- #Aplikácie a hry
- 6 min.
- 27.11.2022
WRC Generations - posledné rally francúzskeho štúdia vo výbornej forme
Licencia WRC mení budúci rok majiteľa, a tak tvorcovia z KT Racing dostali poslednú šancu ešte raz ukázať, aké kvalitné rally dokážu pripraviť. A WRC Generations je vskutku mierne nadčasový diel série – bez čísla v názve, s potenciálom zabaviť vás aj dlhšie ako rok vopred.
Autori si piplali sériu posledné roky a dostali ju do veľmi dobrého stavu. Každý ročník s vyšším číslom priniesol či už vylepšenie jazdného modelu, hlavného módu kariéry alebo aj prechod na nové konzoly. Najnovšia časť je vyústením snahy v každom smere.
Simulácia či arkáda?
Alfa a omega každých pretekov, kde si hráč kladie esenciálnu otázku – je to ešte simulácia alebo už arkáda? Pri WRC Generations sa miska váh ťažko ustáli, niekedy máte pocit, že presná simulácia ide v prospech istej formy zábavy – na druhej strany nečakajte, že je to voľná arkáda, kde si budete veselo driftovať do zákrut a hra vám všetko prepáči. Ak by som si predsa len vybral, nový diel je skôr ladený k simulácii, lebo vás trestá aj za drobné chyby a neodpustí blbosti na trati. Nehovoriac o tom, že prísne sleduje aj podmienky na trati – typ povrchu, druh počasia, k tomu zvolené pneumatiky. Nečakajte, že si vo Švédsku na snehu budete počínať rovnako ako v slnečnom Taliansku s rovnakým štýlom jazdy.
Napriek tomu treba so zaťatými zubami priznať, že WRC Generations od vás niekedy pýtajú veľa snahy, energie i sústredenia. Fantasticky široké možnosti obtiažnosti favorizujú aj príležitostných hráčov, ale ani to nemusí stačiť na dosiahnutie víťazstva. Testovacie jazdy vás naučia najprv ovládanie, neskôr aj typy povrchov či predstavia horúcu novinku (jazda na hybride), ale stále vás budú trénovať, skúšať či motivovať. Napríklad typická jazda na malinkom ovále dáva časové limity 18-19 sekúnd, no bez štipky šikovnosti ťažko pokoríte dvadsať. Ale skúšajte, postupne sa dá získať bronz, striebro i zlatý čas.
Široká škála nastavenia možností sa prenáša do viacerých atribútov. Aj taká triviálna vec ako dĺžka trate vie veľa ovplyvniť, lebo je rozdiel byť v pozore 5 alebo 15 minút. Ukazovateľ náročností s percentami nie je iba na efekt, namiesto pár stupňov obtiažnosti vám dáva väčšiu flexibilitu i kľúčový rozdiel: koľko ráz môžete reštartovať preteky. Ak ste voči sebe prísny, ani raz. Inak sa dá nastaviť štyri, šesť, osem, aj neobmedzené množstvo pokusov. A aj to náramne zaváži, lebo si určite možnosť chybovať v pretekaní. A napokon model poškodenia – môže byť len vizuálny, ale aj zasiahnuť hrateľnosť a zavariť vám.
Samozrejme, určité arkádové elementy tu ostali – ak si chcete pretočiť moment, môžete sa vrátiť cez tlačidlo Y späť, ale bude vás to stáť cenné sekundy. A čím viac opakovaní, tým väčšie penále. Hoci pri niektorých pádoch mimo trate je to lepšia voľba ako sa terigať 10 sekúnd v úzkom priesmyku.
Veľa módov, vedie kariéra
Z úvodného menu sa dostanete k širokej ponuke herných možností: rýchle preteky, rally, sezóna, ale aj kariéra a multiplayer. Autori skutočne nešetrili a dodali 22 krajín, viac ako 100 tratí s rôznymi formami povrchu, takže sa máte na čom vyblázniť: asfalt je lahodný, piesok, štrk a prach cítite na sklách, keď príde blato, dážď a sneh, už sa kolesá zabárajú a sranda končí. Na výber bude cca 80 vozidiel, čo nie je vôbec málo a o pozornosť sa hlásia aj historické kúsky pre vybrané preteky.
I keď ruku na srdce, práve historické modely sa ovládajú úplne inak ako nové mašiny. Osobne si delím zážitok na trojaký – staré mašiny sú najväčšia výzva a priniesli kopu frustrujúcich momentov, najmä ak je dlhá trať. Urobíte dve-tri chyby, 15-20 sekúnd v ťahu a možno nestihnete dokončiť trať. Štandardné rally vozidlá sa dajú zvládnuť a hybrid má parádny odpich, takže málinko zasiahne do arkádového štýlu.
Pre odlišnosť jázd treba sledovať najmä dva faktory s označením P a P: počasie a pneumatiky. Zatiaľ čo na dážď sa niekedy nedá pripraviť (ak nemáte echo, že leje na začiatku), pneumatiky sa dajú prispôsobiť.
Rýchle preteky či rally vás zabavia na desiatky minút, ale autori kladú dôraz na kariéru. Kráľovský mód prepracovali do ešte lepšej podoby – v dielni si neustále sledujete kalendár a vyberáte, akej aktivite sa budete venovať. Paralelne chcete zarobiť peniažky, motivovať tím, mať širokú ponuku vozidiel, aj ísť do pretekov naplno a získať popredné priečky. Kalendár je rozdelený na týždne a pokiaľ v nich netróni veľký oficiálny šampionát vo svete, môžete si spríjemniť čas výzvami: niektoré sú hrateľné, iné dodajú skúsenosti. No variabilita je celkom slušná, opáčite rôzne druhy tréningov, testy vozidiel iných výrobcov a práve tu sa dostanete aj k historickým vozidlám a tratiam, ktoré ma neraz potrápili. Niekedy si poviete, že šesť opakovaní je akurát a zoberiete ľubovoľný výsledok. Kariéra je však trvanlivý mód a netreba sa ho hneď prejesť, skôr ho dobre dávkovať, lebo v ňom zvládnete aj 50 hodín.
Multiplayer je nemenej zaujímavý, ak holdujete vzájomným jazdám, virtuálnym ligám alebo výzvam na dennej či týždennej báze. Navyše hra si už chystá aj sezóny podľa týždňov, v ktorých sa bude súťažiť aj dlhodobo.
WRC Generations je kvalitná rally hra, ktorá končí sériu francúzskych vývojárov na vysokej úrovni. Ak sa nenecháte odradiť mierne vyššou obtiažnosťou a chcete jazdiť desiatky hodín, neváhajte.
WRC Generations vyšla 3. novembra na PS5, Xbox Series, PS4, Xbox One a PC.
Výhody
- kvalitný jazdný model
- solídne ovládanie na gamepadoch
- veľa módov + kariéra ponúka kvantum obsahu
- desiatky vozidiel vrátane historických kúskov
- kopa šampionátov, tratí a rally
- dynamické počasie, aj premenlivé povrchy
Nevýhody
- stále trošku uzavretý svet – nedá sa vypadnúť z trate
- grafika niektorých objektov v okolí