Osvedčené série prinášajú túto jeseň nové pokračovania s viacerými vylepšeniami či obmenami. Nadväzujú na úspešné vlaňajšie diely, ktoré priniesli po prvý raz série aj na nové konzoly ako PS5 a Xbox Series X. Ale výhodou tohtoročnej edície je, že autori už od začiatku mohli pracovať s novými mašinami, čo by sa mohlo odzrkadliť na lepšej grafike či výkone.
WRC 10 (Xbox Series, Xbox One, PS5, PS4, PC)
Už vlaňajšia deviatka nebola revolúciou v sérii, no autori sa šikovne hrali s módom Kariéry či novými traťami v rally. Desiatka využíva naplno výkon Xbox Series X, takže viaceré trate, ktoré ste absolvovali v minulosti dostali citeľne lepší vizuál. Vidieť to najmä na severských tratiach a lepšie vyzerá najmä okolitá príroda (stromy, kamene, domy), i keď niekedy vidieť, že hra si dočítava objekty na poslednú chvíľu. Paradoxne, načítavacie časy nie sú bleskové, ale zase je cítiť, že sa zväčšil aj objem hry (cca 40 GB).
Jazdný model sa snaží viac prikloniť k simulácii, i keď veľa vecí si viete sami nastaviť. Z osobných skúseností a prvých jázd mám naďalej pocit, že z dielu na ďalší sa hra stáva skôr ťažšou. Keď si mierne znížim obtiažnosť či nastavím pár vecí, začne sa hrateľnosť meniť na prístupnejšiu. Ale tých možností výberu je veľa: od stupňov obtiažnosti po percentá či pomocníkov. Autá sa držia na povrchu často letmo – najmä pri ostrejších zákrutách ľahko vyletíte (neraz do stromu) a pracovať s ručnou brzdou je niekedy umenie, lebo je pomerne citlivá. Ale zatnite zuby, skúsite pár tréningov a zrazu začnete stúpať na rebríčku nahor, na popredné miesta pretekov či tratí a nebude ani rátať toľko trestných sekúnd. Možností nastavenia oceňujem – z tuhej hry sa môže stať aj prístupnejšia rally.
Hlavným lákadlom je naďalej Kariéra. Robustný, detailný mód ponúka nielen jazdenie, ale aj manažment tímu. Priamo na vlastnej koži pocítite, aké je to vyberať si tím, jazdcov či spolujazdcov a zároveň investovať aj do podpory. Manažujete totiž celý rozpočet tímu, najímate si pracovníkov a vďaka tomu vidíte, čo získate – bleskovejšie opravy, lepší manažment či vybavovanie pretekov. Ale na tím má vplyv aj zisk skúseností – ten sa pretavuje do čoraz vyššieho levelu a podobne ako v RPG hrách objavíte vývojový strom s možnosťami: aj tam čakajú voľby ako rýchlejšie získavanie skúsenosti či iné chuťovky. Veľa komunikácie riešite cez e-mail: dokonca aj akceptovanie podmienok či niektorých misií. Vyberáte si aj aktivity v kalendári – čo je aktívne, tým bude žiť tím celý týždeň, či ide o ostré preteky, tréning alebo relax. Sami ste pánmi svojho času, ale máte aj úlohy pre celú stajňu (napríklad používanie istých pneumatík či absolvovanie celej rally). Mód Kariéry je čoraz hutnejší, ale kto chce investovať do hry hodiny času a nejazdiť iba pár sezón dookola, určite tento prístup ocení.
Čakajú vás rozmanité trate z celého trate i šampionáty. Môžete postupovať z Junior WRC až do najvyššej ligy. Z minulého dielu sa tu dostala väčšina tratí či áut, ale autori navyše pridali aj istú novinku pri príležitosti 50. výročia WRC. Klasické autá z rôznych období či historické trate potešia nielen najvernejších fanúšikov. Old-school nádych oceníte, ak nepotrebujete jazdiť len na nových tátošoch, ale chcete vyskúšať aj nejakú klasiku zo 70. rokov.
Ale regulárnych fanúšikov poteší, že autori pridali Estónsko a Chorvátsko do zoznamu rally tratí. Chorvátsko je nám možno bližšie z dovoleniek a známych cestičiek. Estónsko je trošku väčšia neznáma, ale má krásne zalesnené trasy, drsné zákruty a kamenný podklad. Je to cítiť – na asfalte sa bude jazdiť predsa len inak, hoci niektoré trate sú riadne úzke a nemajú priestor na veľké manévre. Ale štrk patrí k rally, takže Estónsko sa v tomto smere dá užiť a verím, že neskôr pribudne aj Grécko.
WRC 10 nadväzuje na dvoch predchodcov veľmi dobre a rozširuje funkčné recepty i možnosti. Budúci rok príde azda posledný diel zo série, nakoľko licencia na WRC sa presunie k inému distribútorovi. Ale zatiaľ je to stále chytľavé rally, ktoré poteší fanúšikov.
Prečo kúpiť?
