- #Slovensko
- 5 min.
- 12.10.2022
Skôr záhradný traktor než hernú konzolu. Čo kupujú Slováci online najradšej?
Pozreli sme sa na to, ako sa vyvíjal elektronický obchod v 3Q 2022. Stále pretrváva pokles, zhruba o 4 %, pčiom sľubný štart prvých dvoch mesiacov zabrzdil slabý september.
Napriek tomu boli zaznamenané zaujímavé údaje, ktoré kopírujú minuloročné trendy, no objavili sa aj novinky. Čítajte ďalej a dozviete sa i to, ktorý sortiment sa stal nečakaným predákom.
Hneď na úvod si predstavme skokana štvrťroku. Stali sa ním záhradné traktory s rastom neskutočných 215 %. V tomto kontexte znie pomerne zvláštne, že najväčším prepadom sa stal ďalší záhradný artikel a to záhradný nábytok. Ten zaznamenal pokles o 56 %. Vyzerá to tak, že všetci majitelia domov neinvestovali do nábytku, ale do traktorov.
Priemerná hodnota objednávky v e‑shopoch dosiahla v druhom štvrťroku 71 eur a miera spokojnosti zákazníkov s e‑shopmi (tzv. customer satisfaction) bola 94,2 %.
V medziročnom porovnaní sa obrat elektronického obchodu (e-commerce) zastavil na 4 % pod úrovňou minulého roka. Priebežné odhady však predznamenávali vývoj porovnateľný s minuloročným 3Q. V porovnaní s predchádzajúcim 2. kvartálom tohto roka však ide o zlepšenie až o 7 %.
„Ešte koncom augusta to vyzeralo, že sa v medziročnom porovnaní dotkneme čiernej nuly, ktorá by vrátila e-commerce na minuloročnú úroveň. V septembri ale mnohí ľudia v neistote z budúcich cien energií začali odkladať svoje nákupy,“ povedal Tomáš Braverman, CEO Heureka Group a dodáva, „je to porovnateľný výsledok v porovnaní s Českom, kde sme zaznamenali 5 % pokles, pričom na rozdiel od Slovenska už mnohí Česi platia za energie od leta vyššie čiastky.“
Zlý trend sa najviac odzrkadlil v kategórii bieleho elektra, teda napr. umývačiek riadu, sušičiek bielizne, robotických vysávačov, kuchynských robotov a kávovarov. Darí sa mrazničkám, notebookom a segmentu kúrenie – ťahúňom sú sporáky na tuhé palivá, ale i kachle, či bojlere.
Priemerná hodnota objednávky v 3Q je 71 eur. V porovnaní s predchádzajúcim 2Q, kde bola priemerná hodnota objednávky 70 eur, ide o nepatrný nárast. „V Česku je aktuálne priemerná výška objednávky necelých 62 eur. Čím je e-commerce v krajine populárnejší, tým viac ho využívame aj na drobnejšie nákupy. Rovnako nárast možností doručenia cez výdajné miesta či automaty, spolu s rozvojom kuriérskych služieb počas pandémie, majú tendencie priemernú cenu objednávky znižovať. Preto za klesajúcou priemernou cenou objednávky netreba hľadať žiadne negatíva,” vysvetľuje Tomáš Braverman.
Komu sa najviac darilo?
Kategória | % nárast |
záhradné traktory | 215 % |
posteľná bielizeň | 111 % |
matrace | 110 % |
práčky | 43 % |
chladničky | 40 % |
Prepadáky 3Q 2022 v porovnaní s rovnakým obdobím 2021:
Kategória | % pokles |
záhradný nábytok -56 % | – 56 % |
herné konzoly | – 44 % |
záhradný nábytok -56 % | – 42 % |
robotické vysávače | – 40 % |
vírivé bazény | – 21 % |
V porovnaní s 2Q tohto roka nenastala žiadna zásadnejšias zmena. Spokojnosť zákazníkov s kvalitou so službami e-shopov bola v minulom štvrťroku 95,2 %. „Miera spokojnosti s e‑shopmi ukazuje dlhodobú spokojnosť zákazníkov so službami e‑shopov. Výraznejšie poklesy nastávajú len vo vianočnom období, keďže vtedy dopyt predbieha ponuku a kapacita e-shopov či kuriérskych spoločností sa dostáva na hranu,“ hovorí Braverman.
Ako sa mení priemerná cena v kľúčových kategóriách?
Kategórie pneumatík na osobné autá a mobilných telefónov sú z pohľadu objemu nákupov na internete jedným z kľúčových a obe zaznamenávajú zaujímavé trendy. V porovnaní s 3Q 2021 narástla priemerná cena pri pneumatikách o 21 % a mobilných telefónoch o 17 %. „Zaujímavý vývoj sledujeme najmä pri mobilných telefónoch. Kým v posledných rokoch priemerná cena kúpeného telefónu mierne klesala, posledné dva roky naopak rastie. Oproti dlhodobej priemernej cene je za posledný 3Q tohto roka až o 27 % vyššia. Znamená to, že spotrebitelia si doprajú telefóny vo vyššej triede a nešetria na nich,” povedal Braverman.
Čaká nás posledný štvrťrok, ktorý bude celkom určite rásť. Blížia sa Vianoce, pred nimi tu bude Black friday, ktorý je v e-shopoch veľkým ťahúňom tržieb. Okrem toho sa dá na internete (zvyčajne) násť lepšie cena, ako v kamennom obchode.