Zachráni Benátky pred zničením lietajúci elektrický čln?

ZDROJ | Candela

Benátky sú fenomén, ktorý väčšina z nás na vlastné oči zažila, zvyšok sa ich chystá navštíviť. Jedinečná poloha a dispozícia ich však robí mimoriadne zraniteľné – aj bez miliónov turistov. Niektoré štúdie naznačujú, že 60 % všetkých budov bolo do istej miery poškodených, čo by v konečnom dôsledku mohlo viesť k ich zrúteniu.

Riešení ako zachrániť Benátky je viacero, jednou z nich je obmedziť lodnú dopravu a zvyšok preklopiť zo spaľovacích motorov na elektrické. Švédska technologická spoločnosť Candela sa popasovala s touto výzvou a vyvinula elektrický čln, ktorý v mnohom prekonáva konvenčné modely. Zaujme hneď na prvý pohľad, čln sa nepohybuje po vode, ale nad ňou.

Konštruktéri z Candely využili konštrukčné princípy z leteckého priemyslu na vývoj počítačom riadených krídel, tie zvyšujú účinnosť o neuveriteľných 400 % v porovnaní s bežnými rýchločlnmi. To umožňuje Candele C-8 doslova letieť nad hladinou s dojazdom dlhším ako ponúka akýkoľvek iný elektrický čln – a to i napriek tomu, že má pomerne malú batériu.

Candela C-8 odstraňuje prakticky všetky nevýhody konvenčných motorových člnov – hluk, emisie, vysoké náklady na palivo a údržbu.

Vďaka konštrukčnému riešeniu čln morská hladina nespomaľuje, dokáže vyvinúť väčšie rýchlosti pri nižšej spotrebe. Počítač a 10 senzorov snímajú okolie 100-krát za sekundu, takto sa starajú, aby bola v požadovanej stabilite. Systém Candela C-Foil sa dokáže popasovať s vetrom, vlnami a rôznymi nástrahami mora a tak dosiahne, aby bola jazda pokojná aj počas zlých poveternostných podmienok.

ZDROJ | Candela

Viete, že…

tradičné 8,5-metrové elektrické motorové člny spotrebúvajú veľké množstvo energie? Je to zhruba 15-krát viac ako spotrebujú bežné rodinné elektromobily, Musia byť teda vybavené veľkými a ťažkými batériami, ktorých prevádzku komplikuje krátky dojazd a dlhá doba nabíjania. Pre jej revolučné vlastnosti ju Forbes označil „Teslou morí“.

Pozrite siCandela C-8 chce vyvolať „iPhone moment“ vo svete elektrických člnov

Candela C-8 vyvinie maximálnu rýchlosť 30 uzlov, pri „lete“ rýchlosťou 20 uzlov odoberá z batérie asi 20 kW energie. Dokáže sa plaviť 2,5 hodiny bez dobíjania. Majiteľa vyjde táto prevádzka na cca 8 eur, čo znamená až 90 % zníženie nákladov v porovnaní s motorovým člnom ICE podobnej veľkosti. Motor Candela C-POD dokáže bežať 3 000 hodín bez údržby, pre bežného užívateľa znamená 25-50 rokov bezproblémovej plavby.

ZDROJ | Candela

Výrobca predstaví svojú prvú Candelu C-8 na Salone Nautico v Benátkach presne o týždeň, v sobotu 28. mája kedy sa zúčastní aj vytrvalostnej súťaže medzi elektrickými člnmi E Regatta.

ZdrojTlačová správa