Po nedávnom stopnutí schvaľovania zákazu predaja spaľovacích motorov po roku 2035 sa Nemecko a Európska únia v sobotu 25. marca 2023 dohodli, že nové vozidlá so spaľovacími motormi sa môžu naďalej predávať, ak budú využívať len klimaticky neutrálne palivo.
Nemecký minister dopravy Volker Wissing na Twitteri uviedol, že vozidlá so spaľovacími motormi, ktoré používajú iba klimaticky neutrálne palivá, sa budú naďalej predávať aj po roku 2035. Pôvodný návrh členských krajín Európskej únie o nových emisných normách oxidu uhličitého pre autá bol odložený z dôvodu zablokovania zo strany Nemecka a ďalších krajín.
Európska únia v pôvodnom návrhu zákona žiadala úplný zákaz predaja nových vozidiel vybavených spaľovacími motormi po roku 2035. Podľa Nemecka sú autá, ktoré spaľujú e-palivá, uhlíkovo neutrálne, keďže toto palivo sa vyrába pomocou obnoviteľnej energie a uhlíka zachyteného zo vzduchu.
EÚ sa s Nemeckom dohodla na konkrétnych procedurálnych krokoch a proces pre udelenie výnimky použitia e-paliva má byť dokončený do jesene 2024. Tento zásadný zvrat zo strany EÚ vyvolal v Nemecku nepokoje medzi Slobodnou demokratickou stranou (FDP) a ekologickou stranou zelených, ktorá podporovala úplný zákaz spaľovacích motorov.
Zo strany kritikov sú batériové elektromobily vhodnejšie pre osobné autá a e-palivá by sa mali používať len tam, kde nie je iná možnosť, ako napríklad v letectve. Dohodu ostro kritizovala organizácia Greenpeace, podľa ktorej tento kompromis podkopáva ochranu klímy v doprave a poškodzuje Európu.
Nemecká ministerka životného prostredia Steffi Lemkeová, členka Zelených, povedala, že je dobré, že došlo k dohode. Ďalšia patová situácia by vážne narušila dôveru v postupy Európskej únie a spoľahlivosť Nemecka z hľadiska európskej politiky.
Klimaticky neutrálne e-palivá budú hrať dôležitú úlohu hlavne pre sektory, v ktorých je použitie batériových elektrických pohonov neefektívne. Mnohé európske automobilky svoju budúcnosť vidia v batériových elektromobiloch a použitie e-palív bude považované za alternatívu. Pre budúcnosť automobilového priemyslu v EÚ je prijatie výnimky pre klimaticky neutrálne palivá veľmi dobrou správou, k batériovým elektromobilom vznikne výrazná alternatíva v podobe spaľovacích motorov využívajúcich k pohonu e-palivá.