Európsky parlament tento týždeň prijal smernicu o práve spotrebiteľov na opravu ich bežných výrobkov. Výrobcovia budú musieť opraviť tovar aj po uplynutí záruky naň, prípadne vedieť zákazníkovi ponúknuť výmenu.
Nová smernica má za cieľ znížiť aktuálnu produkciu 35 miliónov ton odpadu, ktorý vzniká z opraviteľného tovaru a priblížiť úniu k vytvoreniu obehového hospodárstva najneskôr do roku 2050.
Opakované opravy a teda dlhodobé predlžovanie životnosti výrobkov, bolo v minulosti bežné a to nielen z dôvodu ich vyšších cien. Tovar a rôzne spotrebiče, boli jednoduchšie na opravu a ak ju aj niekto doma nevedel vykonať sám, pomohli mu s tým v najbližšom servise v okolí.
V posledných dekádach ale do životného cyklu tovaru začali vstupovať nové faktory, ktoré hrajú v neprospech ekológii. Mnohé výrobky sú dnes technologicky zložitejšie a ich opravu musí vykonať zvyčajne autorizovaný servis. Ten ju ale môže ľahko odmietnuť, ak už k danému tovaru nie sú k dispozícii náhradné diely, alebo zákazníka od opravy odradiť, ak má oprava s použitím novej súčiastky stáť zhruba toľko, čo kúpa nového kusu.
Európska únia preto už zhruba dekádu pracuje na súbore novej legislatívy, ktorá má misky váh nakloniť opäť na stranu spotrebiteľov. Cieľom je dosiahnuť, aby spotrebitelia nemali motiváciu pokazený tovar len tak zahodiť a aby jeho prípadná oprava bola lacnejšia ako jeho výmena. Podľa prieskumu Eurobarometra z roku 2020 by takúto možnosť uvítalo až 77 % európskych zákazníkov.
Právny predpis tento týždeň prijatý európskym parlamentom tak v prvom rade ukladá predajcom povinnosť uprednostnenia opravy v rámci záručnej lehoty, ak je lacnejšia alebo rovnako nákladná ako výmena tovaru. Ak dôjde k oprave v rámci záruky, jej trvanie sa predĺži o jeden rok.
Pri bežnom tovare, ako sú práčky, vysávače a smartfóny, môžu spotrebitelia podľa novej legislatívy požiadať o ich opravu aj po uplynutí záruky. Počas doby opravy budú spotrebiteľovi ponúknuté na zapožičanie náhradné zariadenia. Ak diagnostika ukáže, že zariadenie nie je možné opraviť, zákazníkovi musí byť ponúknutá možnosť výberu repasovaného zariadenia.
Nájsť najbližší servis v okolí spotrebiteľom pomôžu európske online platformy, spoločne s harmonizovaným súborom informácií o opraviteľnosti zariadení, aby spotrebitelia mohli posúdiť a porovnať opravárenské služby. Motivovať spotrebiteľov k oprave zariadení namiesto ich výmeny za nové chce napokon EÚ aj prostredníctvom stimulov.
Novú smernicu musia ešte formálne schváliť Rada EÚ, následne bude zverejnená v Úradnom vestníku EÚ. Členské krajiny budú mať následne 24 mesiacov na jej prenesenie do svojej vnútroštátnej legislatívy.