Reklama

Za termálnymi krásami v Jaguare I-Pace

Igor Neštrák

Takmer štyri roky máme možnosť na našich cestách stretávať vôbec prvý elektromobil v podaní anglického výrobcu Jaguar. Svetové auto roka 2019 Jaguar I-Pace nás sprevádzal počas cesty do termálneho srdca Liptova v Bešňovej.

Po chladnej Veľkej Noci jar konečne ukázala svoju krajšiu stránku a začiatkom mája vonkajšie teploty stabilne atakovali 20 stupňové hodnoty. Čas priamo ako stvorený na výlety po našom krásnom Slovensku. Cieľom dnešného tematického článku bude cesta spojená s návštevou termálneho parku v srdci Liptova v Bešňovej. Cestu cez pol Slovenska absolvujeme v krásnom britskom crossoveri Jaguar I-Pace, pod ktorého dizajn sa podpísal Ian Callum, ktorý stojí za dizajnom takých klenotov ako sú Aston Martin Vanquish alebo Jaguar CX-75.

Pozrite si

Toto je pravda o Jaguar I-PACE. Beriete?

Trochu netradične si pre nás počasie pripravilo nemilé prekvapenie a hneď zrána intenzívne prší. Nás to však neodrádza od cesty, keďže Jaguar I-Pace disponuje pohonom všetkých štyroch kolies a úplne ideálnym rozložením hmotnosti medzi prednú a zadnú nápravu v pomere 50:50. Cestu začíname v meste Sereď a to konkrétne spred vinárstva Hubert J.E., ktoré sa stalo prvým miestom v Európe mimo Francúzska, kde sa začalo s výrobou šumivého vína podľa originálneho francúzskeho receptu už v roku 1825. Po niekoľkých kilometroch jazdy sa pripájame na rýchlostnú cestu R1. Tempomat nastavujeme na 130 km/h, mnoho rýchlostných obmedzení a hustý dážď nás nútia často znižovať rýchlosť na 110 km/h. Jaguar sme pred jazdou nenabíjali, cestu sme zahájili s akumulátorom vybitým na 60 % svojej kapacity.

Počas jazdy v kabíne Jaguaru I-Pace panuje ticho, do interiéru sa dostáva len hluk od pneumatík. Čím si nás však tento crossover získal hneď od prvého momentu je výkon, ktorý ponúka jeho pohonná sústava. Pri výkone 294 kW resp. 400 koní je priam radosť predbiehať pomalšie vozidlá. Aj pri naloženom vozidle je výkonová rezerva dostatočná a predbiehanie s Jaguarom I-Pace je veľmi bezpečné. V podlahe tohto elektromobilu sa nachádza akumulátor o celkovej kapacite 90 kWh, z toho využiteľných je 84,7 kWh. Prvé nabíjanie je plánované až v Banskej Bystrici vzdialenej 146 kilometrov od miesta štartu.

Profil trasy a hlavne aj počasie hrajú v neprospech spotreby elektromobilu. Po štarte v nadmorskej výške 124 m.n.m. vystúpime do výšky 374 m.n.m. a to pri diaľničných rýchlostiach za dažďa. Na začiatku jazdy Jaguar I-Pace zobrazoval optimistický dojazd 215 kilometrov. Spoliehame sa na presnosť Jaguara a veríme mu, že nám kapacita akumulátora vystačí až do miesta prvého nabíjania.

Pozrite si

Prémiové SUV Jaguar I-PACE vylepšuje technológiu nabíjania aj infotainment

Jaguar nás nesklamal a kapacita akumulátora bola dostatočná a bezpečne nás doviedla až do Banskej Bystrice, kde Na Troskách v miestnom najväčšom nákupnom centre absolvujeme nabíjanie. Len pred nedávnom tu GreenWay Infrastructure inštaloval ultrarýchly nabíjací stojan, ktorý je vybavený dvoma konektormi CCS umožňujúcimi výkon nabíjania 100 alebo 150 kW. Náš Jaguar I-Pace pripájame k nabíjačke s akumulátorom nabitým len na 4 %. Je zaujímavé, že nabíjací stojan po spustení nabíjania zobrazuje nabitie akumulátora len 2 %. Diaľničná jazda dostatočne zohriala akumulátor a už po niekoľkých sekundách dosahujeme výkon 100 kW. Výrobca udáva maximálny výkon nabíjania 108 kW. Okrem spomínaného ultra rýchleho nabíjania je možné využiť v tomto nákupnom centre AC nabíjanie s výkonom 22 kW a DC nabíjanie s výkonom 25 kW.

