BMW radu 5 je tu už vyše 50 rokov a za ten čas si našlo milióny fanúšikov hlavne medzi manažérmi a často cestujúcimi ľudmi. Okrem pohodlia totiž ponúka aj tú preslávenú radosť z jazdy. Je také aj to najnovšie? Určite, no nechcem predbiehať záver testu.
V našom prípade sme mali na test model 520d xDrive, teda najvyššiu možnú konfiguráciu s dieslovým agregátom. Aby aj nejak vyzeralo, nechýbal mu M Sport packet či 21″ dvojfarebné disky kolies.
Ako majiteľ niekoľkých predošlých generácií BMW 5 som sa na test tej najnovšej ôsmej (G60) celkom tešil. Navyše som mal možnosť novinku testovať „doma“, pri pracovnej ceste do nemeckého Leipzigu. Vyše 1 300-kilometrová trasa v priebehu dvoch dní znela na prvé počutie ako nekonečná, no ani som sa nenazdal a po pár hodinách som bol v cieli. Samozrejme, nevyhol som sa skorému rannému vstávaniu, ale zato som sa vyhol takmer všetkým zápcham okolo veľkých miest cestou zo Slovenska cez Česko a Nemecko.
Na Slovensku som sa s autom ešte len zoznamoval, no v Česku som už s plnou dôverou nechal všetko na asistenčné a bezpečnostné systémy. V zásade stačilo nastaviť tempomat a nechať BMW 5 robiť čo vie najlepšie – jazdiť. Kým sa k tomu ale dostanete, pokojne môžete prejsť režimy jazdy od Sport cez Relax až po Expressive.
Celkom vhod padne nastaviť si Android Auto či Apple CarPlay a prípadne si aktivovať aj vášho obľúbeného hlasového asistenta. Omnoho viac ale urobíte s hlasovým asistentom od BMW. Žiaľ, celé vozidlo musíte prepnúť do angličtiny (alebo iného svetového jazyka, ktorý BMW asistent podporuje). Iba v tomto režime viete komunikovať s asistentom a využívať všetky výhody stále aktuálneho infotainmentu s operačným systémom 8.5.
Hlasom môžete ovládať prakticky všetko, len si musíte zvyknúť, alebo sa skôr naučiť čo asistentovi musíte povedať, aby vykonal vami zvolenú funkciu. Kým som prišiel napríklad na to, že auto nezaťahuje ani nezatvára strechu, ale ani „blinds“, ale zaťahuje „shades“, tak to trvalo. Teším sa na príchod AI aj do vozidiel, kedy bude možné s autom komunikovať na ešte celkom inej úrovni. Aj napriek drobnostiam je súčasný hlasový asistent v BMW jeden z najlepších aké som kedy v autách vyskúšal.
Nastaviť mu môžete aj špeciálny pokyn, ktorým sa aktivuje, môže to byť pokojne aj „hey you, BMW“. Odporúčam si prejsť všetky nastavenia vozidla cez nový systém 8.5. Je ich veľké množstvo a je lepšie, keď ich máte nastavené naraz, ako postupne. Nájdite si tak 10-15 minút a vyskúšajte si ich všetky. Dokonca v systéme nájdete aj nastavenie sedadiel. Poviete si, že hlúposť, no inak ako cez operčný systém nenastavíte hlavové opierky.
Počas navigovania vám navigácia vie ukazovať nielen POI body, ale aj také šikovné drobnosti, ako sú ceny pohonných hmôt podľa toho či sedíte v benzínovej alebo naftovej verzii v reálnom čase. Takto viete hlavne v zahraničí ušetriť nemalé peniaze. Pre zaujímavosť, na diaľničnej pumpe za liter zaplatíte 2,139 €, pár km mimo diaľnice môže byť cena už 1,739 € za liter paliva. Pri 60-litrovej nádrži je to 24 €, alebo ďalších takmer 14 litrov paliva.
Určite si nainštalujte aj mobilnú appku BMW, ak ešte nie ste, tak sa aj zaregistrujte pre svoj BMW ID a spárujte si novú 5-ku s appkou. V aplikácii je dokonca možné (u vybraných modelov smartfónov) využívať mobil ako elektronický kľúč od auta. Ten fyzický tak môžete nechať pokojne aj doma, stačí vám mobil. Veď dnes už bez neho nevyjdeme ani z domu.