Opäť nové šampionáty (aj juniorské), mód kariéry ešte robustnejší, old-school autá a trate, nové rally a slušná ponuka tratí
Prečo nekúpiť?
Jazdný model a ovládanie áut si treba vyladiť, menej noviniek oproti vlaňajšiemu ročníku
Distribútor: Nacon
Cena: 40-45 EUR
NBA 2K22 (Xbox Series, Xbox One, PS5, PS4, Switch, PC)
Nový ročník NBA od 2K nadväzuje tiež na minuloročný diel s podobnou štruktúrou, ale ponúkne aj novinky. V prvom rade, na Xbox Series X ide o obrovskú hru (125 GB!) a jej načítavacie časy sú prekvapivo dlhšie ako sme zvyknutí. Je to daň za to, že hra vyzerá skutočne výborne. Svedčí o tom načítavanie arén či hľadiska, kde máte pocit, že každý človek je samostatne renderovaný, publikum je živé a vďaka výbornej kamere máte pocit, že ste priamo na palubovke. Atmosféra zápasov je výborná, chváliť sa dajú aj komentáre, ktoré vaše úspešné ťaženie alebo naopak spanilú jazdu súpera na váš úkor trefne komentuje. Mal som zápas, kde som zrazu prehrával po dvoch minútach 0:8 a začal sa len pomaly dostávať ku streľbe, čo si chlapci rýchlo všimli.
2K basket dostal totiž v tomto roku iné ovládanie streľby. Určujete si smer, silu a to všetko v zápale hry, čo nie je pre každého ľahké. Ovládať ju môžete cez tlačidlo i páčku, ale skutočne sa pár ráz pomýlite alebo sa treba učiť. Málokedy som v prvých zápasoch dával trojky, radšej volil kratší smer streľby, útok spod koša či dorážku. Ale je to zábava, ktorá trpezlivému hráčovi prinesie ovocie. Platí to aj pre kondičku, ktorá výrazne zasahuje do hry: môžete šprintovať, driblovať, ale nečudujte sa, že ste zrazu unavení a strely vám nevychádzajú. Takže postupne som od šprintov aj upustil a volil skôr taktickejšiu hru, kde ma síce tlačil čas, ale strely boli presnejšie a úspech sa dostavil. Akurát v obrane sa niekedy ťažko hľadajú fintičky, takže niektoré zápasy sú nervózne, keď zrazu oba tímy skórujú naplno, ale na defenzívu sa veľmi nehľadí.
NBA 2K22 má osvedčené módy – môžete si dať rýchly zápas, vlastnú ligu NBA či WNBA alebo zvoliť mód kariéry. Zápasy sú fajn a osobne oceňujem aj veľa tímov z WNBA – hrať so ženskými hráčkami je iné, výborne ich vykresľuje aj engine hry a spoznáte niektoré tímy (doteraz mám v hlave zápas, kde môj Seattle dostal neskutočnú nakladačku v Las Vegas v úvodnom zápase sezóny – ale v play-off prišla nervózna odplata).
Kariéra je tradičný vrchol hry a aj tentokrát sme sa dočkali istého príbehu, ale nie je úplne prepracovaný. Najmä scenár je priemerný, dialógy sú ošúchané a je to opäť príbeh o tom, ako sa z niekoho stáva svetový hráč, tentokrát hviezdička zo sociálnych médií. Možno by bolo fajn jeden ročník deja vynechať, ale oceňujem, že autori to skúšajú vždy trochu inak. MyCareer mód však ponúkne najväčšiu devízu roka v podobe otvoreného mesta City, v ktorom sa pohybujete priamo počas kariéry a dejových častí. Zrazu je engine pripravený vykresľovať nielen basketbalové ihriská, ale aj živé mestá s ľuďmi a tam asi pramení obrovská veľkosť hry. Vyzerá to najprv ako GTA mesto s basketbalovou náplňou, ale vykľuje sa z neho pekný žrút času. Plníte tu úlohy, chodíte si zahrať street basket, tvoríte a budujete si vlastnú postavu. Dokonca môžete vyskočiť na skateboard či bicykel, aby ste sa rýchlejšie presúvali do ďalších častí.
NBA 2K22 je na Xbox Series X výborne vyzerajúca hra s množstvom detailov. Akurát obsahuje kvantum reklám a mnohí budú šomrať aj na mikrotransakcie – väčšinou sa im dá vyhnúť. Iste, toto je ďalší ročník etablovanej série, ale ak ste pár rokov vynechali alebo chcete konečne titul šitý na novú konzolu, v tejto podobe poteší. Prémiová edícia má navyše aj tri legendy pri príležitosti 75. výročia NBA: hlási sa Kareem Abdul-Jabbar, Dirk Nowitzki i Kevin Durant.
Prečo kúpiť?
Vylepšená hrateľnosť a akcie, lepšia grafika i audio, osvedčená ponuka a ligy fungujú, mód The City je slušný žrút času a dáva veľkú voľnosť
Prečo nekúpiť?
Okrem kariéry a mesta tu nie je toľko zmien oproti minulému ročníku
Distribútor: 2K
Cena: 60-100 EUR