Do cieľa cesty je to už len 65 kilometrov a aj preto I-Pace nabíjame len do 60 % kapacity akumulátora. Čaká nás najkrajšia časť cesty a to prejazd horským priechodom Donovaly. Na takéto jazdy je I-Pace ako stvorený. Jaguar ponúka 3 základné jazdné režimy. Štandardný režim Comfort, úsporný Eco a športový Dynamic. Pre bežné jazdenie je absolútne vyhovujúci režim Comfort, ktorý aj v krízových situáciách poskytuje dostatok výkonu na predbiehanie. Jazdu do kopca sme si veľmi užívali. Po zošliapnutí akceleračného pedálu Jaguar I-Pace pritlačí pasažierov do sedadiel a ako šelma pripravená zaútočiť okamžite akceleruje vpred.

Cestou na vrchol kopca sme nenašli konkurenciu, ktorá by dokázala držať krok s naším Jaguarom. Po prekonaní stúpania radosť z jazdy nekončí. Je tu klesanie a s ním spojená rekuperácia energie. I-Pace je vybavený dvoma stupňami rekuperácie, pričom ten najvýkonnejší umožňuje jazdu len za použitia akceleračného pedálu. Je komické cestou z kopca sledovať ako často sú vodiči vozidiel vybavených spaľovacím motorom nútený stláčať brzdový pedál. Pri schádzaní až do Ružomberka nebolo potrebné ani raz použiť brzdový pedál. Výkon rekuperácie je optimálne nastavený pre potreby jazdy a nie je potrené sa obťažovať ovládaním rekuperácie pádlami pod volantom, ako to majú niektoré konkurenčné elektromobily.

Pozrite si

Spúšťame dlhodobý test elektromobilu Citroën ë-C4 Electric, aký tu ešte nebol

Po 2,5 hodinách strávených na ceste prichádzame do vodného parku v Bešeňovej. Tento rezort je priateľský voči elektromobilom a pre návštevníkov ponúka vyhradené miesta pre nabíjanie. Parkovacie miesta sú vybavené dvoma AC nabíjačkami s výkonom 11 kW. Nabíjanie je bezplatné pre návštevníkov rezortu. I-Pace pripájame k nabíjačke, v akumulátore zostalo ešte 46 % energie. Po prejdení 213 kilometrov sme dosiahli spotrebu 24,6 kWh pri priemernej rýchlosti 86 km/h. Počas nabíjania elektromobillu si vychutnáme blahodárne účinky termálnej vody a doprajeme si jedinečný relax a regeneráciu tela a mysle. Horúce geotermálne vrty z hĺbky 1987 metrov majú symbolicky niečo spoločné aj s naším Jaguarom I-Pace. Vo svojom zložení obsahujú množstvo Lítia charakteristického pre akumulátory dnešných elektromobilov.

Testovaná verzia Jaguaru I-Pace je vybavená slabou palubnou nabíjačkou, ktorá dosahuje výkon len 7,4 kW. Aktuálny modelový rok je už vybavený výkonnejšou palubnou nabíjačkou dosahujúcou výkon 11 kW. Aj preto po asi 2,5 hodinách nabíjania stúpla kapacita akumulátora len na 61 %. Nám to však postačuje, pretože sme sa rozhodli že cestu späť absolvujeme cez Žilinu. Počas jazdy popod Strečno až do Žiliny I-Pace aj po rokoch stále budí záujem a ľudia sú ochotní sa za týmto elektromobilom otáčať. Našlo sa aj zopár odvážlivcov, ktorý si chceli pomerať sily na semaforoch alebo na výjazde z obce, Jaguar im však nedal šancu a svojim surovým výkonom prekonal všetkých súperov.