Potešil ma už klasicky špičkový podvozok, ktorý nebol ani tvrdý, ani mäkký. Taký akurát na filtrovanie nerovností a nedokonalostí slovenských a českých diaľnic. Zároveň som nemal pocit, že by mu chýbala športovosť, v zákrutách držal ako pribitý, čo som si overil aj cestou späť cez Pezinskú babu. Ísť cez tú počas večera malo nielen svoju atmosféru, ale aj pokoj od akýchkoľvek iných vozidiel.
A hoci sa maximálna povolená rýchlosť na Babe s bežným autom veľmi prekročiť nedá, aj naftový dvojliter ukázal, že má čosi do seba. Samozrejme, už pod Babou som ho prepol do športového režimu a čakal som, čo sa bude diať. Nedialo sa nič, auto držalo ako pribité k ceste, inteligentný xDrive robil svoju prácu výborne.
Na vrchu Baby som ani nezastal, iba s veľkým úsmevom som mieril rovno dole. Aj táto dieslová 5-ka tak vie ponúknuť tú spomínanú „radosť z jazdy“. Nečakajte radosť ako z M5-ky, to nie, no stále vyčasí úsmev.
Pomerne dlhá jazda zo Senca do Leipzigu a späť ale nebola len o Pezinskej babe. Kým na Slovensku a Česku som si užíval komfort a inteligentných bezpečnostných asistentov či rozšírenú realitu na displeji pred sebou, na nemeckých diaľniciach mi to nedalo a musel som vyskúšať maximálnu rýchlosť.
Výrobca udáva, že v prípade BMW 520d xDrive je 228 km/h, mne sa podarilo asi aj s pomocou vetra dosiahnuť 231 km/h. Aj pri takejto rýchlosti som ale nemal pocit, že idem príliš rýchlo a auto to akokoľvek nezvláda. Naopak, nepozerať sa na tachometer by som ani nepovedal, že sa rútim nemeckou diaľnicou takou rýchlosťou. Samozrejme, predbiehali ma aj rýchlejšie vozidlá, no ja som sa tiež k cieľu približoval omnoho rýchlejšie.
Omnoho rýchlejšie ale klesal aj objem nafty v nádrži. Pri 200 km/h bola spotreba okolo 9,5 l/100 km, pri 230 km/h to bolo okolo 11 l/100 km. Nie je to nič strašné, vzhľadom na cestovnú rýchlosť a to, že výkonné benzínové motory majú takú spotrebu pri bežnom jazdení.
Keď už spomínam spotrebu. Výrobca udáva spotrebu na úrovni 5,5 – 6 l/100 km, resp. 5,9 l/100 km v kombinovanej prevádzke. Mne po takmer 1 500 km ukázala 5-ka spotrebu 6,3 l/100 km čo je vzhľadom na to, ako rýchlo som s ňou jazdil a že väčšinu z tých 1 500 km bolo na diaľnici s minimálnou rýchlosťou 110 km/h, tak je to výborná spotreba. Samozrejme, pri zapnutom ECO PRO režime a s ľahkou nohou by som sa vedel dostať aj celkom hlboko pod 6 litrov na 100 km, no liter navyše by som asi neušetril.
Mimochodom, o chod sa stará 4-valcový dieslový motor s objemom 1 995 cm3 s výkonom 145 kW (197 k) pri 4 000 ot/min a krútiacim momentom 400 Nm od 1 500 otáčok spriahnutý s 8-stupňovou prevodovkou. Keďže BMW musí dodržiavať emisné normy, motor je spriahnutý s maličkým 48 V elektromotorom vo forme mild-hybridu. Ten slúži hlavne ako generátor elektriny pri rekuperácii, ale pomáha motoru aj pri rozbiehaní sa, hlavne v mestách. Nie je to teda klasický hybrid, vďaka ktorému by vedelo ísť vozidlo na elektrický pohon dlhšiu dobu, no zároveň je veľmi malý, nepotrebuje veľkú batériu a aj tak dokáže čo-to ušetriť.
Operačný systém 8.5 od BMW je okrem iného unikátny aj tým, že má podporu tzv. AirConsole. V rozhraní ju stačí nájsť, spustiť, zobrať si do ruky smartfón a naskenovať QR kód. Ten vás hneď presmeruje na on-line službu AirConsole a cez mobil viete následne ovládať hry na displeji infotainment systému.
