Elektrifikácia znie na prvé počutie veľmi sľubne, veď ušetríme obrovské množstvo skleníkových plynov, zníži sa hlučnosť v mestách a tie budú navyše aj podstatne čistejšie. V takých ázijských mestách by o tom vedeli hovoriť…
Na druhej strane ale štáty postupne prichádzajú na to, že obrovské dane z pohonných hmôt budú, a už aj chýbajú, v pokladniciach. Je tak načase elektromobily zdaniť, aby sa tieto výpadky kompenzovali. Novú daň má v hľadáčiku aj ďalší štát, v ktorom sa elektrifikácia celkom slušne rozbehla.
Reč je o americkom štáte Vermont, v ktorom k federálnym úľavám pridávajú aj lokálne. No už aj tu zisťujú, že do budúcna hrozia nemalé výpadky v rozpočte a preto zákonodárcovia vytvorili nový zákon na špeciálne zdanenie elektromobilov. Nová daň má nahradiť výpadok rozpočtu vo výške milióna dolárov. Táto pomerne malá suma bude ale s rastom počtu elektromobilov v štáte iba narastať.
Nový zákon už prešiel všetkými čítaniami v Snemovni reprezentantov i schválením v pomere 100:39 a chystá sa do senátu, kde už prešiel prvým čítaním a bol posunutý komisii pre dopravu. Daň má vstúpiť do platnosti až v roku 2025, kedy sa očakáva minimálne 15 % podiel nových vozidiel elektrických.
Daň sa má počítať na základe prejdených kilometrov a nie podľa výkonu či hmotnosti elektromobilu. Tieto parametre chcú totiž na zdanenie využívať napríklad v Nórsku, kde majú majitelia platiť dane podľa hmotnosti vozidla. Čím ťažšie, tým viac opotrebováva cesty a teda má platiť aj vyššiu daň.
V iných krajinách končí elektromobilistom zvýhodňovania vo forme daňových úľav, bezplatných diaľnic či parkovania. Postupne elektromobily v tých krajinách, kde mali najväčšiu podporu zo strany štátu, prichádzajú alebo postupne prídu o všetky, resp. väčšinu výhod. Aj Švajčiarsko pripravuje špeciálnu daň, ktorá sa ale podobá skôr na náš „registračný poplatok“ a teda bude jednorazová.
Na Slovensku s tým taký problém nemáme a ani tak skoro mať nebudeme. Máme nulovú podporu zo strany štátu, elektrické automobily nemajú žiadne výhody a ani sa s nimi nepočíta. Takýmto spôsobom sa dane z elektromobilov tiež nedočkáme tak skoro. Alebo možno naopak.
Naopak, vo Vermonte chcú zdaňovať tých, ktorí najviac jazdia a teda najviac ničia, resp. opotrebovávajú cestnú infraštruktúru najvýraznejšie. Podobné zákony ale riešia už aj v Austrálii, kde by 100 km jazdy navyše mohlo stáť čosi vyše 1,5 €.
Otázne je akým spôsobom budú štáty takéto dodatočné poplatky vyberať. Najkomplikovanejšie to bude práve v USA, kde taký Vermont hraničí aj s Kanadou, kde môžu ľudia chodiť denno-denne do práce a tak platiť daň za jazdenie mimo krajiny je dosť nelogické. Rovnako by to bolo aj v Európe, v akomkoľvek štáte kontinentu a pre tých, ktorí bývajú v pohraničí a jazdia do práce do zahraničia. Alebo každý elektromobil bude vybavený GPS sledovaním a odosielaním knihy jázdy priamo daňovému úradu?