Mali sme jedinečnú príležitosť zúčastniť sa workshopu Fordu v nemeckom Aachene, kde sme si vyskúšali vylepšené technológie parkovania, systém upozorňujúci na jazdu v protismere alebo systém pre zlepšenie vyhýbacieho manévru.
Automobilka Ford má v nemeckom Aachene svoje svoje výskumné a inovačné centrum – Ford Research and Innovation Center. Patrili sme k dvojici slovenských novinárov, ktorí zažili nové technológie ešte skôr, ako sa reálne dostanú do predaja. Novinky, o ktorých si teraz prečítate by sa totiž mali reálne objaviť v autách už do dvoch rokov, žiaľ nie všetky aj na Slovensku.
Ford sa snaží neustále vylepšovať svoje technológie, o čom sme sa neustále presviedčame aj v našich reálnych testoch. Bezpečnostné a asistenčné systémy dnes napredujú obrovským tempom a už sme naozaj veľmi blízko autonómnym automobilom.
V praxi sa však s takýmito systémami stretávajú skôr majitelia drahších a najmä prémiových automobilov. Ford sa to snaží zmeniť a už dnes nájdete množstvo systémov aj v najdostupnejších modeloch, ako napríklad Ford Fiesta.
Pokročilý aktívny parkovací asistent
Parkovacie asistenčné systémy, ktoré vám dokážu nájsť miesto a pozdĺžne či priečne zaparkovať, nie sú žiadnou novinkou. Ak ste však niektorý z asistentov vyskúšali, poznáte princíp, kde musíte plynovým pedálom korigovať rýchlosť vozidla, a nielen to.
A práve nad parkovacím asistentom sa vo Forde zamysleli a vytvorili tzv. pokročilý aktívny parkovací asistent, ktorý si nielen nájde miesto, ale aj sám bez akejkoľvek vašej pomoci zaparkuje.
Funguje však len pri pozdĺžnom parkovaní. Ak chcete parkovať stačí stlačiť tlačidlo automatického parkovania a systém miesto vyhľadá. Keď ho nájde, jediné, čo musíte urobiť, je držať tlačidlo parkovania počas celého parkovacieho manévru.
Nemusíte robiť nič s plynovým pedálom ani brzdou, nemusíte dokonca ani zaradiť spiatočku alebo inak meniť smer pohybu auta. Teraz mi automatické parkovanie dáva zmysel, je to skutočne jednoduché. A prečo musíte držať tlačidlo parkovania?
Odpoveď je jednoduchá, Ford vám stále necháva kontrolu nad parkovacím manévrom, ak by ste zaregistrovali nejakú prekážku, stačí tlačidlo pustiť a auto okamžite zastane.
Systém upozornenia na križujúce vozidlá s funkciou brzdenia
Ďalšia novinka, s ktorou prídu nové automobily Ford taktiež súvisí s parkovaním. Tentokrát sa Ford snaží, aby bolo cúvanie z parkovacieho miesta bezpečné. Už dnes existujú systémy, ktoré vás dokážu vďaka senzorom upozorniť na autá či chodcov križujúcich vaše cúvanie.
Ford však ide ešte ďalej a ak nereagujete na výstrahu upozorňujúcu na idúce auto či chodcov, systém aj automaticky zabrzdí. Samozrejme systém dokáže zaznamenať aj motocykle a bicykle.
Funkciu brzdenia sme si vyskúšali priamo v praxi a skutočne systém dokáže dostatočne skoro zastaviť cúvajúce auto tak, aby nenastala žiadna škoda či nebodaj ste zrazili človeka. Výborné vylepšenie.
Širokouhlá zadná kamera
Ford pridá do svojich vozidiel aj širokouhlú zadnú kameru. Už dnes podobný systém ponúkajú modely Ford Edge, Galaxy a S-MAX, ktoré dokážu monitorovať priestor pred vozidlom vďaka širokuhlej kamere. Tentokrát sa kamera objaví aj vzadu.