Je to zaujímavá funkcia, no len na krátky moment. Využívať sa dá výlučne iba keď auto stojí, takže nemôžete sa nechať hrať deti či spolucestujúcich. Nevyčítam to, len konštatujem. V súčasnosti ale, keď už aj deti majú svoj smartfón je otázna využiteľnosť. Hrať sa predsa môžem čokoľvek na smartfóne, nepotrebujem žiadne jednoduché hry na displeji auta. Aj tak vybíjam batériu mobilu, lebo hru cezeň ovládam a ani ten displej nie je tak veľký, aby mi nahradil displej smartfónu. Smartfón mám totiž v rukách, displej auta je meter od mojich očí a skoro dva od sediacich vzadu.
Základná cena nového BMW 5 je 63 305 €, model 520d začína na sume 65 605 €, ak si ale zvolíte xDrive ako v našom prípade, pripravte si minimálne 68 255 €. Už v základe sú ale okrem iného v 5-ke výborné adaptívne LED svetlomety, alarm, či bezdrôtové nabíjanie smartfónov.
Strieborná metalíza Oxid Gray nás vyšla na 1 158 € navyše. Aby testovaná 5-ka vyzerala takto drsne, zvoliť bolo nutné Balík M Sport, ktorý zahŕňa M Sport interiér, M Šport podvozok, M Sport exteriér, M lišty Shadowline či tmavý strop M strop Anthracite. Cena balíka je 4 134 €. K tomu sme ale pridali 21″ disky BMW Individual aerodynamic wheels 954 I Bicolour Jet Black / MT za 2 677 €, no pridali sme ešte modro farbené M Sport strmene za 724 €. Cena hneď poskočila na takmer 75 000 €. Ďalšie skoro dve tisícky si pripravte na karbónové prvky exteriéru.
Nekončíme ale a do výbavy pridávame panoramatickú presklenú strechu za 1 685 €. Za roletky v aute si pripravte 620 €, ochrana pred slnkom stojí 548 €… Zbytočnosti iba kvôli presklenej streche. Podstatne zaujímavejší a potrebnejší je napríklad balík Innovation za 2 171 €, v ktorom je Live Cockpti Professional, a teda head-up displej, spomínaná rozšírená realita, bezdrôtové CarPlay a Android Auto či OTA aktualizácie, ale aj BMW Natural Interaction, teda hlasové ovládanie, interiérová kamera a Asistent parkovania Plus. Ak už nič iné, toto si určite pridajte ako doplnkovú výbavu.
Odporúčam ale tiež aj balík Driving Assistant Professional za čosi vyše 2 000 €. Okrem udržiavania v jazdnom pruhu až do takej miery, že auto jazdí za vás – aj pri vašej nečinnosti sa volant v rukách otáča, je v balíku aj systém Distance Control, detekcia semaforov, automatické prispôsobenie rýchlostnému limitu, upozorňovanie na cyklistov a chodcov pri odbočovaní, sledovanie premávky zboku, ale aj bežné veci ako automatické brzdenie a rozjazd apod. Balík stojí za všetky peniaze doň investované, nechráni len vás a auto, ale aj účastníkov premávky okolo.
Aj Balík Comfort (2 842 €) s 4-zónovou klímou, ventilovanými prednými a vyhrievanými všetkými sedadlami a elektricky nastaviteľnými prednými sedadlami je celkom praktický. Mnohí ocenia aj prvky Balíku Travel (1 809 €) s automatickým ovládaním kufra (mne to nikdy nefungovalo), bezkľúčový vstup a štartovanie vrátane digitálneho kľúča či až 6 USB-C portov v aute, vrátne 4 pre pasažierov vzadu – dva v sedačkách a dva v stredovej konzole.
Príplatok za Harman/Kardon audio je prekvapením, len 517 €. Rozdiel neviem či počuť, tento príplatkový systém s 7-kanálovým zosilňovačom a 12 reproduktormi hral veľmi slušne, no aj klasický audio systém od BMW vie hrať veľmi dobre. Zaujímavejší by mohol byť surround systém Bowers & Wilkins za 1 292 €.
