériové systémy Powered, jednotka Transit a obchodná infraštruktúra nabíjania Energy. Obchodná jednotka batériových systémov spoločnosti pomohla expandovať a dodávala komponenty nielen autobusov, ale i do nákladných dodávok, terénnych vozidiel pre stavebníctvo a baníctvo, a dokonca i návesov triedy 8.

Práve diverzifikácia sa jej stala osudnou. V roku 2021 vstúpila na burzu, kde bola ocenená na 1,1 miliardy dolárov. K augustu 2023 spoločnosť dodala viac ako 1 000 elektrických tranzitných autobusov, vrátane 199 nových tranzitných autobusov a 14 použitých autobusov v roku 2022. Teraz podala žiadosť o ochranu pred bankrotom podľa kapitoly 11.

2.

SONDORS

Problémom sa nevyhla ani spoločnosť SONDORS. Množstvo indícií ukazuje, že tento výrobca elektrických bicyklov (ale i elektrickým motocyklom Metacycle) má vážne finančné žažkosti.

SONDORS sa zviditeľnil v roku 2015, keď predstavil e-bajk za menej ako 500 dolárov. Mnohí vtedy pochybovali, či nejde o podvod. Spoločnosť nakoniec dodala zákazníkom bicykle, no prišli oveľa neskôr a nespĺňali zverejnené špecifikácie. Tento neduh sa akoby dostal do génov spoločnosti – v priebehu rokov sa stalo charakteristickým znakom, že po uvedení nových produktov prichádzali neskoro a s inými parametrami.

Pozrite si

Sondors spúšťa kampaň elektrobicykle pre každého s rekordne nízkymi cenami

Začiatok konca môžeme datovať do roku 2021, keď SONDORS predstavil elektrický motocykel Metacycle. Pri výhodnej cene 5 000 dolárov s maximálnou rýchlosťou 130 km/h a dojazdom do 130 km to vyzeralo pre mnohých ako neodolateľná ponuka. Kto ju chcel využiť, musel zaplatiť vopred. Čakalo sa zhruba rok, nie každý sa k motorke dostal a tak mnohí pýtali svoje peniaze naspať.

SONDORS čachroval s výpredajmi a s cenami Metacycles, dokonca predstavil terénny motocykel MetaBeast. Bol zobrazený iba v renderoch, ale to nezabránilo spoločnosti prijímať predobjednávky i na tento model.

Aktuálne sú kancelárie firmy „natrvalo zatvorené“, čo je však horšie, už nemôže prijímať platby platobnými kartami. Pri pokuse o zakúpenie bicykla sa zobrazí chyba vysvetľujúca, že spoločnosť momentálne nemôže prijímať objednávky. Je to zrejme kvôli problému so stavom obchodného účtu spoločnosti.

3.

Nikola

Bezproblémové to nemá ani výrobca elektromobilov Nikola. Startup so sídlom vo Phoenixe v Arizone chce uviesť na trh prvé ťažké nákladné vozidlá poháňané vodíkom do tohto roka. Jeho hotovostné rezervy sa v tomto štvrťroku zmenšili. Hrubé marže spoločnosti ostávajú hlboko v červených číslach.

Obsah pokračuje pod reklamou

Nikola, rovnako ako ďalšie menšie firmy zo segmentu e-mobility, čelí vysokým výrobným nákladom a prekážkam dodávok v čase, ktorý zastavil dopyt v dôsledku rastúcej inflácie. Nikola uviedla, že v poslednom štvrťroku vyrobila 133 nákladných vozidiel a len 20 z nich dodala predajcom. Očakáva, že tento rok dodá 250 až 350 Tre BEV. Na porovnanie, minulý rok to bolo 131 kusov.

Pozrite si

7 výrobcov áut, ktorí písali históriu a už neexistujú

Začiatok augusta sa podarilo výrobcovi získať súhlas akcionárov na vydanie nových akcií. Vďaka tomu získa nový kapitál na podporu spustenia svojho elektrického návesu a vybudovania siete na tankovanie vodíka v USA a Kanade. Zdá sa teda, že najväčší problém je zažehnaný.

4.

Lordstown Motors

Lordstown Motors, spoločnosť na výrobu elektromobilov, ktorá kúpila uzavretú továreň General Motors v Ohiu s veľkými plánmi na vytvorenie e-pickupu, podala koncom júna žiadosť o ochranu pred bankrotom. Podanie konkurzu podľa kapitoly 11 na federálnom súde v Delaware bolo vyvolané sporom s hlavným investorom, spoločnosťou Foxconn. Podľa nej Lordstown porušil ich investičnú dohodu, pretože jeho akcie klesli pod 1 dolár za akciu. Hovorca spoločnosti Lordstown uviedol, že podal žalobu, v ktorej tvrdil, že Foxconn nedodržal dohodu o investovaní ďalších peňazí do spoločnosti.

Spoločnosť sa potýkala so sériou neúspechov už vo vývoji, mala časté zmeny manažmentu a podarilo sa jej vyrobiť a predať len niekoľko pickupov. Lordstown vo vyhlásení uviedlo, že začína „proces strategickej reštrukturalizácie“, ktorý bude pravdepodobne zahŕňať predaj zostávajúcich aktív, ako sú technológie a duševné vlastníctvo, ktoré vyvinul pre svoj pick-up Endurance.

Lordstown Motors už februári 2023 dočasne zastavil výrobu a dodávky elektromobilov z dôvodu problémov s výkonom a kvalitou niektorých komponentov, vtedy sa jeho akcie prepadli o 11 %.

5.

WM Motor

Problémy sa nevyhli ani Číne. Tú dobieha recesia a dotýka sa aj výrobcov elektromobilov. Nahnuté to má najmä druhá liga, spoločnosti ako sú WM Motor, Aiways Holdings a Enovate Motors. Vo všetkých spoločnostiach mali problém s výrobcov, meškali výplaty pre zamestnancov a zatvárali sa showroomy.

„WM, Aiways a Enovate predávajú v priemere zhruba 1 000 kusov ročne, pričom čísla tento rok ďalej klesajú kvôli intenzívnej konkurencii na trhu a interným problémom“, povedal bývalý zamestnanec spoločnosti Aiways.

Všetky obchody WM 4S v Haikou (provincia Hainan) sú od minulého týždňa zatvorené a miestni používatelia podľa správ nemajú prístup k popredajným službám. Už predtým sa o automobilke WM Motor so sídlom v Šanghaji na internete hovorilo o napätom financovaní dodávateľského reťazca, znižovaní miezd a zastavení výroby.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.