Nejde pritom o obraz poskladaný z trojice kamier, ale z jedinej širokouhlej kamery. Výhodou je, že pri cúvaní vidíte prekážky aj „za rohom“, t.j. tie, ktoré by ste pri bežnej cúvacej kamere vôbec nezaznamenali. Lepšie tak zareagujete okrem áut aj na chodcov či cyklistov, ktorí sa k vám blížia zboku.
Obraz kamery je pritom na displeji multimediálneho systému zobrazený ako trojica samostatných snímok, aby nebol obraz zbytočne po stranách skreslený.
Asistent riadenia pre únikové manévre
Zaujímavým systémom, na ktorom Ford pracuje, je tzv. Evasive Steering Assist. Jeho cieľom je pomôcť vám vyhnúť sa prekážke v meste či na diaľnici.
Pomocou radaru a kamery totiž systém zaznamenáva pomalšie sa pohybujúce a stojace vozidlá vpredu a poskytne vám podporu riadenia, ak je to nevyhnutné a snažíte sa o únikový či vyhýbavý manéver. Cieľom je, aby ste zabránili hroziacej zrážke.
Novinka pritom využíva už existujúcu technológiu výstrahy pred hroziacou kolíziou a systém prevencie nárazov. Ak systém identifikuje, že sa snažíte urobiť vyhýbací manéver, lebo nemáte možnosť zabrániť nehode iba brzdením, tak sa snaží odvrátiť zrážku práve tým, že vám pomôže urobiť únikový manéver uľahčením rýchlych pohybov volantu.
V podstate volantom pri manévri otočíte ľahšie, čo sme si vyskúšali aj na viacerých situáciách s aktívnym a vypnutým systémom. Systém však celý manéver za vás neurobí, iba vám pri ňom pomôže. A tak využitie v praxi môže byť diskutabilné.
Systém výstrahy pred jazdou v protismere
Ford sa zamýšľa aj nad tým, ako by zabránil jazde v protismere. Totiž len v Nemecku sú 3 percentá všetkých smrteľných nehôd (20 úmrtí) na diaľniciach spôsobené práve jazdou v protismere.
A práve v tejto krajine, ale i v Rakúsku či Švajčiarsku ponúkne do dvoch rokov systém výstrahy pred jazdou v protismere. Ten využíva kameru montovanú na čelnom skle, systém rozpoznávania dopravných značiek a informácie z navigačného systému. Ak systém zaregistruje, že ste prešli značku Zákaz vjazdu na diaľnicu, opticky aj akusticky vás na to upozorní.
Systém funguje takmer 100%-ne, pretože v uvedených krajinách sú značky zákazu vjazdu na oboch stranách cesty. Ak teda prejdete medzi dvojicou značiek Zákazu vjazdu, ste s istotou v protismere. Výhodou je, že stále je možné diaľnicu opustiť. U nás je reálne využitie systému zatiaľ utópiou.
Po prvé nemáme také značenie ako v Nemecku, Rakúsku či vo Švajčiarsku a po druhé, ak už vojdete do protismeru na diaľnicu, možnosť otočenia sa neexistuje.
Novinky, ktoré nám Ford ukázal síce nie sú revolučné, ale výborne rozširujú možnosti už existujúcich systémov. O to viac nás mrzí, že budú dostupné len v nových automobiloch a nie je možné ich napríklad upgradom získať aj do starších modelov. Napríklad pri výstrahe pred jazdou v protismere by to mohlo byť možné.
Ford však prinesie ešte viac systémov, medzi ktorými nebude chýbať ani asistent pre jazdu v dopravných zápchach či kamerový pokročilý systém predného osvetlenia, ktorý dokáže osvetliť rozšírením lúča svetlometov na križovatkách či kruhových objazdoch dopravné značky.
V Aachene sme videli ešte viac zaujímavostí, preto sa tešte na 2. diel našej reportáže, ktorý uverejníme už o pár dní.
Za pozvanie a hradenie nákladov spojených s cestou na Ford Innovation Workshop 2016 ďakujeme spoločnosti Ford a Summit Motor Slovakia.