Ak plánujete za 5-kou aj niečo ťahať, oplatí sa investovať aj do ťažného – 1 240 €. Mimochodom, za sklenené ovládacie prvky iDrive systému, ovládanie hlasitosti a voliču prevodovky si pripravte 631 € v balíku CraftedClarity. Osobne by som mal v aute ale radšej všetky prvky matné. Na prvý pohľad to pôsobí efektne, no v praxi sú všetky lesklé prvky neustále zacapkané a zaprášené.
Dizajnovou lahôdkou je drevený obklad interiéru s implikáciou z kovu vo forme blesku. Kov aj drevo sú pritom reálne, cítiť to dokonca na dotyk. Za 233 € je to zaujímavý a cenovo nenáročný doplnok. Osobne by som tiež išiel do nezávislého kúrenia na diaľku za takmer 1 500 € a radšej oželel napríklad karbónové doplnky exteriéru. Tiež by som zvážil adaptívny podvozok za čosi vyše 2 000 €.
V interiéri sú pre mňa jediným sklamaním výduchy klimatizácie. Ich nastavenie musíte riešiť na dotykových plochách nad drevenou lištou obloženia, no smerovanie fúkania vzduchu už musíte doriešiť manuálne ovládačmi asi 10 cm pod ovládačmi. Rozumiem, že skryté výduchy musia mať nejaké ovládanie, ale takto rozdelené mi to príde nelogické.
Inak voči interiéru nemám žiadne námietky. Všetko je spracované perfektne, všetko sedí ako má, displej je otočený mierne na vodiča nielen pre lepšiu ergonómiu a ovládanie, ale aj minimalizovanie odleskov. Volant sa výborne drží v rukách a hlavne nemá dotykové (aj keď tak vyzerajú) ovládače, ale pekné mechanické.
V interiéri môžete mať po prvýkrát v 50-ročnej histórii BMW 5 kožu a kožené prvky, ktoré sú vegánske. Na ich výrobu nebola použitá žiadny živočíšny prvok, ide o syntetickú kožu. Aj takto sa BMW snaží fungovať udržateľnejšie. Hoci je hovädzia koža odpadový materiál pri spracovaní mäsa, dostať surovú kožu do stavu použiteľného pre interiér automobilu je extrémne náročný proces, ktorý si vyžaduje množstvo vstupov, vrátane vody a energií. Vyrobiť syntetickú kožu je podstatne efektívnejšie a šetrnejšie.
Výborné sú aj kamery na aute, ktoré vám vedia vytvoriť aj 360° pohľad. Oceníte ich ale aj pri cúvaní, kedy kvalita obrazu rozhoduje o tom, či ich budete vôbec používať. V tomto prípade určite.
Rozmerovo sa oproti predchodcovi veľmi nezmenila, na dĺžku má 5 060 mm, na šírku presných 1 900 mm a na výšku 1 515 mm. Rázvor náprav je stále takmer 3 metre, hmotnosť vyše 1,9 tony. Batožinový priestor je pomerne ľahko zapamätateľný – 520 litrov.
Mimochodom, ak by ste zabudli, že máte BMW 5, po otvorení dverí vám to auto pripomenie samé…
Číslo 5 ale nájdete aj na C stĺpiku.
Najnovšie BMW 5 s celkom novým dizajnom zapadajúcim do aktuálneho dizajnového konceptu sa vám buď páči, alebo nie. Osobne sa mi páči ten nasrdený pohľad s ohromnou papuľou, hoci stratilo legendárne Angels Eyes (o tie prišla už verzia G30). Oproti minulej generácii je ale podstatne vydarenejšia zadná časť, ktorá už nemá také neforemné svetlá.
Teraz sú úzke s ostrými hranami, ktoré vidieť aj na ostatných prvkoch karosérie. Aktuálne BMW 5 ale pravdepodobne s elektrickým pohonom a v Touring verzii bude našim ďalším rodinným autom. BMW opäť potvrdilo, že to s autami vie, a to nielen po dizajnovej stránke, ale hlavne po tej jazdnej stránke. Vítaným plusom sú všetky moderné technológie vo vnútri.
A či sa oplatí je na každom z nás. Niekomu môže byť cena takmer 95 000 € za tento konkrétny testovaný kus privysoká, no s rozumom sa viete dostať aj na cenu okolo 70 – 75 tisíc €.