Spoločnosť AVG je známa najmä svojím bezpečnostným softvérom, ktorý je rovnako ako pre domácnosti určený aj pre firemné prostredie. Už od roku 2010 sa však spoločnosť venuje aj štúdiu digitálneho správania ľudí na celom svete. Výsledkom týchto štúdií sú Digitálne denníky AVG. Ten posledný je venovaný kyberšikane. Neviete, čo pojem kyberšikana znamená? Potom čítajte ďalej.
Ak neviete, čo pojem kyberšikana znamená, nemusíte sa báť. Nie ste jediný a donedávna sme sa s týmto pojmom nestretli ani v našej redakcii. Kyberšikana je novodobým fenoménom, ktorý sa objavil s nárastom využívania sociálnych sietí nielen na súkromné, ale aj pracovné a podnikové účely. V podstate sa pod týmto pojmom skrýva využívanie informácií, ktoré sú voľne dostupné vo vašich profiloch na sociálnych sieťach, vašim zamestnávateľom v negatívnom zmysle. Podľa posledných zistení totiž stále častejšie nastáva situácia, kedy zamestnávateľ prehľadáva sociálne siete s cieľom zistiť informácie o svojich zamestnancoch. Čo sa však stane, v prípade, že nájde niečo nevhodné?
Podľa výsledkov štúdie, ktorú vykonala spoločnosť AVG na vzorke viac ako 4 000 respondentov z celého sveta, použije takto získané informácie proti svojmu podriadenému až 9 % nadriadených. Práve toto chovanie je jedným z dôvodov, pre ktoré sa množstvo ľudí na celom svete rozhoduje obmedziť, alebo úplne zastaviť svoje aktivity na sociálnych sieťach. Výsledky prieskumu ukázali aj iné celkom zaujímavé výsledky. Napríklad sa jednému z desiatich respondentov už stalo, že na sociálnej sieti objavil tajnú diskusiu o svojej osobe, ktorá bola vyvolaná jeho kolegom. Približne 11 % respondentov sa cítilo trápne keď na sociálnych sieťach objavili nevhodné fotografie z firemných akcií. Práve preto je potrebné venovať zvýšenú pozornosť, tomu, čo uverejníme na rôznych sociálnych sieťach a hlavne kto môže naše informácie vidieť. Zamestnanci sa často sťažujú, že si svoju prácu nosia domov, ale rovnako si musia dávať pozor aj na to, aby si do práce nenosili svoje súkromie.
Rovnakým spôsobom, ako dochádza k postupnému nárastu využívania sociálnych sietí nielen na súkromné, ale aj pracovné účely, rastie aj záujem zamestnancov o ochranu svojho súkromia. Práve preto neprekvapí, že 53 % všetkých respondentov je pri posielaní informácií podstatne ostražitejších ako doposiaľ, 23 % zverejňovanie súkromných informácií obmedzilo a 24 % úplne zrušilo svoje kontá na sociálnych sieťach. Podľa spoločnosti AVG táto štúdia jasne znázorňuje potrebu zavedenia etikety sociálnych médií v práci a to aj napriek tomu, že zamestnanci väčšinou vedia, čo je prijateľné on-line správanie. Ako ste na tom vy? Stretli ste sa už s kyberšikanou na svojom pracovisku, alebo pri pohovore na nové pracovné miesto?
Foto: AVG, TECHBOX