Sme v Žiline a víta nás ďalšia ultra rýchla nabíjacia stanica opäť umiestnená v blízkosti nákupného centra. Počas nabíjania využívame služby stravovacieho zariadenia. I-Pace nám krásne demonštruje aké dôležité je ultra rýchle nabíjanie pri elektromobiloch s vyššou kapacitou akumulátora. Jaguar je v tomto konzervatívny a na dnešné pomery ponúka relatívne nízky výkon nabíjania. V roku 2022 je maximálny výkon nabíjania 108 kW pri akumulátore s celkovou kapacitou 90 kWh jednoducho nedostačujúci. Použitie rýchleho nabíjania s výkonom 50 kWh pri rýchlych presunoch pri tomto elektromobile neodporúčame. Počas 30 minút nabíjania na takejto nabíjačke získate približne len 100 kilometrov dojazdu.

Pozrite si

Jaguar bude od roku 2025 čisto elektrická značka

Čakajú nás diaľničné kilometre, a preto Jaguar nabíjame na viac ako 70 % kapacity akumulátora. Opúšťame Žilinu a pripájame sa na diaľnicu. Predchádzajúca jazda mimo mesta nám krásne znížila priemernú spotrebu. Ranný dážď vystriedalo slniečko a na diaľnici si užívame jazdu maximálnou dovolenou rýchlosťou. Aj pri vyšších rýchlostiach je I-Pace ukážkovo tichý a okrem hluku odvalujúcich sa pneumatík sa do kabíny neprenáša žiaden hluk. Prekvapením je zistenie, že priemerná spotreba zásadnejšie nestúpa ani pri diaľničnej jazde. Cestu sme si spestrili menšou odbočkou do kúpeľného mesta Trenčianske Teplice. Cez Trenčín sa opäť pripájame na diaľnicu a po krátkej jazde zastavujeme vo Veľkých Bierovciach. Na tomto mieste je inštalovaná nabíjacia stanica s výkonom 150 kW, do ktorej elektrickú energiu dodáva Slnko prostredníctvom fotovoltaických panelov. Po 20 minútovom nabíjaní smerujem po diaľnici späť do Serede.

Sme v cieli dnešného krásneho relaxačného výletu. V Jaguari I-Pace sme strávili viac ako 5,5 hodiny a prešli sme viac ako 470 kilometrov. Jazda bola príjemná, pohodlná a po vystúpení z vozidla nám nespôsobovala žiadnu únavu. Jaguar I-Pace v našej testovanej konfigurácii dosahuje pohotovostnú hmotnosť 2284 kilogramov, čo nie je málo. Vyskúšali sme si takmer všetky jazdné režimy, či už diaľničnú jazdu počas dažďa, stúpanie v kopcoch alebo aj rýchle diaľničné presuny. Prekvapením je dosiahnutá priemerná spotreba, ktorá má hodnotu 23,9 kWh. Pri takejto spotrebe je reálny dojazd tejto britskej šelmy viac ako 350 kilometrov. Jaguar posádku informuje aj o množstve energie získanej rekuperáciou. V našom prípade sme za celý deň získali späť 12,5 kWh elektrickej energie.

Jaguar I-Pace nám ukázal, že aj po 4 rokoch od svojho predstavenia má stále čo ponúknuť potencionálnym zákazníkom. Elegantný crossover pod svojim kabátom ukrýva veľmi dobre vyladenú techniku, ktorá veľmi dôstojne reprezentuje tradície značky Jaguar. Menším sklamaním je absencia výkonnejšieho AC nabíjania pri vstavanej palubnej nabíjačke ale aj pri rýchlom DC nabíjaní.

Ďalšia story
Zatvoriť

Newsletter

Ďakujeme za váš záujem! Odteraz vám už neunikne žiadna novinka.
Ľutujeme, ale váš formulár sa nepodarilo odoslať.