Reklama
Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.

Zachráni Benátky pred zničením lietajúci elektrický čln?

Zachráni Benátky pred zničením lietajúci elektrický čln?
Zdroj | Candela
Richard Pliešovský
Zachráni Benátky pred zničením lietajúci elektrický čln?
Zdroj | Candela
Zdroj | Candela

Benátky sú fenomén, ktorý väčšina z nás na vlastné oči zažila, zvyšok sa ich chystá navštíviť. Jedinečná poloha a dispozícia ich však robí mimoriadne zraniteľné – aj bez miliónov turistov. Niektoré štúdie naznačujú, že 60 % všetkých budov bolo do istej miery poškodených, čo by v konečnom dôsledku mohlo viesť k ich zrúteniu.

Riešení ako zachrániť Benátky je viacero, jednou z nich je obmedziť lodnú dopravu a zvyšok preklopiť zo spaľovacích motorov na elektrické. Švédska technologická spoločnosť Candela sa popasovala s touto výzvou a vyvinula elektrický čln, ktorý v mnohom prekonáva konvenčné modely. Zaujme hneď na prvý pohľad, čln sa nepohybuje po vode, ale nad ňou.

Konštruktéri z Candely využili konštrukčné princípy z leteckého priemyslu na vývoj počítačom riadených krídel, tie zvyšujú účinnosť o neuveriteľných 400 % v porovnaní s bežnými rýchločlnmi. To umožňuje Candele C-8 doslova letieť nad hladinou s dojazdom dlhším ako ponúka akýkoľvek iný elektrický čln – a to i napriek tomu, že má pomerne malú batériu.

Candela C-8 odstraňuje prakticky všetky nevýhody konvenčných motorových člnov – hluk, emisie, vysoké náklady na palivo a údržbu.

Vďaka konštrukčnému riešeniu čln morská hladina nespomaľuje, dokáže vyvinúť väčšie rýchlosti pri nižšej spotrebe. Počítač a 10 senzorov snímajú okolie 100-krát za sekundu, takto sa starajú, aby bola v požadovanej stabilite. Systém Candela C-Foil sa dokáže popasovať s vetrom, vlnami a rôznymi nástrahami mora a tak dosiahne, aby bola jazda pokojná aj počas zlých poveternostných podmienok.

Zdroj | Candela

Viete, že…

tradičné 8,5-metrové elektrické motorové člny spotrebúvajú veľké množstvo energie? Je to zhruba 15-krát viac ako spotrebujú bežné rodinné elektromobily, Musia byť teda vybavené veľkými a ťažkými batériami, ktorých prevádzku komplikuje krátky dojazd a dlhá doba nabíjania. Pre jej revolučné vlastnosti ju Forbes označil „Teslou morí“.

Pozrite si

Candela C-8 chce vyvolať „iPhone moment“ vo svete elektrických člnov

Candela C-8 vyvinie maximálnu rýchlosť 30 uzlov, pri „lete“ rýchlosťou 20 uzlov odoberá z batérie asi 20 kW energie. Dokáže sa plaviť 2,5 hodiny bez dobíjania. Majiteľa vyjde táto prevádzka na cca 8 eur, čo znamená až 90 % zníženie nákladov v porovnaní s motorovým člnom ICE podobnej veľkosti. Motor Candela C-POD dokáže bežať 3 000 hodín bez údržby, pre bežného užívateľa znamená 25-50 rokov bezproblémovej plavby.

Zdroj | Candela

Výrobca predstaví svojú prvú Candelu C-8 na Salone Nautico v Benátkach presne o týždeň, v sobotu 28. mája kedy sa zúčastní aj vytrvalostnej súťaže medzi elektrickými člnmi E Regatta.